1. Izuna: The Legend of the Ninja (NDS)

Izuna: The Legend of the Ninja (NDS)

Extreme uitdaging en spanning zijn voorbeelden van kwaliteiten die ik zoek in games. Typisch eigenlijk dat meeste games vandaag de dag precies deze kwaliteiten moeten missen dat terwijl het succes van Demon's Souls enkele jaren geleden er toch op wijst dat er een markt voor is. Maar misschien is Demon's Souls geen goed voorbeeld voor deze markt, gezien deze game toch vooral het domein is van gamers die elke maand weer opnieuw op zoek gaan naar een nieuw slachtoffer om op te hemelen op online fora. Het soort gamer dat ik nog niet uit zou trappen al lagen ze brandend voor mijn voeten.

Ok, wellicht klinkt dit wat grof, maar het is buitengewoon treurig dat er een nieuw soort gamer is opgestaan die lukraak van game naar game holt om de volgende darling van Killscreen Magazine uit te wonen. Niet treurig omdat bepaalde games wel de aandacht krijgen die ze verdienen (en laten we wel wezen, Demon's Souls verdient alle aandacht die ze krijgt), wel treurig omdat bepaalde games niet de aandacht krijgen die ze verdienen. In een eerlijke wereld zou Izuna: The Legend of the Ninja namelijk veel vaker in menig DS terug te vinden zijn. De realiteit is echter dat deze game tot de marginaliteit verdoemd is. Waarom weet ik niet, maar jammer is het wel.

Want man man man, wat is deze game leuk! Izuna is het komische relaas van een groepje werkeloze ninja's op zoek naar een nieuwe plek om rustig te leven nadat ze ontslagen zijn bij hun vorige werkgever. Het moment dat ze een rustig dorp hebben gevonden begaat de jonge en aan ADHD lijdende Izuna een grove fout. Ze weet het klaar te spelen om de woede van de goden op haar hals te halen door het stelen van een edelsteen. Als resultaat gedraagt iedereen in het dorp zich vreemd op het onwenselijke af en is het uiteraard de taak van Izuna om haar fout recht te zetten en het goed te maken met de goden zodat ook de dorpelingen weer in normale mensen veranderen.

Helaas voor Izuna is een “sorry, god!” niet genoeg. Nee, om dit goed te maken en iedereen in het dorp weer te veranderen in zijn of haar oude zelf is het nodig om de shrine van iedere god, zes in totaal, te bezoeken. Dit zijn in feite simpele, gerandomiseerde kerkers waarbij je steeds weer een niveau afdaalt om het vervolgens tegen de god (of een eindbaas in naam van die god) op te nemen. Een terugweg is er niet, dus voordat je daar sterk genoeg voor bent, ben je echter al een stuk of 10 keer, als niet vaker, gestorven. Want de vijanden die je in de kerkers tegenkomt geven zich niet bepaald gemakkelijk gewonnen en zijn in beginsel gewoon te sterk. Hier komt eigenlijk het proces van hoe je de game speelt bovendrijven: ga kerker binnen → probeer zo lang mogelijk te overleven terwijl je sterker wordt → ga je dood? Probeer opnieuw → bereik je de eindbaas? Versla deze. En dat keer op keer op keer, terwijl de game er niet makkelijker op wordt.

Klinkt moeilijk en bovenal saai, en dat is het misschien ook wanneer je op zoek bent naar een game met een groots en episch verhaal inclusief dramatische cutscenes met majestueuze muziek. Deze game moet het echter hebben van het steeds sterker worden van Izuna door middel van experience points die je voor gewonnen gevechten krijgt. Verder is het zaak zo lang mogelijk in leven te blijven terwijl je onderweg de kerkers ontdoet van alle schatten. Dit kunnen items zijn die je levensbalk voorzien van de nodige punten of items waarmee je je vijanden kunt bestoken. Handig tijdens het survivallen in de kerkers van de game. Echter, alle items die je tijdens je zoektocht in de kerkers tegenkomt ben je kwijt wanneer je doodgaat. Er staat dus zeker wat op het spel. Gelukkig is er een item die je met regelmaat vindt en die je kan gebruiken om uit de dungeon te warpen inclusief alle items die je bij je hebt. Deze items kun je vervolgens opbergen in je safehouse om weer te gebruiken tijdens je volgende afdaling.

Naast de standaard items vindt je ook wapens. Wapens komen in soorten en maten, en hebben allemaal zo hun voordeel of nadeel tegen bepaalde typen vijanden. Naast dat je aanvallen met een wapen sterker worden, kun je het wapen zelf ook voorzien van zogenaamde talismans. Hierbij geef je je wapen extra mogelijkheden, zoals het aanvallen met vuur of je tegenstanders verlammen. Het leuke aan dit systeem is dat het niet verplicht is om te gebruiken en ook niet zo'n zware impact op de game heeft dat je je verplicht voelt om het te gebruiken. Echter brengt het wel diepte aan in een simpele game. De keuze is dus aan jou om dit te gebruiken. Een ander leuk aspect aan de game is het vangen van monsters. Deze kun je dan vervolgens eenmalig uitzetten om aan jouw zijde te vechten in een dungeon. Net als het gebruik van talismans op wapens is ook dit niet verplicht maar brengt het wel de nodige variatie.

Steeds wanneer je uiteindelijk na het doodgaan en de wederopstanding de eindbaas hebt verslagen ga je op zoek naar de volgende shrine. Dit doe je door uitgebreid met de dorpelingen te praten die je door middel van hints in juiste richting duwen. En dan begint het weer van voor af aan: voorbereiden → afdalen → doodgaan, rinse & repeat. Herhalend maar zo leuk dat het eigenlijk niet uitmaakt. Daarbij speelt het spel snel genoeg om echt als een geschikte handheld titel aan te voelen. De game lijkt ervoor gemaakt om tijdens een korte treinreis even een kerker ontdoen van vijanden en schatten. Dat het verhaal daarbij weinig om het lijf heeft is ook niet erg, zo voelt het nooit alsof je belangrijke informatie mist, die is er immers niet. En toch blijft de game leuk, ondanks de herhaling. Overleven maakt deze game vermakelijk en verslavend, en alleen al daarom verdient de game de aandacht die ze niet heeft gekregen.

Conclusie en beoordeling

Izuna is leuk en verslavend maar ook moeilijk. Het moge duidelijk zijn dat het geen game is die geschikt is voor iedereen. Dat betekent echter niet dat de game geen aandacht verdient, of op z'n minst even getest te worden. Want het is een charmante game die meer aandacht verdient dan ze heeft gekregen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Komisch
  • Zeer geschikt als handheld
  • Diepe, maar niet verplichte, systemen
  • Minpunten
  • Zeker niet geschikt voor iedereen
  • Een noemenswaardig verhaal ontbreekt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • dat is minder… ik zat al te twijfelen of ik hem ga halen of niet..

  • Jammer maar waar blijft de Top 50 10 t/m 1 ?!

  • @Dionn

    Inderdaad. :P



    Lijkt me wel een leuke game, maar dit is echt zo'n titel waarvan je eerst de demo moet spelen eigenlijk, om je echt te kunnen overtuigen.

  • ja idd kom op met die top 10. Ik begreep dat Jelle 6.00 zei in de laatste episode van 20 naar 11. Of bedoelde die 18.00…?

  • hopelijk niet ik wil echt die top 10 zien en kan niet wachten tot 18.00 hoor

  • Noch een demo, noch een pc versie om de zooi te checken.

    Komt er bij mij niet in dus.

  • Boeiiend!



    Wordt zowieso mijn eerste game van 2010 :D



    Kijk hier al 1,5 jaar naar uit :)


  • Vind ik ook wel jammer!

  • Bij een Hack 'n Slash vind ik een demo altijd wel handig… Zoals die SUPERVETTE demo van Dante's Inferno die vandaag is uitgekomen _O_

  • Was niet geheel overtuigd van deze game, dus no demo, no purchase.

  • Ik zou ook geen demo uitbrengen als je met zo een moordende concurrentie zit… Bayonetta, Dante's Inferno, God of War III. Toch krijgt het spel erg lovende recencies dus tja. Zo ben je wel verplicht het spel te kopen eh.

  • Hoeren, als ze demo uitbrachten zou het me misschien kunnen overhalen hem te kopen. Eigen schuld dikke bult.

  • ik haal hem sowieso, dus boeie ^^

  • geeft niet, ik koop hem toch wel. Volgens de PU is het een vette Zelda/God Of War lookalike

  • ik ga hem zeker halen ,maar ik had wel liever een demo gehad. die van dante is echt vet !!

  • Een demo was leuk geweest maar ga deze game toch wel halen , aangezien hij lovende recencies krijgt en de gow/zelda combinatie spreekt me erg aan .

  • Ik wou hem toch eerst eens checken.

  • Fantastische game, gewoon kopen. De God of War meets Zelda opmerking is trouwens helemaal juist.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren