1. The World Ends With You (NDS)

The World Ends With You (NDS)

Een jongen ontwaakt midden op straat: het eerste wat zijn ogen zien zijn de torenhoge gebouwen, gevolgd door de honderden mensen die hem passeren. Niemand die hem vraagt waarom hij op straat ligt. Dat zou ook verspilde moeite zijn geweest, aangezien hij niet weet waarom hij daar lag. Hij weet dat zijn naam Neku is, maar dat is de enige informatie die tot hem komt. Hij denkt diep na, maar de antwoorden komen maar niet. Gefrustreerd kijkt hij rond en ziet een bekend gebied: het blijkt Shibuya te zijn, het winkeldistrict van Tokyo. Neku snapt nog steeds niet waarom iedereen hem negeert, maar veel tijd om daar over te denken krijgt hij niet. Uit het niets beginnen wezens hem aan te vallen, met als doel hem te doden lijkt het wel. Neku wordt overweldigd door de wezens, totdat een meisje hem te hulp schiet: “Vorm een pact met mij, dan hebben we een goede kans om de Noize te verslaan!” Hij stemt toe, met tegenzin. Hij heeft echter geen idee hoe belangrijk dit moment voor hem zal zijn...

De twee komen in een zeer onconventioneel gevecht terecht; Neku verschijnt in het onderste scherm, terwijl het meisje die we later leren kennen als Shiki op het bovenste scherm terecht komt. Het doel is om beide personages tijdens het gevecht te besturen. Op het onderste scherm worden aanvallen gelanceerd door het touchscreen te gebruiken, terwijl met de d-pad de aanvallen op het bovenste scherm worden bestuurd. Het is voor menigeen al lastig genoeg om één scherm in de gaten te houden, laat staan twee tegelijk. Het zal voor sommigen direct een gevoel oproepen dat de ontwikkelaar te geforceerd gebruik maakt van de twee schermen van de DS, maar het blijkt een kwestie van gewenning te zijn. Men zal er snel achter komen dat Shiki automatisch aanvalt, die een speler kan beinvloeden door de d-pad te gebruiken. Het heeft even tijd nodig, maar het vechtsysteem zal langzaam maar zeker steeds duidelijker worden.

Het mooie is ook dat The World Ends With You (TWEWY) de speler de optie geeft om de fijne kneepjes van het vechtsysteem te leren. Het is mogelijk om ten alle tijden de moeilijkheidsgraad aan te passen. Vooral in het begin van de game is het een heerlijke optie om de boel even op easy te zetten, aangezien er met dit vechtsysteem in eerste instantie veel op de speler afkomt. Dat ligt niet alleen aan de touchscreen besturing, maar ook aan de aanvallen die aan Neku worden gekoppeld door middel van pins. Deze pins zijn de wapens en speciale vaardigheden in de game. Sommige laten Neku met projectielen aanvallen, terwijl anderen hem de kracht geven om een melee aanval uit zijn mouw te schudden. Dat zijn twee voorbeelden, maar er zijn nog veel meer acties die pins kunnen uitvoeren, maar om die allemaal in detail te gaan uitleggen zal wat tijd in beslag nemen: er zijn iets meer dan 300 pins beschikbaar in TWEWY.

Zoals het hierboven beschreven wordt klinkt het spelen van TWEWY als een enorme klus, maar gek genoeg vallen de puzzelstukjes snel op hun plek. Na een tijdje is het systeem duidelijk en ga je langzaam proberen om vijanden op een hogere moeilijkheidsgraad proberen te verslaan. Dat is wel nodig aangezien sterkere Noize betere items laten vallen. Dit proces kan versneld worden door handmatig het level van Neku en zijn partner te verlagen wat ook tot de mogelijkheden behoord van de game. Er is nog steeds sprake van een level-up systeem net zoals in andere RPG’s, maar wil je in het bezit komen van betere pins? Dan moet het menu geopend worden en kan de speler Neku’s level manipuleren. Het vechtsysteem is dus nadrukkelijk aanwezig, maar de vraag is inmiddels: waarom vecht je in TWEWY? Neku is terecht gekomen in de Underground oftewel de UG. Daarin zijn de Reapers de baas en sturen ze zeven dagen lang Noize op de players af. Worden de players verslagen, dan worden ze “gewist”. Weten ze alle beproevingen te doorstaan, krijgen ze een beloning. Wat of hoe is niet precies duidelijk, maar Neku wil daar zeker achter komen. Wat is de prijs na zeven dagen? Waarom kunnen alleen de Reapers en de Noize hem zien?

Al is het niet eerlijk om alleen over het gevechtssyteem te hebben en het verhaal te hebben; TWEWY is meer dan dat. Het is ook een game waarin persoonlijke dromen, angsten, populariteit en jezelf onderscheiden een grote rol spelen. Hoewel Neku en zijn vrienden centraal staan, op de achtergrond gaat het drukke leventje van iedereen die Shibuya bezoekt door. Als RPG zijnde, maar ook vergeleken met andere games is deze setting zeer prettig en fris te noemen. We zien tienermeisjes twijfelen of ze wel die leuke broek moeten kopen, een noodle verkoper die zich afvraagt waarom de jeugd liever een merk wil eten dan kwalitatief goed voedsel en een duffe zakenman die moeite heeft om zijn product te verkopen. Ondertussen blijven mensen winkelen en bespreken ze de laatste roddels. Dit soort alledaagse en in sommige gevallen oppervlakkige problemen zorgen voor een prettige afwisseling in de wereld van videogames. Het is een vreemde setting, maar doordat Shibuya zo levendig overkomt in combinatie met de leuke dialogen maakt het een zeer aangename ervaring. Natuurlijk zijn er wel clichés te vinden, maar eerlijk gezegd zullen die nooit storen.

Populariteit en jezelf onderscheiden zijn overigens terugkerende thema’s in de game. Shibuya is tot de nok toe gevuld met allerlei winkels waarin heel veel kleding wordt verkocht. Je kunt het niet zo gek bedenken of de winkels hebben het. In dat opzicht is TWEWY de ideale game voor meisjes met een gat in de hand, maar er is een reden waarom er op regelmatige basis nieuwe kleding en accessoires gekocht moeten worden. Niet alleen omdat ze eigenschappen zoals de verdedigende kracht van personages verhogen: de kleding die Neku en co. dragen hebben invloed op de trends in het gebied waar ze zich op dat moment bevinden. Het werkt ook andersom; de trends in het fictieve Shibuya veranderen elke dag en die hebben weer invloed op de pins die Neku draagt. Als je kleding draagt van merk x en die is op dat moment heel populair in het gebied waar rondgelopen wordt, zal er een bonus komen die de aanvalskracht verhoogd. Mocht merk x totaal niet populair zijn, dan zullen de aanvallen van Neku minder kracht hebben. Dat kan weer verholpen worden door een aantal gevechten in dat gebied te winnen. Het is een hele leuke en originele wisselwerking die op zijn beurt meer diepte geeft aan het vechtsysteem.

Er valt zo veel te vertellen over TWEWY dat bijna de soundtrack van de game vergeten wordt. Het bevat voornamelijk tracks die men verwacht in een titel waarin Shibuya bezocht wordt: Japanse popmuziek, rock en rap gemixt met Engelse teksten. Dat klinkt niet als een geweldige combinatie, maar de deuntjes zijn zeer aanstekelijk te noemen. Eerlijk gezegd zorgt de soundtrack er ook voor dat de game weer net iets meer tot leven komt. Al weten de graphics dat ook goed te tonen. De personages hebben qua design veel weg van Kingdom Hearts figuren, (wat niet zo vreemd is aangezien Nomura verantwoordelijk is voor het ontwerp) maar daar moet men zich niet te veel aan storen. Grafisch staat TWEWY zijn mannetje wel en heeft net zoals andere elementen in de game zijn eigen identiteit.

Conclusie en beoordeling

Square-Enix is tegenwoordig het bedrijf dat met gemak een Final Fantasy, Kingdom Hearts of een Dragon Quest uitgeeft. Daarom is het belangrijk om The World Ends With You alle aandacht te geven die het verdient. Het vechtsysteem zal in het begin als chaotisch worden ervaren, maar zodra het kwartje valt zal er echt een wereld voor je open gaan. De game is heerlijk eigenzinnig en de setting is verfrissend te noemen. Er kunnen meer woorden gebruikt worden om de game aan te prijzen, maar dat is niet nodig. Mensen met een (3)DS moeten absoluut The World Ends With You in hun collectie hebben.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Originele actie RPG
  • Na wat wennen heerlijk speelbaar
  • Toffe soundtrack
  • Minpunten
  • Te chaotisch in het begin
  • Misschien te “origineel” voor sommigen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Als ze de comic online plaatsen wil ik het graag lezen. Alleen ik zie mijzelf niet naar een comicstore gaan om zo'n boekje te halen.

  • toe maar weer

  • Hopelijk komt hij ook gewoon op PSN, om te lezen op je psp.^^

  • Opvallend hoe de cover me in geen enkel opzicht doet denken aan de game… :S

  • Ramos is wel 1 van mijn favoriete comic tekenaars.

  • Leuk!

  • nounou laat maar komen :)

  • 'Twill be awesome!

  • Ook al een comic. Ik heb een Star Wars The Force Unleashed comic een hele hoop Halo comics en de eerste 6 Gears of War comics. Ik wil ook erg graag de nieuwe Mass Effect comics hebben!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren