1. The Elder Scrolls V: Skyrim (X360)

The Elder Scrolls V: Skyrim (X360)

Als klein kind wil je altijd op avontuur! Eigenlijk willen (jong)volwassenen dat ook, maar die zijn een stuk minder oprecht dan hun jongere versies. Geef nu gewoon eens toe: diep in je hart wil je op queestes om vuurspuwende draken te verslaan en je wilt heus ook de prins op het witte paard zijn. Nu wordt iedereen vroeg of laat een dagje ouder en dan staat het toch wel een beetje knullig om nog met een speelgoedzwaardje tegen een imaginaire draak te zwaaien. Gelukkig is daar The Elder Scrolls V: Skyrim! Zo kun je toch je waardigheid behouden, maar gelijktijdig wel de held uithangen en draken afslachten.

Het vijfde deel van The Elder Scrolls speelt zich af in de ontzettend grote provincie Skyrim. De provincie is overwegend besneeuwd, donker en karig; er zijn vrolijkere settings te bedenken, maar deze voldoet meer dan genoeg. Gelukkig is er – zowel te voet als te paard – genoeg te ontdekken. Van de verschillende grotten tot het beklimmen van hoge bergen, er is ruimschoots variatie voor de echte avonturier. Een kanttekening is echter op zijn plaats: op verkenning gaan in de door Bethesda gecreëerde wereld is namelijk vooral aan het begin heel erg leuk, maar wordt naarmate de tijd vordert steeds minder interessant. Misschien is deze gedetailleerde virtuele provincie eigenlijk wel té groot en ook té leeg om gedurende de gehele speelsessie opwinding te blijven veroorzaken.

Amusant vs. Slaapverwekkend

Er zijn van die missies in Skyrim die er totaal niet toe doen. “Haal een boek voor mij!”, “Ik heb last van ‘mudcrabs’, maak jij ze voor me dood?” en “Ik heb twintig planten nodig, kun jij die zoeken?” zijn voorbeelden die boekdelen spreken. Amusantere zijmissies zijn die van de Legions en de Stormcloaks, en ook de missies van de verschillende gildes zijn zeker het proberen waard.

Als Dovahkiin – letterlijk: Dragonborn – beleef je in deze wondere wereld één groot avontuur, deze is goed voor ongeveer 15 tot 20 uur aan speelplezier. Nu ja, en zo je wilt zijn er ook nog bijzonder veel sidequests waarmee je de speeltijd met gemak kunt opvoeren tot zeker 50 à 80 uur. Al bij de start van de game ontdek je dat ’s werelds grootste en meest magische vijanden, namelijk de draken, zijn teruggekeerd. Aan jou de taak om uit te zoeken hoe die draken hernieuwd leven zijn ingeblazen en om de bange burgers uit de verschillende dorpjes en steden te behoeden voor het gevaar dat hen hierdoor te wachten staat. Terwijl je jezelf letterlijk in de grootte van het woeste Skyrim kunt verliezen, zo kun je ook chaos creëren door teveel zijmissies aan te nemen. Naast het hoofdverhaal zijn er eigenlijk ook maar een paar écht interessante missies, voor de rest is het dan ook vooral veel repetitief werk dat de klok slaat.

Skyrim kent bijzondere gamemomenten; euforie en geluk kwamen regelmatig voorbij!

Level up

The Elder Scrolls V kent twee soorten levelsystemen. Je kunt op verschillende vaardigheden trainen – Skill leveling – en daardoor bouw je ook automatisch aan je personage als geheel – Character leveling –. Bij die laatste speel je bepaalde investeerpunten vrij waarmee je perks bij vaardigheden kunt kopen en kun je tevens je Health, Magicka of Stamina upgraden. Zodoende kun je Dovahkiin specialiseren of juist over de gehele breedte van het spectrum verbeteren.

The Elder Scrolls V biedt de speler verscheidene keuzes. Niet alleen bepaal je zelf met wie je speelt, ook bepaal je hoe en wat je precies speelt. Zo zijn er een tiental speelbare rassen, uit welke je er bij de start van het avontuur één kiest. Deze keuze bepaalt naast het uiterlijk ook met welke andere speciale eigenschappen – als ’s nachts fatsoenlijk kunnen kijken of beter kunnen boogschieten – je zult moeten leven. Daarnaast kun je bij het vechten kiezen uit drie hoofddisciplines – of een combinatie daarvan –, namelijk boogschieten, zwaardvechten of magie. In deze en verscheidene andere toffe vaardigheden – denk aan sluipen, stelen en gespreksvoering – word je door training langzaamaan beter, waarbij ook een ingenieus levelsysteem komt kijken. Toch is de balans tussen de vaardigheden onderling niet helemaal optimaal. Magie blijkt in het begin heel erg effectief te zijn, terwijl het later ontzettend moeilijk wordt om je belager te verslaan; dit terwijl de ware sluiper bijvoorbeeld geen enkel moeite heeft met het omleggen van opponenten.

Diegenen die zeggen dat de tong het sterkste wapen is, hebben in zekere mate nog gelijk ook. Als Dragonborn heb je namelijk de gave om zeer uiteenlopende “Shouts” aan te leren en kun je zodoende al schreeuwend verschillende voordelen tegenover je vijanden opdoen. De meeste vijanden schrikken zo terug van een dergelijke schreeuw dat het niets meer dan een peulenschil is om ze met een van de vele wapens te doden, maar er zijn wel degelijk ook verscheidene lastigere opponenten. Het is daarbij jammer dat de vijandelijke AI niet perfect synchroon loopt met het – eerder beschreven – niveau van de speler. Zo zijn tegenstanders aan het begin te makkelijk, krijg je er halverwege juist moeite mee om diezelfde vijanden te verslaan alvorens je tegen het einde van de game weer te maken krijgt met veel te simpele gevechten.

Gelijktijdig laat Skyrim een enorme leegte achter, tijd vervloog zonder enige betekenis…

Hierdoor wil je zelf ook nog wel eens gaan schreeuwen vanuit je speelstoel, maar Dovahkiin trekt zich daar absoluut niks van aan. Onverschrokken vecht hij onder andere tegen reuzen, magiërs en Deathlords. Elke vijand biedt een andere manier van vechten en zodoende blijft iedere strijd fris en spannend. Dat kan trouwens ook van het betere bekvechten gezegd worden. Gesprekken voeren loont in Skyrim, want alleen dan kom je achter alle intriges en interessante gebeurtenissen die de game rijk is. Het volledige verhaal uit deze game ontsluiert zich alleen volledig als je regelmatig de moeite neemt om te luisteren naar zowel burgers als meer bijzondere karakters.

Neem zeker ook eens de tijd om naar de prachtige muziek te luisteren. De deuntjes uit Skyrim zetten elk gevecht kracht bij en bepaalde tonen veroorzaken een euforie die ongekend is. Ook ongekend zijn trouwens de laadtijden, maar helaas in behoorlijk negatieve zin. Ga een grot binnen en je kunt gegarandeerd een minuut zitten wachten voordat de ruimte is geladen! Het inladen van de textures gaat ook niet bijster snel; hierdoor kan de wereld van Skyrim meer dan eens wat rafelig overkomen. Jammer, want de game – en dan met name de panoramabeelden – oogt verder prachtig.

Conclusie en beoordeling

Het gevoel dat je overhoudt na het veelvuldig spelen van The Elder Scrolls V: Skyrim zou heel goed tweeledig kunnen zijn. Enerzijds biedt het spel je ontzettend veel avontuur en landschap voor je geld, anderzijds kun je in hopeloze verveling vervallen door de vele oninteressante zijmissies. Beperk je jezelf tot de meer interessante verhaallijnen, dan blijft er echter een topper van wereldformaat over. Een interessante en wonderschone wereld staat klaar ter ontdekking, vijanden zijn goed uitgewerkt en gevechten blijven tot het einde toe spannend. Met wat discipline van spelerskant, is Skyrim een game die in staat is de speler zeker 50 tot 80 uur uitbundig te vermaken, sommigen kunnen die tijd zelfs met gemak verdubbelen. Op avontuur gaan en draken verslaan is – zelfs in de meest fantasierijke dromen – werkelijk nog nooit zo leuk geweest!
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Prachtige wereld
  • Mooie sobere setting
  • Gaaf hoofdverhaal
  • Heroïsche muziek
  • Shouts
  • Goed vechtsysteem
  • Levelsysteem
  • Minpunten
  • Textures laden langzaam in
  • Lange laadtijden
  • Mist soms balans tussen vaardigheden
  • Veel saaie zijmissies

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Of ze het bedreigen? Zien jullie Q1 van 2010 niet? Dat is vooral de schuld van blockbusters als Uncharted, Modern Warfare en Assassin's Creed! Borderlands had de ballen nog…

  • 2010 word ook weer een topjaar!

    Met titels als Gran Turismo 5, Maffia II, Battlefield BC2 en de nieuwe Fifa :)

  • Ik zie de PC nergens :)

  • Toch nog 75 titels voor de PS2! Nu is dit natuurlijk allemaal meuk, maar hulde voor de oude rot in het vak!



    Overigens denk ik niet dat de blockbusters de industrie bedreigen. Ontwikkelaar en uitgever zijn altijd weer uit op verbetering (en sommige, vernieuwing) van hun product dat ze daarvoor maakten/uitbrachten. NU zijn hier natuurlijk uitgevers bij die daar anders overdenken *kuch* Activision, EA en Nintendo *kuch*

  • Ik denk dat blockbusters het inderdaad verpesten voor kleinere spelers op de markt. Maar ik denk dat elke game zich kan ontwikkelen tot een goede game die vaak verkocht zal worden. Zolang de kwaliteit maar hoog is.

  • Kwaliteit boven kwantiteit



    Liever 5 echt goede games, dan 10 middelmatige:)

  • Blockbusters bedreigen? Ha, dacht het toch niet!

    Even een greep uit de toptitels die uit zijn gekomen en die nog moeten uitkomen:

    Borderlands, Dante's Inferno, Bayonetta, Madworld, Darksiders en Dragon Age.

  • Zoveel games op de Wii en DS en zo weinig deftige games, triestig. Damn pc staat er weer niet bij. Ik weet dat ik zelf goede kleinere games laat liggen voor grote topgames, in mijn geval is de stelling alvast correct.

  • Zo, de groei van wii games is opvallend, dus de software verkoop voor de Wii is helemaal niet zo slecht.

  • Meer games voor de Xbox 360 dan voor de PS3 :D. Dat betekend dus meer exclusives!

  • @Ldawg



    Ga een feestje vieren maat!

  • Wat veel games voor de Wii en DS. :|

  • Met titels als Gran Turismo 5, Maffia II, Battlefield BC2 en de nieuwe Fifa :)

    Shall I continue? BioShock 2, Mass Effect 2, Medal of Honor, Batman: Arkham Asylum 2, Splinter Cell: Conviction, Assassin's Creed II voor PC en natuurlijk nog een hele stortvloed aan geweldige games van die lieve Laura.. :')

  • Meer games voor de Xbox 360 dan voor de PS3 :D. Dat betekend dus meer exclusives!



    Liever 87 goede games dan 143 slechte K*Tgames.

  • @Kevforve



    Owned n_n

  • Scheelt niet zo veel, maar in 2008 waren er wat mij betreft meer goede games als dit jaar. Al heb ik zeker niet hoeven klagen wat betreft toppers dit jaar!

  • ps3 en xbox schelen echt niks xD

    had xbox nu zoon groot assortiment?^^ ik zie er toch echt 3x niks van xD



    ps3 gaat nog een hoop moois doen in de toekomst :P ik weet het zkkr :P

  • Meer games voor de Xbox 360 dan voor de PS3 :D. Dat betekend dus meer exclusives!

    Doe nu maar een dansje op de salontafel, laat je eens goed gaan, en ga dan terug zitten.

    :-|

  • zo weinig voor sony!!

  • Meer games voor de Xbox 360 dan voor de PS3 :D. Dat betekend dus meer exclusives!

    Liever Uncharted dan Halo :')

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren