1. De Wiiu gaat een flop worden

De Wiiu gaat een flop worden

Het is nu meer dan een jaar geleden dat de Wiiu voor het eerst werd aangekondigd. We weten sinds kort wat de prijs is, wat de launch lineup is en wat we verder van het apparaat kunnen verwachten en ik durf het aan: De Wiiu wordt een grote flop en Nintendo heeft totaal geen idee waar het mee bezig is. "Ja maar jij weet het zeker beter" en "Maar de Wii verkocht bijna 100 miljoen exemplaren" berichten kunt u in de comments hier onder kwijt.

Er is veel mis met de Wiiu zelf, maar eigenlijk heeft Nintendo de volgende generatie al in deze generatie verloren. Ik wil dan ook eerst terug kijken op de Wii voordat ik de Wiiu onder handen neem.

De Nintendo Wii werd in 2005 voor het eerst aangekondigd en we kregen een eerste blik op wat toen de games industrie zou veranderen. Nintendo nam een totaal nieuwe richting aan dan wat ze daarvoor deden met de gamecube. Geen paarse kinderlunchboxachtige console meer, maar een stijvol, gadgetachtig design. Geen dure high end onderdelen meer maar een goedkope infrastructuur en natuurlijk het belangrijkste: De Wiimote, waardoor motion controls mogelijk werden. De Wii remote was anders dan andere controllers.

Het was innovatief en bovenal: Het inspireerde. Iedereen dacht na bij de velen mogelijkheiden die het apparaat bracht! De ontvangst receptie voor de Wii kon niet beter zijn voor Nintendo, zowel nieuwe casual gamers als core gamers geloofden in de visie van Nintendo. Een nieuwe manier om games te ervaren was beter dan de nieuwe technische hoogstand van Sony en Microsoft.

Er gingen verhalen rond hoe de consument Sony en Microsoft voorbij liepen op tradeshows en recht doorliepen naar de Nintendo stand. Het was duidelijk dat Nintendo iets groots had en dit werd dan ook bevestigd toen het apparaat uitkwam. De wii was maanden lang uitverkocht en zeer moeilijk te krijgen. Mensen stonden zeer vroeg al in de rij voor winkels als er weer een levering van Wiis zouden komen. Veel mensen die net als ik ook een wii kochte toen deze net uitkwam zullen ongetwijfeld dezelfde ervaring als ik hebben gehad. Elke dag weer verschillende winkels af bellen. Heeft u de Wii al weer binnen? "Nee sorry, uitverkocht" "nee niet binnen gekregen" "We hebben ze net binnen maar ze waren al zo weer weg" "we krijgen over een uur een nieuwe levering en.." HOU ER EEN VAST IK KOM ER ONMIDDELIJK AAN!!!

Ja zo ging dat toen. afijn, de core gamer kreeg dus de Wii in handen met Wii sports en, zoals iedere zichzelf respecterende gamer, The Legend of Zelda: Twilight Princess. Wii sports was leuk, vooral met meerdere spelers maar na een paar potjes op tennis en "jaahaa, jij mag zo" naar familieleden ging Zelda dan toch echt de Wii in. We hadden allemaal hetzelfde idee over hoe Zelda op de Wii zou zijn: Je gebruikte de Wiiremote als het zwaard van Link wat uiteraard 1:1 movement zou zijn. Al snel bleek dit dus niet te zijn. Om je zwaard te gebruiken moest je de controller gewoon heen en weer wagelen. Het werd steeds meer duidelijk: De wii kon bij lange na niet aan de hoge verwachtingen voldoen die gamers er van hadden.

Ondertussen waren Microsoft en Sony druk bezig met core games ontwikkelen, iets waar Nintendo nog ver achter bleeft. Al snel sprongen de core gamers weer terug naar Microsoft en Sony. Dan maar geen nieuwe revolutionaire manier om games te spelen, hier waren er tenminste wel nieuwe en goede games! De casual gamer, die ook geintreseerd was in de Wii, merkte de tekortkomingen niet zo. De Wiiremote was mischien niet zo geschikt voor core games, hij functioneerde prima voor minigame collecties, dans games en 2D platform games. Afgezien van de Nintendo hardcore bleven er dan ook voornamelijk casual gamers over en Nintendo profiteerde hier van door zich bijna volledig op deze doel groep te richten.

Mario kart met een plastic stuur? Meer dan 30 miljoen keer verkocht. Wii sports resort? ook meer dan 30 miljoen keer. Wii play 28 miljoen, New super mario bros, 25 miljoen en Wii fit en Wii fit plus? allebei meer dan 20 miljoen keer verkocht.

Waarom zou Nintendo zich druk maken om de gamers die overgelopen zijn naar Microsoft en Sony? Het was duidelijk dat hier in de casual markt het grote geld zat en Nintendo ging rustig door met casual games maken, met af en toe een game hier en daar voor de Nintendo core fans om ze rustig te houden. "oh wow! een nieuwe metroid! maar dan vind ik het prima dat ik de rest van het jaar geen nieuwe games krijg!"

Microsoft en Sony werden echter steeds successvoller. Core gamers kochten steeds meer games, de online infrastructuur van de Xbox 360 and Playstation 3 werden steeds beter, waardoor digitale distributie en downloadable add- on content mogelijk werd. Nintendo keek naar de laatste verkoop cijfers en schrok daarvan: Want casual gamers.....bleken casual te zijn. Wii verkopen waren omlaag in zowel software als hardware. De casual gamer had de wii inmiddels wel gezien en was overgestapt op facebook games, tablets, smartphones en sommige zelfs op de Kinnect voor de Xbox 360.

Het was bijna het einde van de huidige console generatie en Nintendo stond met lege handen. Waar Microsoft en Sony druk in hun online infrastructuur geinvesteerd hadden, had Nintendo helemaal niks. Online accounts en online gaming? Och, casual gamers wilden dat toch niet. Digitale distributie en DLC? dat hoefde niet zo voor Nintendo. De Wii eshop was een flop geworden. Sommige developers kregen niet eens betaald voor de games omdat er eerst een bepaald aantal exemplaren van een game verkocht moesten worden en zelfs dat werd niet gehaald.

Het zal daarom moeilijker worden dan welke generatie hiervoor dan ook om de consument er van te overtuigen om van platform te veranderen. Consumenten hebben namelijk veel meer in hun console geinvesteerd dan voorheen. Ze hebben een account met daarop hun vriendenlijst waar ze regelmatig mee gamen, hun achievements of trophies en er is geld geinvesteerd voor digitale distributie en DLC add ons. Waar het vroeger niet zo veel uitmaakte of vrienden dezelfde console hadden of niet, maakt dat nu wel uit. De enige manier om met mekaar te spelen is immers om dezelfde console te kopen en is het dus het makkelijks als iedereen gewoon de volgende console koopt van degene die ze al hebben.

Ik denk dat de Wiiu ook daarom voornamelijk een paniek reactie van Nintendo is. Nu dat de casual gamer ze de rug heeft toegekeerd probeert Nintendo het goed te maken door een core richting te kiezen voor de Wiiu.

Iets waarbij Nintendo de plank volledig mis slaat omdat Nintendo geen idee heeft wat de huidige core gamer precies wil en dat is te zien aan de Wiiu.

In principe gebruikt de Wiiu dezelfde strategie als de wii: Een goedkopere huidige generatie console (van technisch perspectief dan) uitbrengen met een nieuwe en "innovatieve" controller en eigenlijk gaat het hiermee al meteen mis en zet Nintendo zich zelf al buiten spel. De controller, die ik nu maar even tablet controler noem, is namelijk geen wiimote. Het inspireert bij lange na niet zoveel en voelt eigenlijk al gimmicky voordat het apparaat uit is. Er zijn gewoon maar heel weinig gameplay functies die echt beter worden dankzij een touch screen. Voor de mensen die nu naar de DS gaan wijzen: Deze tablet is geen DS. De DS werkt omdat er 2 schermen heel dicht bij mekaar zitten, waardoor je ze beide kunt zien. Dit is gewoon niet het geval met de Wiiu, je kijkt of naar het tv scherm, of naar de tablet, tenzij je de tablet heel onhandig voor je uit houd. Er zijn dan ook bijna geen games op de wiiu te vinden die de tablet echt in een innovatieve manier gebruiken. Bovendien was de wiimote iets nieuws. Iedereen is echter al bekend met touch screens.

Het argument dat developers: "Eerst moeten leren hoe ze er mee om moeten gaan" is grote onzin. Er is al lang veel ervaring met touch screen controls op tablets, bovendien hebben we dezelfde argumenten gehoord met de Wiimote en Kinnect. Geen van beide hebben ooit echt goede games geproduceerd die goed gebruikt maakten van de controls, De wiiremote werd pas een een redelijke goede controller naar toevoeging van Wii motion plus, wat dus maar weer bewijst dat het helemaal niet aan de developers lag, maar aan de gebrekkige controller zelf.

Nintendo's idee is dat het voor interesante local multiplayer gaat zorgen. Wat Nintendo blijkbaar niet snapt is dat gamers juist steeds minder local multiplayer spelen en steeds meer singleplayer of online gaan spelen. Zo heeft Nintendo bijvoorbeeld in New Super Mario bros wiiu bedacht dat de 5e speler platformpjes kan maken met de wiiu tablet. Hoe vaak heb jij 4 andere spelers over de vloer? Ja je kan het ook met mindere spelers doen, maar weet je wat nog leuker is dan het schermpje aantikken en platformpjes maken? Gewoon het spel als een platformer spelen.

Begrijp me echter niet verkeerd: Ik vind de tablet controller een goed idee en iets dat wat kan toevoegen, maar hier is het probleem: De tablet controller is niet genoeg om een hele console te dragen terwijl Nintendo dit wel verwacht. Vanuit technisch perspectief is de Wiiu vergelijkbaar met de Xbox 360 en Playstation 3. Als we de developers mogen geloven en er ook maar iets waar is van de gelekte Microsoft documenten, is het redelijk om te verwachten dat de volgende Playstation en Xbox veel geavanceerder zullen zijn dan de Wiiu. Dit betekend dat wiiu gamers weer precies hetzelfde probleem zullen krijgen als met de wii: het overgrote deel van core games zal niet op de wiiu uitkomen, maar op de volgende Xbox en Playstation. Daardoor zit Nintendo straks met een console met een gimmicky controller die maar weinig aanspreekt en zal het voornamelijk zelf moeten zorgen voor games, wat lastig is aangezien ze ook voor de 3DS moeten ontwikkelen.

Met andere functies van de console weet Nintendo ook niet te imponeren. Wat online betreft is het al vrij duidelijk: Nintendo krijgt zelfs pikmin 3 niet online omdat het gewoon niet weet hoe dat moet, het resultaat van het jaren lang verwaarlozen van hun eigen gebrekkige online infrastructuur dat nu heel snel moet worden opgebouwd. Publieke berichten worden eerst gemodereerd en er is nog maar weinig bekend hoe moeilijk of makelijk het word om met iemand online te gamen. De console komt met een lachwekkende 8gb en 32gb model waar juist digitale distributie steeds belangrijker word.

Het is ook wel duidelijk dat uitgevers weinig tot geen vertrouwen hebben in de Wiiu. Er zijn maar heel weinig exclusieve games voor de Wiiu aangekondigd en het overgrote deel zijn ports van Xbox 360 en Playstation 3 games. Nintendo heeft recent een trailer van binnekort uitkomdende Wiiu games laten zien. De trailer had net zo goed :"Hier is een compilatie van games die je gewoon al op je andere consoles kunt spelen" kunnen heten.

Over games gesproken, de launch lineup is gewoon slecht. Dit is niet zo vreemd en is eigenlijk wel gebruikelijk voor een next gen console. Het probleem is dat Nintendo de consument moet overtuigen om niet een next gen console te kopen, maar nog een huidige gen console die veel minder games heeft. En waar komt Nintendo mee aanzetten? Pikmin 3. Het kan me niet schelen wat de hardcore Nintendo fan er van vind, Pikmin is veruit de minst interesante franchise die Nintendo tot z'n beschikking heeft. Nintendo komt ook met de misplaatste "New super mario brothers Wiiu" voor als je nog niet genoeg van New Super Mario brothers 2 hebt gehad. Het laat weer zien dat Nintendo niet weet wat de core aanspreekt. Bij een nieuwe generatie willen gamers nieuwe games zien, dan zitten ze dus niet te wachten op een retro style 2D platformer.

Afgezien van de echte Nintendo hardcore fans denk ik dat de Wiiu maar heel weinig te bieden heeft voor core gamers. Het kan technologisch gezien niet mee, de controller is gimmicky, de games lineup is slecht en bestaat voornamelijk uit games die je al op je andere consoles en het is onvermijdelijk dat de Wiiu straks het grootste gedeelte van de games lineup niet op de Wiiu uit zal komen.

Dit artikel delen

Over de auteur