1. Portal 2 (X360)

Portal 2 (X360)

Je kunt wat dralen over de ethiek achter het uitvoeren van tests op levende mensen. Of je kunt beginnen met “Stel je eens voor hoe makkelijk het leven zou zijn als je met portalen kunt schieten”. Feit is echter dat geen enkele inleiding origineel genoeg is om een Portal 2-recensie mee te starten. Het gebruikelijke “De originele Portal kwam uit in 2007 en het vervolg daarop in 2011”-verhaal dan maar? Ach nee, die verplichte eerste alinea is zojuist al voorbij!

Door Portal 2 is welhaast een compleet andere definitie aan originaliteit toe te schrijven. Niet alleen passeert de ene na de andere geniale puzzel – waarbij geen enkele in herhaling vervalt –, ook weet ontwikkelaar Valve een serieus verhaal aan de game te koppelen. Een verhaal dat ook veel dieper gaat dan je zou verwachten.

Je start Portal 2 met dezelfde stoïcijnse vrouw – genaamd Chell – als in het eerste deel. Helaas voor haar, maar gelukkig voor de speler die haar belichaamt, beland je weer in Aperture Science: een vreemde onderzoeksinstelling waar uit naam van de wetenschap allerlei potentieel dodelijke tests op mensen worden losgelaten. Als klap op de vuurpijl ontwaakt de gemene supercomputer GlaDOS. Omdat deze sadistische testopzichter niet zo blij is met wat jij haar in deel één hebt geflikt, zal ze je in dit deel nog moeilijkere puzzels voorleggen. Hopelijk weet je – geholpen door het grappige robotoogje Wheatley – de weg naar de vrijheid te vinden en gaat Aperture Science nu wel definitief naar de maan.

GlaDOS: ‘It's been a long time. How have you been? I've been really busy being dead. You know, after you “murdered” me!’

Vergane glorie

Zoals het Valve gelukkig niet is vergaan met Portal 2, zo zijn de mooie kantjes er bij Aperture Science wel een beetje af. En dat is goed nieuws voor de speler! Je loopt niet langer van de ene zwart-witte kamer naar de ander, maar juist door een geruïneerde faciliteit waar de ruimtes gonzen van vallende brokstukken en de plantjes groeien in het spaarzame zonlicht dat door de kieren heen schijnt. Ook neem je meer dan eens een kijkje achter de schermen. Zo zie je nog eens wat kleur in de grootsheid van het levensgevaarlijke testinstituut!

Die puzzels zal je met behulp van een portalgun – waarmee je twee portalen kunt creëren – moeten oplossen. Schiet twee portalen, stap in de eerste en je komt uit de tweede lopen. Klinkt simpel, maar in de praktijk moet je er ingewikkelde hersenkrakers mee oplossen. Puzzels die ontzettend ingenieus in elkaar steken en uiterst sterk zijn uitgedacht. Geen puzzel is te lastig, terwijl je het ook nooit met twee vingers in je neus af kunt. Zo kun je in principe nooit vastlopen – anders dan dat je de oplossing niet ziet – en is er altijd maar één oplossing mogelijk. Dit laatste houdt echter wel in dat je eigen creativiteit niet noodzakelijkerwijs loont.

Gelukkig geldt dat laatste niet voor de creativiteit van ontwikkelaar Valve, want in plaats van domweg meer puzzels te creëren die voortborduren op de ideeën uit het eerste deel, komen zij wel degelijk met innovatie. Dit in de vorm van verschillende nieuwe elementen, als laserstralen en drie soorten gel, die op de juiste manier moeten worden gebruikt om verder in het spel te komen. Zo worden de puzzels in dit spel rustig opgebouwd en, ruim voordat je het woord “saai” in de mond zou willen nemen, wordt er bijtijds weer een nieuw puzzelelement toegevoegd.

En daarmee is het spel nog lang niet klaar, want ook de co-op modus is eigenlijk verplichte kost. Dit is met verve de leukste coöperatieve modus van de afgelopen tijd! Samen, met een wildvreemde via het internet of een goede vriend op de bank, spelen jullie met twee grappige robotjes. Jullie beschikken allebei over twee portalen en deze heb je alle vier nodig om de geheel nieuwe puzzels op te lossen. De verscheidene levels zijn al even goed uitgedacht als die uit de singleplayer en ook leuk is dat de modus een eigen verhaal kent.

GlaDOS: ‘I'm afraid you're about to become the immediate past president of the Being Alive Club.’

Lachspieren

Wist je dat lachen gezond voor je is? Zo zou een dagelijkse lachsessie van twintig minuten net zo goed zijn voor je welzijn en vitaliteit als iedere dag gaan hardlopen. Komt dat even goed uit, het geeft je dus nog een extra reden om Portal 2 te gaan spelen! Daarmee train je namelijk die grijze massa van je en houd je door alle humor tegelijkertijd je lichaam gezond, maar hoef je nadien niet per se te gaan douchen. Ideaal voor op school!

Leg hiernaast het ontzettend goed uitgeschreven script en iets meer dan een halve dag portalen schieten – met circa acht uur aan singleplayerpuzzels en nog eens bijna zes uur aan coöperatieve uitdagingen – kan niet meer stuk! Portal 2 bevat niet alleen fantastische plotwendingen en een bijzonder interessant verhaal, ook de gespreksstof van de niet-speelbare personages is ijzersterk. De game is doordrenkt met – vaak behoorlijk zwarte – humor en deze is van dusdanig niveau dat zelfs de grootste droogkloot een grimas trekt. Ditmaal zijn het niet louter GlaDOS’ gebruikelijke gevatte opmerkingen die je doen laten lachen, ook de onhandige Wheatley steelt de show. De stem van die laatste wordt uitstekend vertolkt door alleskunner Stephen Merchant.

Conclusie en beoordeling

Wie denkt dat puzzelen niet enerverend kan zijn en dat de lol van denkspelletjes er nog wel eens af is, heeft duidelijk nog nooit Portal 2 gespeeld. Het is een ongelooflijk knappe game die op vrijwel elk vlak excelleert! Niet alleen zijn de personages bijzonder geestig, ook kraken je hersens regelmatig bij het oplossen van de raadsels. Van herhaling van zetten is nooit sprake, iedere puzzel voelt uniek en dit tweede deel is in ieder opzicht beter dan zijn voorganger.
9,5
Score
95
Score: 95
  • Pluspunten
  • Puzzelen tot einde toe leuk
  • Gebalanceerde moeilijkheidsgraad
  • Goed verhaal
  • Uitstekende co-op
  • (Zwarte) humor
  • Minpunten
  • "Out of the box" denken loont niet

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren