1. Wat als Mario een verhaallijn had? [deel 1]

Wat als Mario een verhaallijn had? [deel 1]

Al sinds jaar en dag verschijnen er games met Mario in de hoofdrol, maar nog nooit heeft daar een diepgaand verhaal achter gezeten. Prinses Peach wordt elke keer weer ontvoerd zonder reden en onze loodgieter rent er zonder nadenken achteraan. Een diepgaand verhaal zullen we nooit zien in een game van Mario en daarom heb ik mijn gedachtenspinsels op papier gezet. Een nieuw artikel is geboren: wat als… Mario een verhaallijn had?

De meest voor de hand liggende vraag is natuurlijk waarom Bowser keer op keer Peach ontvoerd. In Super Mario Sunshine wordt gesuggereerd dat Koning Koopa verliefd is op de roze geklede prinses, maar aangezien hij keer op keer met veel geweld de prinses weghaalt uit Mushroom Kingdom, zal dat geen echte liefde kunnen zijn. Daarnaast sleept hij de prinses van kasteel naar kasteel, hangt haar op aan vlaggenmasten en sluit haar op in kooitjes… iets wat je niet doet bij iemand waar je van houdt. Dus wat is dan de enige echte reden voor Bowser’s praktijken?

Stel je voor dat de stekelige reuze Koopa een duister geheim heeft. Een verslaving. Ja, inderdaad, hij is verslaafd aan paddenstoelen. Hij kan er maar geen genoeg van krijgen! Door Peach te ontvoeren kan hij losgeld vragen die de bewoners van Mushroom Kingdom dan uit kunnen betalen in paddenstoelen. Maar goed, Mario gaat erachteraan en redt de prinses alsnog: einde verhaal. Niet echt spannend dus, maar wat nou als er een verhaallijn zou zijn vol jaloezie, complottheorieën, wraak, woede en verraad? Dan ontstaat er misschien iets dat vele malen spannender is dan dat hele paddoverhaal. Wat dacht je van het verhaal dat nu volgen gaat?

Mario wordt wakker op een mooie zonnige dag. Hij springt uit zijn bed en gaat vast ontbijt maken. De koffie staat al te pruttelen en de croissantjes staan al op tafel. Wachtend op Peach maakt hij alvast de puzzeltjes in de krant. De koffie is inmiddels allang klaar en de prinses is nog steeds niet aangeschoven aan tafel. Mario neemt een kijkje. Het bed is leeg! Natuurlijk gaat onze besnorde Italiaan meteen op zoek. Nergens in het kasteel is ze te bekennen, dus besluit hij om zijn broer op te zoeken en te vragen of hij weet waar Peach is. Echter, Luigi is ook nergens te bekennen. Opeens komt er een papieren vliegtuigje aanvliegen waarop staat dat de prinses gekidnapt is. Mario gaat de prinses redden!

Na tientallen Goomba's te hebben platgesprongen, een ontelbaar aantal capriolen te hebben uitgehaald en uiteindelijk acht werelden te hebben doorkruist komt hij bij het kasteel van Bowser. Klop klop, niemand thuis. Zo brutaal als dat Mario is gaat hij gewoon naar binnen. Hij ontwijkt hier en daar wat vuurballetjes en lavagaten tot hij uiteindelijk uitkomt bij de troonkamer. Driemaal raden wie daar in een kooi opgesloten zit! Je dacht aan Peach? Nee, Bowser! De machtige koning zit opgesloten en vraagt om jouw hulp. Hij heeft Mario jarenlang dwarsgezeten, maar de Italiaan is de beroerdste niet en bevrijdt Bowser.

Maar hoe is Bowser daar beland en nog belangrijker: waar is de prinses? Mario besluit om na het theekransje met koning Koopa maar weer te vertrekken. Plots verschijnt er een nieuw pad en kan Mario zijn avontuur vervolgen. Mario belandt in een nieuwe wereld en aan het einde van dat pad is er een spookhuis. Zo groot als zijn snor is, zo groot is zijn durf en gaat hij naar binnen zonder enige vrees. Na wat spookjes ontwijken en een weg naar de uitgang te hebben gevonden, komt hij aan bij een ruimte. Daar staat een grote ijzeren kooi. Het is donker, dus Mario kan niet zien wie er in zit. Stapje voor stapje nadert hij de kooi.

Bij het zien van wie er gevangen zit, beginnen de gevangenen nog harder te gillen dan de geschrokken loodgieter. Niemand minder dan zijn eigen broer, Luigi, zit in de kooi. Nog shakend van angst weet Luigi uit te kramen dat hij is gevangen door de spoken. Plots waaien de paar fakkels die nog branden uit en is het pikkedonker. Mario ziet geen hand voor ogen. Hij hoort een ijzingwekkende gil. Gelukkig heeft hij nog een vuurbloem op zak en kan hij dus vuurballetjes schieten. Met dat kleine beetje licht zoekt hij zich een weg naar het geluid.

De gil wordt steeds duidelijker hoorbaar. Mario staat voor een deur en weet zeker dat de gil daarvandaan komt. Hij wil de deur openen, maar voor hij de deurklink ook maar aanraakt houdt het gegil op. Mario besluit naar binnen te gaan. Er is niks te zien in de ruimte. Plots gaan er allemaal fakkels aan de muren aan en is de roodgemutste loodgieter omsingeld door spoken. Ze beginnen om Mario heen te draaien en angstaanjagend te lachen. Dan valt opeens de grond onder Mario’s voeten weg. Hij valt in de diepte en gilt het uit.

Benieuwd naar wat er allemaal gaande is? Lees het volgende week in deel twee!

Dit artikel delen

Over de auteur