1. Deus Ex: Human Revolution (PC)

Deus Ex: Human Revolution (PC)

Men zegt dat iedereen vrij is om zijn eigen keuzes te maken. Pertinente onzin natuurlijk. Op deze aardbol zijn er genoeg mensen die niet over die mogelijkheid bezitten. Een schandaal natuurlijk, aangezien ieder mens daar eigenlijk recht op zou moeten hebben. De realiteit leert ons dat dit niet is weg gelegd voor iedereen. Kijk maar naar Adam Jensen. Hij was ooit onderdeel van een arrestatieteam in het futuristische Detroit, maar toen hij een dubieuze order moest opvolgen weigerde hij. Hij stopt met zijn werk bij de politie en besloot kort daarna hoofd beveiliging te worden bij Sarif Industries, een bedrijf gespecialiseerd in het ontwikkelen van waanzinnige cybernetische protheses. Daar zorgt hij voor de veiligheid van alle wetenschappers en het werk dat ze uitvoeren. Tot op een dag een brute aanval werd gepleegd op het bedrijf; een stel hypermoderne terroristen vermoorden wetenschappers, ze ontvoerden een aantal wetenschappers en vermorzelen Jensen. Zijn lichaam was gebroken, door de mangel gehaald; dit leek het einde voor Adam Jensen te zijn.

Wetenschappers van Sarif waren het daar niet mee eens; ze voorzien Jensen van de modernste cybernetische protheses die “augmentations” worden genoemd. Na zijn operatie is hij sterker, sneller en heeft hij de mogelijkheid om zichzelf te upgraden. Of hij er zelf blij mee is? Hij heeft hier nooit om gevraagd. Jensen is er zich wel van bewust dat hij hierdoor een tweede kans krijgt om de daders te pakken te krijgen. Dat is niet alleen belangrijk voor het bedrijf zelf, maar ook omdat één van de gedode wetenschappers Jensen’s ex-vriendin Megan is. De reden waarom Megan is vermoord is niet vreemd: ze was bezig met een grote doorbraak en haar onderzoek is gigantisch veel geld waard. De grote vraag is dan ook; wie waren de terroristen? Waarom waren zij ook uitgerust met allerlei augmentations? Jensen gaat op onderzoek uit, maar nu maakt hij zijn eigen keuzes.

Het punt is duidelijk, Deus Ex Human Revolution draait om keuzes maken. Dat beweert iedere game die tegenwoordig uitkomt, maar in dit geval is het echt de waarheid. Denk niet aan goede of slechte antwoorden die het verhaal minimaal beinvloeden, maar aan verschillende speelstijlen die worden aangeboden. Het is een mooie mix van verschillende genres zonder ooit verwarrend te worden. Dat wordt al snel aangetoond tijdens de eerste missie waarin het Detroit van het jaar 2027 wordt verkend. Jensen’s baas David Sarif wil dat hij naar het politiebureau gaat om een belangrijk voorwerp op te halen. Er is wel een probleempje; het voorwerp ligt in het mortuarium van het politiebureau. Vanaf dit punt wordt je helemaal vrij gelaten. Jensen kan er voor kiezen om zijn wapens te trekken en alles overhoop te schieten. Dat is natuurlijk niet de beste keuze; hij kan ook via het riool het bureau binnensluipen. Als Jensen over de juiste augmentations beschikt kan hij zelfs via de achterkant van het bureau over een hek springen. Of laten we helemaal gek doen, vragen aan een agent of hij naar binnen mag. Daarvoor moet hij wel de juiste antwoorden kiezen, anders wordt hem geen toegang verleend.

Er zijn dus verscheidene opties beschikbaar, maar het wordt al snel duidelijk dat de game de speler aandringt om niet de Rambo uit te hangen. De directe confrontatie is vooral moeizaam en neemt veel tijd in beslag. De aandacht wordt vooral gericht op het ontdekken van nieuwe routes, het besluipen van tegenstanders en andere stealth gameplay. Eerlijk gezegd is dit ook de leukste manier om Human Revolution te spelen. Vooral in de missies waarin Jensen steeds dichterbij de terroristen komt is het heerlijk om ongezien een complex te infiltreren. Voor de meer actie gerichte spelers onder ons klinkt dat misschien niet als een ideale ervaring, maar voorzichtig situaties benaderen wordt beloond met meer ervaringspunten. Dus in plaats van tegenstanders doden, moet Jensen ze knock-out slaan om meer ervaringspunten te verkrijgen. Of bijvoorbeeld ongezien een gebied voltooien zal ook extra ervaringspunten opleveren.

De ervaringspunten zijn broodnodig; bij elke 5000 punten krijgt Jensen de beschikking over een Praxis-point die hij kan gebruiken om upgrades te kopen. Zo zijn er mogelijkheden om je sociale vaardigheden te verbeteren, het uitbreiden van je uithoudingsvermogen of je kunt zelfs een soort cloaking augmentation in laten bouwen waardoor je voor een korte tijd onzichtbaar bent voor tegenstanders. Er zijn talloze keuzes mogelijk en je moet kijken naar je favoriete speelstijl om te bepalen welke augmentations het beste zijn. Al is het wel handig om direct upgrades te kopen die de hackvaardigheden van Jensen verbeteren. In Human Revolution stuit de speler op veel terminals die computers, huizen of andere zaken beveiligen. Om deze beveiligingen te omzeilen is het nodig om een minigame te spelen waarin het de bedoeling is om ongezien het netwerk te hacken. Mocht je toch gedetecteerd worden, dan is het belangrijk om zo snel mogelijk het netwerk te hacken voordat er pottenkijkers langskomen.

Met alle mogelijkheden die Adam Jensen tot zijn beschikking heeft lijkt het net alsof hij de ultieme combinatie is van natuur en technologie. Wie zijn er sterk genoeg om hem te stoppen? Een aantal frustrerende eindbazen gooien jammer genoeg roet in het eten. Het is echt ronduit vreemd te noemen hoe deze gevechten breken met de overkoepelende stijl van de game. Human Revolution mag dan gespeeld worden vanuit een eerste-persoonsperspectief en het geeft je de mogelijkheid om vuurwapens te gebruiken, maar het voelt nooit aan als een “echte” FPS. De gevechten met eindbazen daarentegen komen juist over als gameplay momenten die je zou verwachten in een FPS en laat Jensen daar gewoonweg niet op gebouwd zijn. De vijanden in deze gevechten zijn slim, snel en zijn zo sterk dat ze Jensen vrij snel kunnen afmaken. Het is dan ook vrij snel duidelijk dat deze gevechten voltooid moeten worden door telkens een nieuwe schuilplaats te vinden om vervolgens een paar kogels richting de eindbaas te mikken. Dit proces neemt echter te veel tijd in beslag vooral op een hogere moeilijkheidsgraad.

Het is zonde dat op dit onderdeel Human Revolution het laat afweten. Het is niet het enige minpunt aangezien er ook kritiek geleverd kan worden op het einde van de game die wat flauwtjes is te noemen. Dat is echter een foutje die wel vergeven kan worden omdat de rest van de game gewoon erg goed is. Voor ieder minpunt zijn er andere onderdelen die prima zijn uitgewerkt. Niet alleen op het gebied van de besturing of de gameplay, maar ook de gekozen art direction. Human Revolution is grafisch prima te noemen, maar dankzij de gekozen artstyle laat het een goede indruk achter. Vooral fans van steampunk settings en liefhebbers van science fiction zullen erg vrolijk worden van het Detroit van de toekomst.

Conclusie en beoordeling

Na zo’n dertig uur wordt het einde bereikt en een voldaan gevoel overheerst. Deus Ex Human Revolution weet een prachtige ervaring te leveren en zal zeker niet te teleurstellen. Het is een prachtige mix van verschillende gameplay stijlen die blijft boeien. Natuurlijk komt niet alles goed uit de verf, maar dat neemt niet weg dat de rest zo goed in elkaar zit. Het jaar 2027 is nog nooit zo dichtbij geweest.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Keuze in speelstijl
  • Gave setting en artstyle
  • Augmentations
  • Minpunten
  • Bossfights voelen niet op hun plaats
  • De laatste paar uur zijn wat flauwtjes

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • heb er zeker zin in. vond alleen odst een beetje saai. dus ik hoop dat deze 1000000 beter beter wordt.

  • voor dit spel zou ik bijna een xdoos kopen.

  • Klinkt heel vet, ook dat elimineren enzo, en die Needle Rifle, tja, dat wisten we al eigenlijk :P

    Verder is het wel vet dat je in auto's kan rijden van burgers, alleen "de Skirmishes"? Rare naam.

  • Weet niet echt wat ik er van moet vinden , Vond Halo3 Top maar halo 3 odst vond ik echt een flop..

  • Oeh, die moet ik hebben!

  • Needle Rifle? Nounou, wat zou deze gun toch doen :P xD

  • Leuk dat die info wordt gepost hier, maar het is toch echt een beetje magertjes… er wordt bovendien niet eens uitgelegd wat de nieuwe onderdelen inhouden!



    In het tijdschrift zelf staat zoveel meer aan info!



    dus hier is de bron (scans) (in hoevere ik die hier mag posten): http://www.allgamesbeta.info/2010/01/halo-reach.html


  • deze moet ik hebben!

    kan niet wachten!

  • LAME uitmelkerij

  • Het is mogelijk om in voertuigen te rijden van burgers die in het speelveld staan

    Burgers? AWESOME! Dat betekent dat je in bevolkte gebieden vecht. En rondsneaken vind ik ook wel een mooie toevoeging.

  • -Het is mogelijk om in voertuigen te rijden van burgers die in het speelveld staan



    Jaja, 6 keer 500kg Spartan in je toekomst VW Polo :P

  • "Nu, de nieuwe Volkswagen Golf Plus! In verband met mogelijk meereisende supersoldaten nu een nog sterker onderstel!"

  • De skirmishes? da's wel een hele fout gekozen naam.

  • mss toch maar een xbox kopen dan? xD

  • Jun-266 is helemaal op mijn lijf geschreven!

  • Lelijkheid ten top.

  • Ok, nice. Klinkt top.

  • Deze ga ik kopen als ik genoeg geld heb om überhaupt een Xbox 360 te kopen :(



    echt mooie game

  • Ik hoop echt dat ze wat aan die graphics doen want het ziet er echt niet meer uit! Ze laten ook de Master Chief expres weg… Die moet gewoon meedoen dat kan niet anders!

  • Cool de spike grenade eruit en een variant op de Needler, één van de leukste wapens ooit. Geen baanbrekende zaken maar als ze regelmatig met dit soort nieuwtjes komen worden de mensen toch weer warm voor een nieuwe Halo. Hopelijk wordt het een betere game dan ODST en Halo 3. Bungie mag zich stilaan herpakken.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren