1. Assassin's Creed III (X360)

Assassin's Creed III (X360)

Houten huizen, groene bossen en de geur van paardenstront. Het is de achttiende eeuw en in de Engelse kolonie genaamd Amerika is het onrustig. “De nieuwe wereld” is niet meer zo nieuw, en de mensen willen weer verandering. Sommigen willen zich afscheiden van de Britten, sommigen willen naar het Westen trekken en er gaan zelfs geruchten van een oorlog tegen de Britten. Te midden van dit alles bevindt zich een jonge half- indiaanse, half-Britse Assassin genaamd Connor. En jij hebt als speler de eer om zijn verhaal te beleven.

Ik heb het hier natuurlijk over het langverwachte Assassins Creed 3. De tijd waarin de game zich afspeelt kennen wij als de Amerikaanse Revolutie, maar de meeste mensen in die tijd hadden geen idee dat er zoveel gaande was, en dat merk je in de game. De mensen in en rond de steden zijn vooral bezorgd om hun dagelijkse bezigheden. Zelfs Connor, het hoofdpersonage, lijkt zich weinig te bekommeren om de aankomende revolutie. Hij komt toevallig terecht in historische veldslagen en leert mensen kennen die als de “Founding Fathers” van hun natie beschouwd worden. Maar zijn eigen verhaal staat centraal in de game en dat werkt erg goed. Je krijgt als speler genoeg mee van alle historische gebeurtenissen, maar het verhaal van Connor is het meest overheersend en het belangrijkste. Daarom had ik een sterkere band met Connor dan met de vorige hoofdpersonages uit de Assassins Creed serie. In die vorige games had ik namelijk vaak het gevoel dat de omgevingen en de historische gebeurtenissen de boventoon voerden. In Assassins Creed 3 blijft het verhaal relevant voor het hoofdpersonage en dat maakt het voor mij het beste verhaal in de serie.

Een enorme verbetering

Het grootste probleem wat ik had met de vorige Assassins Creed games waren de zijmissies. Vanaf Assassins Creed 2 waren de hoofdmissie altijd goed en gevarieerd, maar de zijmissies bleven altijd steken in een repetitief karakter en stegen nooit uit boven het standaard “haal dit, breng het terug”, “vermoord die en die” en “verdedig dit of dit”. In dit nieuwe deel zijn de zijmissies een stuk gevarieerder. Je kunt nu niet alleen veren verzamelen, maar ook Naval-missies op zee doen, schatkisten ontdekken en nog veel meer. Ik heb me geen moment verveeld met de zijmissies en omdat er zoveel zijn, kun je de duur van de game enorm verlengen met het spelen van die zijmissies. Maar allemaal leuk en aardig al die veren verzamelen, de hoofdmissies moeten natuurlijk ook interessant blijven. Gelukkig heeft Ubisoft dit perfect begrepen. Je moet net als in de vorige games mensen om te zien leggen, maar dit maal zitten de assasinations zo goed in het verhaal verweven, dat je vaak geen idee hebt wanneer je iemand moet koud maken. Je target verschijnt vaak plotseling op het toneel. Ik ben blij dat Ubisoft heeft gekozen om ook de hoofdmissies een frisse start te geven. Het is dankzij de goede samenwerking tussen de hoofdmissies en het verhaal dat ik echt in de game werd gezogen en het niet meer los kon laten.

Een unieke wereld

Een van de belangrijkste aspecten van de game is de wereld waarin de game zich afspeelt. Het Amerika van de Achttiende Eeuw is heel geloofwaardig neergezet. De beroemde personages als George Washington en Benjamin Franklin zijn voor zover ik kan beoordelen accuraat weergegeven en ook de steden zien er uit zoals ik had verwacht dat ze er uit zouden zien. Dit is geen schokkend nieuws voor de mensen die bekend zijn met de serie, omdat dit al een van de sterkste punten van de vorige games was. Ik heb echter in dit deel veel meer het gevoel dat de steden leven. De mensen lijken allemaal hun eigen ding te doen en overal waar je in de stad kijkt, gebeurt wel wat. Dit komt deels door de verbeterde Anvil-engine van Ubisoft, waardoor ze meer characters tegelijkertijd op het scherm kunnen plaatsen. Maar ik denk dat de ontwikkelaars ook erg hun best hebben gedaan om al die characters levendig te laten lijken. En daar zijn ze wat mij betreft goed in geslaagd. Niet alleen de mensen zijn goed neergezet, ook de wereld waarin zijn leven is fantastisch weergegeven. De wereld heeft een heel eigen karakter, eentje die ik nog nooit in een andere videogame heb gezien. Maar wat maakt het nou dat de wereld zo “leeft”? Het antwoord: de dieren. De dieren in Assassins Creed 3 leiden ook daadwerkelijk een eigen leven. Ze vormen groepen, ze eten en drinken, ze vallen elkaar en soms zelfs mensen aan. Ze maken echt deel uit de het geheel en passen bij het landschap. Je kunt er voor kiezen om op ze te jagen, of om ze gewoon met rust te laten. Het is misschien een klein detail, maar het geeft perfect aan waarom de wereld van de game zo levendig en uniek aanvoelt.

Niet helemaal perfect

Ondanks alle positieve punten die ik net heb genoemd, zijn er toch een aantal dingen aan te merken op de game. Het eerste en belangrijkste wat opvalt zijn het grote aantal bugs en glitches. Het zijn geen grote, alles verpestende bugs, maar ze zijn soms behoorlijk irritant, vooral omdat ze zo veel voorkomen. En ook op de meest aparte plekken. Zo heb ik midden op een meer een vreemde glitch meegemaakt, terwijl ik tien minuten later met mijn paard vast kwam te zitten in een doorgang waar ik normaal gesproken makkelijk met een vrachtwagen doorheen zou zijn gekomen. Het zijn nogmaals geen fouten die je uit de spelervaring halen, maar juist dankzij de grote hoeveelheid aan bugs en glitches kan het toch vervelend worden. Ook op het vechtsysteem is het een en ander aan te merken. Het was in de vorige delen al redelijk simpel uit een gevecht met 20 tegenstanders als winnaar te voorschijn te komen, maar nu is nog makkelijker geworden. Je kunt nu vaak zonder ook maar een schrammetje op te lopen winnen. Het draait nog steeds om counters, en zelfs de counters zijn versimpeld. Het is jammer, maar het vechtsysteem blijft het zorgenkindje van de serie.

Een totaalpakket om van te smullen

Tuurlijk, het vechtsysteem is kinderspel in vergelijking met games als Sleeping Dogs. En de vele glitches en bugs zijn een slordigheid die eigenlijk niet in de game hadden mogen zitten. Maar je kunt niet om het totaalpakket heen. Alleen al met het hoofdverhaal ben je ruim 15 uur bezig. Met alle zijmissies en collectibles erbij gerekend kun je je opmaken voor een avontuur waar je makkelijk 35 tot 40 uur mee zoet bent. De gameplay is divers en aan alle kanten druipt de kwaliteit van deze af. Tegenwoordig vragen mensen zich vaak af of de 60 euro die ze voor een game moeten betalen het wel waard is. Bij Assassins Creed 3 kan ik maar een ding zeggen: een onbetwiste, niet te discussiëren, 100% JA!

Conclusie en beoordeling

Assassins Creed 3 is uiteindelijk niet de revolutie geworden waarop iedereen gehoopt had. Het vechtsysteem is nog niet verbeterd en de vele bugs en glitches zorgen ervoor dat het geen perfecte game is geworden. Je kunt het meer zien als een evolutie van de serie. De animaties zijn verbeterd, het verhaal van Connor blijft boeiend tot het einde en de zijmissies zijn een stuk gevarieerder geworden. Al met al vind ik dit persoonlijk de beste game in de serie en ik heb goede hoop voor de toekomst van de franchise.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Een grote, unieke en levendige wereld
  • Het verhaal is verrassend meeslepend en boeiend
  • Veel variatie in de missies
  • Connor is een vet hoofdpersonage
  • Minpunten
  • Het vechtsysteem blijft simpel
  • Veel glitches en bugs

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik ben zeer benieuwd!

  • Ja kan niet wachten, helaas heb ik Fable II nog niet uit.

  • Kom maar op, dit word vast weer een topper zoals de andere twee =D

  • laat maar komen!

  • eerst zien dan geloven, vooral na deel 2

  • ik ben benieuwd wat we te zien krijgen.

  • Ja leuk, heb net eindelijk zelf Fable 2 eens ter hand genomen en erg leuk om te spelen, zoonlief heeft hem al 2 keer uitgespeeld.

    Dus kom maar op met deel 3

  • lijkt me erg vet.

  • Ik heb er nu al veel zin in!

  • Kom maar op

  • Bring it on!

  • kan niet wachten om er eindelijk iets van te zien…

    maar 6 delen?… deel 2 was 500 jaar na de 1ste, deze weer 50 jaar later



    straks moeten we op de maan beesten neermaaien met iets van lightsabers ofzo… dat zou wel heel het Fable gevoel weghalen

    ze moeten eigenlijk terug naar het tijdperk van 1, zwaarden, longbows etc. die Guns uit deel 2 vond ik al niet echt geweldig en het moet niet nog meer worden


  • Een nuttig bericht. Waar kunnen we die beelden bekijken?

  • Na aankondigingen van aankondigingen nu ook aankondigingen van screenshots. :P

  • hmm ben benieuwd wat het zal geven

  • We zullen het wel allemaal zien, ik heb me met de eerste 2 ook vermaakt, maar het is nog zo ver weg voordat Fable III uit zal komen. Dat gezegd er zijn zoveel games die ervoor uitkomen die ik eerst wil hebben gespeeld. Ga dalijk lekker eens beginnen met Darksiders. Woot!!!!

  • Het hele concept lijkt me erg interessant, maar Peter Molyneux heeft altijd grote ambities met zijn games. Dus het is maar afwachten hoe het allemaal zal gaan uitpakken.

  • Ze melken dit wel uit vin ik, deel 2 is nog niet zo lang uit en ze komen al met een deel 3? Heeft microsoft een boost ndg omdat sony ze aan het inhalen zijn met de ps3? Who knows hehe

  • @No Fanboy



    Dude, er zijn 2 Fable games uit en jij noemt het uitmelken???

    Omdat een vervolg sneller komt dan normaal vind jij het meteen uitmelken? :-/



    Wat moet je wel niet vinden van de CoD serie………



  • oke dan bn erg benieuwd

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren