1. Project Zero 2: Wii Edition (Wii)

Project Zero 2: Wii Edition (Wii)

Wat is er toch met het survival horror genre gebeurd? Alles wat tegenwoordig het predikaat horror krijgt opgespeld is stiekem een actiegame waar een horror-thema overheen is gegooid. Als het enge monsters heeft, gore sterfscenes en een schrikmomentje of twee, dan is het wel goed. Vergeet overigens niet al die wapens die de speler praktisch in zijn schoot krijgt geworpen. Dat is geen survival horror meer. Willen jullie weten wat echte survival horror is? Dat is met beperkte middelen de grootste gevaren trotseren. Schrikmomenten die niet altijd te voorspellen zijn. En het belangrijkste van allemaal; een naargeestige sfeer neerzetten waar je haartjes recht overeind van gaan staan. Is er wel een titel die dit soort momenten nog bij de vleet weet te presenteren? Jazeker, Project Zero II Wii Edition is de game die al deze elementen in zich heeft.

Mocht de naam een belletje laten rinkelen, dat kan. Project Zero II is namelijk een remake van de PS2 en Xbox titel die in 2004 verscheen. Remake of niet, in het landschap van horror games voelt deze titel aan als een frisse wind. Dit keer zijn het niet vleesetende zombies of misvormde monsters die de hoofdrolspeler(s) belagen, maar geesten. Geesten die vooral doen denken aan de nare verschijningen in Japanse films zoals Ju-On of Ringu. En als Japanners één ding goed kunnen, dan is het beklemmende verhalen maken over geesten. Ze maken rare bewegingen, produceren vreemde geluiden en het ergste van allemaal: ze kunnen vanuit het niets verschijnen. Anders dan bij andere vijanden in videogames is de onvoorspelbaarheid van de geesten in Project Zero op bepaalde punten gewoon naar te noemen. De uitstekende beklemmende sfeer weet daar aan bij te dragen en zal ongetwijfeld voor een aantal kippenvel momentjes zorgen.

De beste slachtoffers voor wraakzuchtige geesten en kippenvel zijn natuurlijk Japanse meisjes die snel bang worden, maar toch de kracht vinden om door te zetten. Mio en Mayu zijn tweeling zusjes (met vreemd genoeg een Brits accent) die door een mysterieuze rode vlinder naar een griezelig en oud dorp worden geleid. Het oogt in eerste instantie leeg, maar al gauw komen de zusjes er achter dat het dorp vol met gekwelde geesten zit. Na het mislukken van een oude ceremonie zijn alle inwoners van het dorp gedoemd om voor eeuwig rond te dolen. De reden waarom de ceremonie in kwestie mislukte, was omdat een andere tweeling het niet had voltooid. De geesten worden daarom nog rustelozer wanneer Mio en Mayu in het dorp verschijnen. Mayu wordt al gauw gescheiden van haar zusje, waardoor Mio er vrij snel in haar eentje er voor staat. Hoe zal zij zich ooit kunnen weren tegen de geesten en samen met haar zusje ontsnappen aan het dorp?

Gelukkig wordt er vrij vroeg in de game een bijzondere camera gevonden die de naam “Camera Obscura” draagt. Deze speciale en antieke fotocamera heeft niet alleen de eigenschap om foto’s te maken van geesten, maar kan deze verschijningen als het ware te “verwonden”. Wanneer Mio het pad kruist van een geest is het belangrijk om foto’s te maken waarop de geest zo goed mogelijk te zien is. Hoe beter de foto, hoe meer schade het zal aanrichten. Daarbij moet wel vermeld worden dat de aangerichte schade afhankelijk is van het type fotorolletje die ze in de camera heeft gestopt. Het zwakste type is type 07 en kan onbeperkt gebruikt worden. Sterkere rolletjes zijn er ook te vinden, maar daar moet men zuinig mee omgaan. Gebruik deze rollen dan ook strategisch in lastige gevechten. Als een geest met succes is gefotografeerd of verslagen, zal de speler er automatisch punten voor ontvangen. Deze punten kan de speler gebruiken om de camera sterker te maken of gevonden cameralenzen te verbeteren.

Vijanden verslaan door een camera te gebruiken is een originele invalshoek en doordat het apparaat een beperkte kijkhoek heeft, is het soms lastig om geesten op tijd te zien. Dat komt gedeeltelijk doordat de besturing niet helemaal soepel is. Natuurlijk heeft de camera een soort radar die redelijk op tijd aangeeft uit welke richting een geest zal aanvallen, maar het lopen en richten van de camera schiet soms wat tekort. Sommige vijanden kunnen echt een verrassingsaanval uitvoeren waardoor er misschien onnodig schade wordt opgelopen. Aan de andere kant heeft het ook wel weer zijn charme. Het besturen van Mio valt het best te omschrijven als een tank, op een paar punten is het zelfs vergelijkbaar met de traditionele Resident Evil games. Mocht je een fan zijn van die titels, dan is Project Zero II zeker het spelen waard. Natuurlijk zal een groot gedeelte van het huidige gamepubliek een besturing zoals deze totaal de grond inboren, maar voor sommige survivalhorror puristen kan dat juist bijdragen aan de sfeer. Soepel wegrennen is dan geen optie en met moeite moet er dan gestreden worden met de geest. Na het verslaan van een vijand is er wel meer ruimte voor opluchting; er is in een moeilijke situatie daadwerkelijk overleefd. Het is wel jammer om te constateren dat de zaklamp die Mio bij zich draagt enkel naar boven en naar onderen gericht kan worden. Naar links of rechts richten is vreemd genoeg niet mogelijk.

Ouderwetse besturing of niet, horror liefhebbers zullen wel genieten van Project Zero II. Of je nu de originele game hebt gespeeld of voor het eerst kennis maakt met de serie, de sfeer en setting zijn uitstekend. De character modellen van Mio, Mayu en de geesten zijn bijvoorbeeld ook uitstekend. Al is het wel jammer om te zien dat bepaalde locaties teveel in het duister zijn gehuld. Dat zal gedeeltelijk ook komen doordat sommige omgevingen grafisch gezien wat ruw zijn. Vooral wanneer Mio op bepaalde voorwerpen haar zaklamp richt zal het opvallen hoe ongepolijst bijvoorbeeld stoelen, deuren of kleinere voorwerpen zijn. Aan de andere kant zal de speler niet veel oog hebben voor de omgevingen. Men is veel drukker met het onderzoeken van de omgevingen met een zaklampje, het vinden van aanwijzingen en schrikken van de nare verschijningen. In dat opzicht slaagt Project Zero II met vlag en wimpel.

Zijn er daarnaast andere mogelijkheden in de game? In deze Wii versie is ook nog een Haunted House modus waarin de speler zoals de naam al verklapt een spookhuis on rails moet doorlopen. Het doel is om zo min mogelijk te schrikken. Na het einde van een level wordt een score opgeteld en geeft deze aan hoe bang je was. Afgezien van het feit dat deze modus een aantal Project Zero IV levels heeft (het enige deel in de reeks die Europa niet heeft aangedaan) is het niet de moeite waard. In dat opzicht is de New Game plus optie in het hoofdverhaal een stuk leuker. Naast extra upgrades voor de camera kunnen spelers zelfs extra kostuums vrij spelen, waaronder een Mario en Luigi pak voor de tweeling. Daarnaast zijn er nog een aantal extra eindes te vinden in de Wii release, waardoor het voor de perfectionisten onder ons nog een reden geeft om de prima verhaalmodus nog een keer uit te spelen.

Conclusie en beoordeling

Kun je even geen zombie meer luchten? Komen de gemuteerde monsters je neus uit? Dan is Project Zero II Wii Edition een aanrader voor mensen die zin hebben in een andere horror game. Qua gameplay is het niet echt modern, maar liefhebbers van traditionele horror games kunnen de ouderwetse insteek zeker waarderen. De Haunted House-toevoeging is te verwaarlozen, maar daar haal je de game sowieso niet voor in huis. Het singleplayer avontuur zal genoeg vertier bieden. Tenminste, voor zover wraakzuchtige geesten plezierig kunnen zijn.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Echte survival horror
  • Toffe setting en sfeer
  • Camera Obscura
  • Minpunten
  • Ouderwetse besturing niet voor iedereen
  • Haunted House nutteloze toevoeging

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Omg sweet! Ben benieuwd wat voor 'n characters je dan kunt spelen!

  • Geen Assasins Creed II vervolg en dus geen Assassins Creed III, maar wel een Assassins Creed game… beetje vaag allemaal, maar kijk er wel naar uit.

  • nice! dat zijn nou positieve berichten :-)

  • I knew it! Heb er nu al zin in :D.

  • Snel spelen dan maar want op 21 december 2012 vergaat de wereld.

  • waarschijnlijk een test om te kijken of dit in deel III kan

  • Vreemd, de meeste websites zeggen dat het in het fiscale jaar van april 2010 tot en met maart 2011 dat nieuwe deel van AC2 moet gaan uitkomen.

  • OMG nog een deel-_- dat gekken dit kopen! Kunnen ze niet beter met een serieuze game komen en dit gewoon in de diepvries leggen?

  • … pardon 'gameverslaafd'? wat was er mis met AC II?

  • Nou, wat dit wordt valt te bezien. Voor fans altijd leuk, dit soort nieuwtjes.

  • awesome =D!!!

  • mss een game over de oorlog tussen de assassijnen en de templiers die zich ook echt afspeelt in het verleden zonder tussenkomst van een animus en/of desmond



    of het is toch gewoon AC III met een multiplayermodus mogelijk in de bovenstaande setting.



    ben er iig nog niet helemaal uit of een competitieve MP gaat werken maar AC leent zich wel uitstekend voor coop


  • ben een fan van de serie maar of dit iets word weet ik nog niet zeker…

    ga het wel in de gaten houden natuurlijk ;)



    maar komop… tussen april 2011/maart 2012, wel erg ruim genomen… had dan niks gezegd

  • Ik ben er zeer benieuwd naar! Online achtervolgingen, zwaardvechten en freerunnen moeten geweldig zijn, maar ik vraag me af hoe ze die gameplay met meerdere spelers gaan handhaven.

  • Waarom nu al aangekondigd als het pas in 2012 uitkomt? Had het dan tenminste aangekondigd op de E3 o.i.d.

  • idd doe dat dan op de E3 (of Ubidays als die nog komen)



    Voor deel 1 stond eigenlijk co-op gameplay in de planning, maar is geschrapt door de grootsheid van die functionaliteit.



    Maar Assassins Creed en Multiplayer

    Word dat een assassins vs assassins capture the flag



  • Zit er nu al naar te wachten!.

  • Als ze dan gewoon een dlc doen met multiplayer voor het tweede deel. dat zou beter wezen

  • and a new episode of Assassin’s Creed®, which will be the first in the series to have an online multiplayer mode

  • Nr. 2 is zelfs nog niet uit op PC =(

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren