1. Assassin's Creed III (X360)

Assassin's Creed III (X360)

Het is het jaar 1780 wanneer een mysterieus persoon, gehuld in een wit gewaad, door de Amerikaanse straten slentert. Links en rechts van hem staan troepen, respectievelijk in het rood en in het blauw gekleed, naar elkaar te schreeuwen en te schieten. Hij trekt zich er echter niets van aan. Hij heeft namelijk maar één doel en gek genoeg komt dat doeleinde exact overeen met die van iemand uit een heel ander tijdperk, te weten een door geesten geholpen man uit het jaar 2012. En laat dat personage uit het heden ook nog eens in staat zijn om de herinneringen van de man uit 1780 te kunnen lezen. Uit zijn DNA, nota bene. Wordt het nog vager? Ja, dat wordt het. Welkom in het Assassin’s Creed 3-universum!

Die in wit geklede mysterieuze protagonist heeft bij geboorte de naam Ratonhnhaké:ton meegekregen. Vergeet die onuitspreekbare scrabblenaam meteen, want gelukkig luistert hij ook naar het veel toegankelijkere Connor. Deze sluipmoordenaar is half Brits en half Mohawk en bij die laatste groep Indianen – de Kanien’keha:ka – is hij opgegroeid. Helaas voor hem, maar gelukkig voor de speler die hem belichaamt, is zijn volk alles behalve veilig en is het aan Connor om hen te beschermen. In een verhaal dat boordevol van intrige en geschiedenis staat, komt hij er al snel achter dat dit nog niet zo makkelijk is en dat Amerika nog ver van vrede is verwijderd.

Previously in Assassin’s Creed

Allereerst belichaamde de speler Altaïr Ibn-La’Ahad en middels hem werd de basis van het omvangrijke Assassin’s Creed-verhaal gelegd. Deze assassijn maakte de orde weer groot, zodat mensen als Ezio Auditore da Firenze erop konden voortborduren. De Italiaanse casanova, die men drie opeenvolgende delen kon spelen, ontdekte een kluis in het oude Rome waarin een boodschap voor Desmond Miles verborgen zat. De overblijfselen van eerdere generaties, in de vorm van drie geestverschijningen, tonen een afschrikwekkend beeld. Op 21 december 2012 zal gebeuren wat hen ook is overkomen: de wereld zal vergaan. Weet Desmond het tij te keren en de mensheid van een ondergang te behoeden?

De persoon met wie Connor niet alleen een gemeenschappelijk doel deelt – namelijk vrede en overleving – maar naast een voorkeur voor witte kleren ook een deel van zijn genen, is zijn verre afstammeling Desmond Miles. Als onderdeel van een team is hij in staat de genen van zijn voorouder te analyseren en door middel van een apparaat, de animus, zelfs te herbeleven. Dat herbeleven doet hij meteen ook maar wat graag, want na Altaïr – Assassin’s Creed – en Ezio – Assassin’s Creed 2, Brotherhood en Revelations – komt Desmond dankzij Connor’s herinneringen eindelijk beduidend dichter bij de oplossing om de wereld van de door de Maya’s voorspelde ondergang te redden.

Zoals gezegd kent de game twee verhaallijnen, die op bijzondere wijze samenkomen, en beide zijn uiterst interessant en helder opgebouwd. Het verhaal van Desmond bleef eerder altijd ongelooflijk aan de oppervlakte en in de vorige delen zijn een hoop gaten ontstaan die om opvulling vroegen. Gelukkig weet Assassin’s Creed 3 dit hedendaagse verhaal, ondanks het hoge tempo, ruimschoots goed te maken. Het verhaal van Connor komt juist rustig op gang, om tegen het einde toe eveneens op hoog tempo door te stomen. De speler leert Connor via allerlei interessante en afwisselende missies goed kennen en kan zodoende uitstekend met hem meeleven.

De Redcoats lopen een blauwtje

Hoewel de Britten – Redcoats – en de Amerikaanse kolonisten – later de Bluecoats – het aanvankelijk nog wel met elkaar konden vinden, met name door gemeenschappelijke ruzies met Frankrijk, verdween de vriendschap als sneeuw voor de zon door nieuwe Britse wetten.

Bovendien wilden de Amerikanen graag liberalisme, democratie en een republiek. Dit terwijl de Britten nog altijd onder het heerschap van de koning stonden. Deze onenigheid maakte dat zij lijnrecht tegenover elkaar kwamen te staan en uiteindelijk wonnen de Amerikaanse kolonisten de oorlog.

Assassin’s Creed 3 speelt zich voornamelijk af in het achttiende-eeuwse Amerika, ten tijden van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog. Twee steden liggen op de voorgrond en dat zijn het oude Boston en New York. Deze steden zijn ruim en uiterst sfeervol. Door de straten ervan rondstruinen verveelt nooit, maar mocht het toch ooit zover komen dan kan men zich richten op de verschillende hoofd- en zijmissies die er plaatsnemen. Na ruim drie spellen te hebben ontbroken, is in dit deel de wildernis eindelijk weer terug. En hoe: een interessant, oogverblindend en afwisselend gebied is ruimschoots gevuld met dieren, van vos tot beer, waar de speler op kan jagen. Bovendien krijgt Connor een gebied tot zijn beschikking dat hij middels allerhande zijmissies kan upgraden, zodat hij er uiteindelijk wapens en andere goederen kan laten bouwen.

I watch them fight and die in the name of freedom. They speak of liberty and justice, but for whom?

Zeeziek

Connor wordt kapitein van de Aquila en met dit machtige schip kan de speler zich vergapen aan prachtige missies die zo levensecht zijn dat je er haast zeeziek van zou worden. Je neemt bovendien niet alleen het roer in handen, maar bepaalt ook echt wanneer er geschoten wordt. De besturing, het tactische element en de moeilijkheidsgraad van de missies zijn prima op orde gesteld en dat maakt dat je het twintigtal aan zeegevechten gegarandeerd gaat appreciëren.

De hoofdmissies zijn fantastisch. Geen enkele opeenvolgende missie lijkt op haar voorganger en je ontdekt steeds iets nieuws. Ook de zijmissies zijn vaak interessant. Toegegeven, als je in korte tijd veel nevenmissies achter elkaar doet, valt het feit dat ze op elkaar lijken door de mand. De leukste missies, en daarmee de meest welkome toevoeging van Assassin’s Creed 3, zijn echter de zeegevechten. Deze zitten ongelooflijk goed in elkaar en zijn, naast visueel prachtig, ontzettend leuk om te spelen. De speler krijgt een schip tot zijn beschikking, dat men naar believen kan upgraden en dat vele andere schepen zal doen zinken. De weersomstandigheden maken zeemissies, maar zeker ook de normale missies, ontzettend dynamisch. Zo steekt er met enige regelmaat een dikke mist op waardoor men geen hand voor ogen ziet, maakt een storm het de zeevaart ontzettend lastig en kan Connor zich door sneeuw beduidend minder snel een weg banen.

De controls zijn voor ervaren Assassin’s Creed-spelers herkenbaar, maar toch hebben er veel goede wijzigingen plaatsgevonden. Zo sprint je bijvoorbeeld niet langer met behulp van twee knoppen, maar kun je met de rechter trekker doseren tussen rennen en sprinten. Dit verkleint de kans dat je een ongewenste sprong maakt drastisch. Een wat minder geslaagde keuze is echter het feit dat de knop waarmee je een slachtoffer vermoord dezelfde is als waarmee je iemand tackelt. Hierdoor gebeurt het wel eens dat wanneer je iemand probeert te tackelen, je juist onbewust een ander aanvalt. Dit is echter meteen het enige mankement dat op de besturing kan worden aangemerkt.

Ook voor de nieuwe spelers is het besturingssysteem goed te begrijpen, het is alleen jammer dat het spel vrij weinig moeite doet om je door het talrijke aantal mogelijkheden te begeleiden. Er wordt bijvoorbeeld totaal niet uitgelegd hoe je assassins kunt rekruteren. Dit terwijl er toch ruim tijd is om spelers wegwijs te maken, de game komt immers wat traag op gang. De ontwikkelaar lijkt zich simpelweg wat te verschuilen achter de uitvoerige gebruikershandleiding die in het menu verstopt zit, maar ook daarin ontbreekt essentiële informatie.

De Assassin’s Creed-reeks bevatte nooit moeilijkheidsgraden, de game leek standaard op uiterst simpel te staan. Connor langs vijanden geleiden is in dit deel echter een stukje moeilijker gemaakt en dat pakt goed uit. Zo zijn er vijanden die niet onder de indruk zijn van spelers die buttonbashen, wordt er regelmatig op je geschoten en is een aanval pareren ook moeilijker. Er is een goede balans gevonden, zodat de game nog steeds nooit moeilijk is, maar ook niet langer veel te makkelijk.

Nochtans vooral positieve punten, maar Ubisoft laat met Assassin’s Creed 3 zeker ook wat steken vallen. Zo staat Connor maar wat vaak en zonder enige reden grote delen van zijn inboedel af. Boogschieten is een efficiënte manier om mens en dier om te leggen, maar aan die efficiëntie heb je bijzonder weinig als het spel met aanzienlijke regelmaat vergeet dat jij zojuist een aantal pijlen had gekocht. Ook andere wapens, als de tomahawk en tripwires, kunnen van het ene op het andere moment verdwijnen. Een ander duidelijk punt van kritiek is het feit dat als je gezien wordt terwijl Connor zich verstopt in een bosje, hij per direct opstaat. Dit terwijl verstoppen duidelijk een beter alternatief is. Bovendien worden sommige winkelartikelen, waaronder verschillende wapens en kostuums, als een doos afgebeeld. Draag je nieuwe kleeddracht, waarvan je op voorhand dus niet weet hoe die eruit ziet, dan wordt deze in cinematics automatisch weer vervangen door de oorspronkelijke witte kledij.

While men of courage write history of this day, the future of our land depends on those who are truly free.

Maar dat zijn slechts wat kleine onvolkomenheden, storender is het grote aantal bugs. Die variëren van een vliegend zwaard tot missies die spaak lopen. Die eerste variant is weliswaar wat slordig, maar zo erg is dat nog niet. Zodra het speelplezier echter in het geding komt begint de ergernis ook beduidend toe te nemen. Dat laatste kan af en toe zelfs tot tandenknarsend grote proporties toenemen. Eenmaal een missie over moeten doen is namelijk nog te vergeven, maar als je keer op keer tegen hetzelfde manco aanloopt is de lol er wel eens af. Gelukkig komt dit euvel maar sporadisch voor.

Vermits de tandartsrekening – door het tandenknarsen bij missieverpestende bugs – meevalt, blijft er echter een spel van formaat over. De stemacteurs, waaronder Nolan North en Noah Watts, hebben werkelijk puik werk afgeleverd en het spel wordt bijgestaan door fijne muziek. De game kent gelukkig maar relatief weinig en korte laadtijden. Visueel gezien is dit deel sterk verbeterd ten opzichte van zijn voorgangers, vooral ook de fabuleuze gevechtsanimaties, en er kunnen maar liefst honderden figuranten gelijktijdig worden afgebeeld. Bovendien kan men ook wel even van deze audiovisuele pracht genieten, want het kan zo maar zijn dat spelers meer dan 35 uur zoet zijn met Assassin’s Creed 3.

Conclusie en beoordeling

Assassin’s Creed 3 is een ongelooflijk puike game met een fantastische setting. Sfeer, missies en verhaallijnen komen perfect samen en maken het spel een bijzonder sterk geheel. Het Assassin’s Creed-verhaal is in zijn totaliteit weliswaar altijd wat vaag geweest, maar dit deel weet een hoop onduidelijkheid op te helderen. Helaas doen de vele bugs wel wat afbreuk aan de speelervaring. Maar gelukkig vinden missieverpestende bugs maar sporadisch plaats en zodoende blijft Assassin’s Creed 3 absoluut een spel om een moord voor te plegen!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Verhaal
  • Setting
  • Zeegevechten
  • Verbeterde besturing
  • Nieuwe en soepele gevechtsanimaties
  • Moeilijkheidsgraad ligt iets hoger
  • Dynamische gameplay door weersysteem
  • Minpunten
  • Veel bugs
  • Kleine slordigheden
  • Spelers worden te weinig wegwijs gemaakt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • lame

  • ik wil hem wel lezen

  • interessant, hopelijk komt hij in deze regio uit

  • De eerste heb ik wel gelezen. Op zich prima leesvoer en handig om het verhaal wat meer vorm te geven omdat het eerste boek een prequel was op Mass Effect 1.

    Dat er ook een tweede boek was was me echter ontgaan.

  • bah een boek…….daar moet ik nog s goed overnadenke :P

  • Het schijnt een goede serie te zijn, jammer genoeg lees ik persoonlijk geen sci-fi.

  • ik hoop dat dit boek wel in het Nederlands verkirjgbaar is, dat was bij de vorige 2 niet het geval.

  • gatverdamme een boek!!!!

  • Vet hoor, zie je ook steeds meer. Dead Space, Darksiders bijvoorbeeld.

  • Ga naar de American Bookstore in bijv. Den Haag en je vind een heel schap vol. Maar zoals de naam van de winkel al aangeeft is het wel allemaal in het engels.

  • Ik vind het wel vet als ze games als Mass Effect, met een groot en uitgebreid verhaal, extra aandacht geven dmv boeken.

  • Moet je de titel lezen: "the prequel to the award winning video-game from BioWare!" Mass Effect 2 is nog niet eens uit,lol!



    Ik heb de boeken niet gelezen maar ik weet dan ook niet waar ik ze zou moeten halen.

  • Lijkt me interessant ;D

  • @agent 47

    MOEILIJK HE LEZEN. Het boek is ook een prequel op de eerste mass effect. Er staat nergens dat het een prequel op deel 2 is. De titel van het boek is ook Mass Effect en geen Mass Effect 2.

    Zelfs als je gelijk had dan is het juist beter om het voor deel 2 uit te brengen amar wel jammer dat ie pas in juli uit komt.

  • Ga denk ik wel die boeken een keer checken

  • De eerste twee boeken zijn echt fantastisch om te lezen, dit nieuwe boek zal dat ook wel zijn! Ik ga hem iig meteen kopen in juli.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren