1. Megadrive: De Geschiedenis

Megadrive: De Geschiedenis

In het 8-bit tijdperk had Sega de Master System waarmee ze concurreerden met Nintendo's NES. Hoewel de Master System techisch gezien beter in elkaar zat, werd de het apparaat financieel geen succes voor Sega. Daarom bracht Sega op 20 oktober 1988 de Megadrive uit in Japan en op 30 november 1990 in Europa.

Geschiedenis

De Megadrive had als bedrijfsnaam MK-1601, maar de toenmalige Sega-baas Hayao Nakayama maakte er Mega Drive van. Hij bedacht dat deze naam wat meer aan zou spreken bij het publiek. Mega staat voor "superieur" en Drive staat voor "snelheid", om hiermee aan te duiden dat de Megadrive sneller was dan zijn voorganger en de concurrent. De Megadrive stamt af van Sega's arcade-systeem System 16. De technische specificaties zijn vrijwel hetzelfde (op een paar details na), dus het overzetten van titels van System 16 naar de Megadrive zou ontzettend makkelijk worden. De noemenswaardige verschillen tussen de arcade-versie en de thuis-versie zijn dat de CPU van de Megadrive iets langzamer loopt dan bij System 16 (7,61 Mhz ten opzichte van 10 Mhz), dat de spellen op cartridges staan in plaats van op een printplaat en natuurlijk dat de Megadrive aangesloten wordt op de televisie in plaats van op een arcade cabinet.

Releases

Zoals al eerder genoemd werd is de Megadrive op 29 oktober 1988 uitgebracht in Japan. Het was hier overigens niet direct een succes, want de PC-engine van NEC deed het op dat moment een stuk beter. Toen Sega de Megadrive in Amerika wilde uitbrengen waren daar problemen mee, want de naam Mega Drive was al geregistreerd. Daarom heeft Sega zijn 16-bit machine Sega Genesis genoemd. De originele verschijningsdatum van de Genesis was uiteindelijk zeven maanden uitgesteld, de Genesis werd pas op 14 augustus 1989 voor het eerst uitgebracht in Amerika, hoewel op dat moment alleen in Los Angeles en New York. Een maand later kreeg het hele land de Genesis in de winkels. Uiteraard was Europa het laatste werelddeel dat de Megadrive ter beschikking kreeg. Eind november 1990 werd het apparaat uitgebracht in Groot-Brittannië waar de winkelprijs op 190 pond was ingezet, wat neerkomt op bijna 290 euro (ongeveer 640 guldens.

De toekomst van Sega zou er de komende jaren goed uitzien, want alle bekende arcade-titels kwamen ook uit op de Megadrive/Genesis waardoor Sega een van de eerste was die hun arcade-spellen naar de thuisgebruiker kon brengen. Sega's Amerikaanse reclamecampagne voor de Genesis (waaronder het bekende "Genesis does what Nintendon´t") zorgde ervoor dat er een flinke strijd ontstond tussen de beide concurrenten.

Korte geschiedenis van de spellen

In de begindagen van de Megadrive waren er al een aantal spellen van Sega waar de nieuwe klanten uit konden kiezen (onder andere Last Battle, Super Thunder Bladen en Thunderforce). Sega’s eerste third-party ontwikkelaar zou Namco worden. Namco’s contract met Nintendo zou in 1989 aflopen. Hierna wilde Nintendo een verandering doorvoeren, namelijk dat Namco een “standaard” third-party ontwikkelaar zou worden, waardoor een groot deel van de vrijheid die Namco eerst had zou gaan verdwijnen. Hierdoor stapte Namco uiteindelijk over naar Sega om daar spellen te gaan ontwikkelen voor de Megadrive. Ze gingen hun arcade-klassiekers als Phelios en Klax overzetten naar de Megadrive. Nadat financieel succes echter uitbleef, is Namco uiteindelijk toch naar Nintendo teruggegaan om het third-party contract te tekenen.

Sega groeide steeds meer in de 16-bit markt, alhoewel Nintendo nog steeds niet in zicht was. Nadat op 21 november 1990 de Super Famicom uitkwam in Japan besloot Sega dat het een mascotte nodig had die dus ook in de nodige spellen zou verschijnen. Toen kwam het geesteskind van Yuji Naka en Naoto Oshima in beeld. Zij maakten een soort tegenhanger van Mario, en toen ontstond Sonic the Hedgehog.

Sega ontwikkelde een spel voor Sonic dat sneller zou moeten ogen dan de meeste Nintendo-spellen, en zo kwam juni 1991 Sonic the Hedgehog uit voor de Megadrive. Er zouden nog vele Sonic-spellen verschijnen waarvan Sonic & Knuckles de laatste was voor de Megadrive. Sonic & Knuckles was voor zijn tijd uniek, want je kon de spellen Sonic 2 en 3 bovenop het spel selecteren, waardoor je de oude spellen kon spelen met nieuwe kenmerken. Zo kon je de oudere spellen nu ook spelen met Knuckles the Echidna, die in die tijd een vijand was van Sonic in de spellen.

Sonic bleek een groot succes te worden op het gebied van merchandise. Er verschenen stickeralbums, muziek-cd’s, kleding en er zijn zelfs foto’s van een echte Sonic luchtballon. Het eerste Sonic-spel werd uiteindelijk gebundeld met een Megadrive spelcomputer en aan het einde van dat jaar (1991) bleken de verkoopcijfers met meer dan 200% gestegen te zijn. Yuji Naka’s idee bleek dus een ontzettend grote steun in de rug voor Sega.

Het einde van de Megadrive?

Er is natuurlijk altijd een strijd geweest tussen Sega en Nintendo. Eind 1994 begon Nintendo langzaam de strijd op de 16-bit markt te winnen. Mede door de discussie rondom het geweld in videospellen en het gebrek aan populaire RPG’s werd de Megadrive uiteindelijk steeds minder populair. Dan was er nog een nieuwkomer met de potentie om een krachtige concurrent te worden, Sony’s PlayStation.

In 1995 kwam de 32-bit markt steeds dichterbij, en ook Sega moest eraan geloven. Hayao Nakayama besloot echter om de ondersteuning voor de Megadrive te laten vallen, waardoor een groot deel van de inkomsten uitbleef. Sega ontwikkelde, in plaats van een nieuwe 32-bit spelcomputer, uitbreidingen voor de Megadrive. Zo kwam de 32X op de markt. Het vervelende hiervan was dat “nieuwe” klanten, personen die voor het eerst een 32-bit spelcomputer wilden, eerst een Megadrive moesten kopen en daarna nog eens een even dure uitbreiding hiervoor. De 32X zou dus eigenlijk alleen interessant zijn voor mensen die al een Megadrive hadden. De 32X werd uiteindelijk geen succes, en in Europa verschenen er maar ongeveer dertig titels voor. Hierna kwam Sega nog wel met een 32-bit spelcomputer die met cd’s werkte (de Saturn), maar deze bracht uiteindelijk ook niet het commerciële succes dat Sega ervan verwachtte.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Sega heeft het jammer genoeg nooit echt gered maar mede dankzij ook te weinig commerciele akties van Sega. Maar netzo als toen heb je dat nu ook eigenlijk is er geen ruimte voor 3 verschillende consoles en dat zal altijd wel zo blijven. Later ging het tussen nintendo, sega, sony waardoor Sega ten onder ging. En nu gaat het tussen nintendo, sony en microsoft, waarbij met de tijd ook 1tje het niet gaat redden.

  • ik heb ook nog een megadrive gehad maar ik heb er nooit veel mee gedaan misschien een paar keer mee gespeeld maar ik vondt hem mooier alstie op een plankje stond ik ben meer van het playstation tijdperk :)

  • Dan zou ik maar heel snel je Megadrive aansluiten want je hebt wat gemist :D

  • Ze hadden zich gewoon alleen op de Mega Drive moeten richten en geen uitbreidingen en al helemaal niet stoppen met steunen. Dan hadden ze nog wat flink wat geld eraan verdiend. Nintendo ging ook super lang door met de Super Nintendo.

  • Hopelijk komt SEGA ooit nog terug met een eigen console, want de mega drive was echt mega…Alleen vond ik de controller niet altijd even fijn…zeker in vergelijking van de super NES die toen shoulder-buttons had en nog 4 extra knoppen..

  • Voorlopig zal sega nog niet met een nieuwe console beginnen!

    Ze zijn nu samen met sammy teminste wordt gezegd maar zie die 2 alleen apart games uitbrengen (of ligt het nou aan mij)

    Sega heeft wel gezegd als het financiel weer voor de wind zou gaan en dergelijke dat ze dan mischien als de tijd er voor klaar is weer aan een console zouden beginnen. Maar dat zal voorlopig nog wel wat jaren duren.

  • insidegamer YOU MADE MY DAY!!!



    als sega morgen met een nieuwe console komen dan zou ik mijn bankrekening plunderen en em meteen kopen.



    maar dat zal waarschijnlijk niet meer gebeuren :(


  • zal wel mooi wezen nintendo en sega samen denk dat ze samen heel veel kunnen bereiken :d

  • Gatverdamme nee!



    Sega + Nintendo = heiligschennis. Ik vond Sega altijd cooler dan Nintendo, ik vind het ook 2 zeer verschillende bedrijven en dat moet zo blijven.

  • sega moet NIET met nintendo fuseren is als water en vuur.

    de 2 grootmachten der geschiedenis moeten niet fuseren :S

    zo ook weer wat intelligente woorden geschreven

  • mooi stuk en dit is sega's succesvolste console. alleen klopt het stuk niet over geweld in games, games met geweld verkochten juist stukke beter nintendo won de war omdat het veel deals had met ontwikkelaars

  • btw is sega us ook overgenomen alleen sega japan toch?



    Even tussendoor sammy is volgens mij een van de grootste zo niet DE grootste arcade ontwikkelaar in japan.



    en als sega is overgenomen betekend dat dat de schulden direct op 0 staan.


  • ik weet niet hoe dat precies zit sega is wel met sammy samen gegaan maar weet niet precies als het is overgenomen. Ik zie nog geen games van Sega of sammy samen. Of blijft het gewoon sega heten? Wel weet ik dat Team Sonic blijft bestaan. En weet ik dat ze bezig zijn met Virtua Fighter 5.

  • ja dat is mijn vraag juist omdat sega US sonic heroes heeft gemaakt.

  • CSK heeft hun aandelen in Sega aan Sammy verkocht ofzo.

  • Dat was de Master System, de enige Sega console waar een spel ingebouwd zit. Dat spel is dan Alex Kidd in Miracle World, hoewel er ook Master Systems zijn waar Sonic zit ingebouwd.

  • yep :D

  • @ ip dat is iig de master system 1 of 2 en hij was 8 bit

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren