1. Megadrive: Specificaties

Megadrive: Specificaties

Hoewel zijn concurrent uiteindelijk de strijd gewonnen heeft, was Sega’s Megadrive voor de 16-bit tijd een spelcomputer met veel goede eigenschappen. Wat zit er precies in de Megadrive en wat voor add-ons waren er te krijgen?

Megadrive intern

De Megadrive bevat een CPU van Motorola die op 7,61 MHz draait. De co-processor draait op 3,58 MHz. Verder heeft de spelcomputer een RAM-geheugen van 64 kBytes en een videogeheugen van 64 kBytes. De Megadrive heeft een resolutie van 320x224 op maximaal 512 kleuren. Het geluidsvermogen van de Megadrive is bepaald door de geluidschip van Texas Instruments, en deze heeft een geheugen van 8 kBytes.

Aansluitingen

De Megadrive kan op een aantal verschillende manieren aangesloten worden. In de verpakking kreeg je standaard een rf-unit bij de Megadrive, en hiermee kan je het apparaat op de antenne-ingang van je televisie aansluiten. Verder zitten er nog wel verschillen tussen de beide modellen van de Megadrive (1 en 2). Op het eerste model zit nog een aansluiting voor een hoofdtelefoon en een volumeknop. Dit is allemaal verdwenen op het tweede model. Het tweede model kan je echter via A/V aansluiten (de rood/geel/witte tulpstekker). Dit zorgt voor een zichtbaar betere kwaliteit van het beeld en geluid. Verder zijn er nog een paar kleine dingen die beide modellen gemeen hebben. Beide hebben twee aansluitingen voor de controller, en beide kunnen zowel Europese als Amerikaanse spellen afspelen. Japanse spellen zijn niet mogelijk, omdat deze een andere vorm hebben dan de Europese spellen.

Uitbreidingen voor de Megadrive

Sega besloot midden jaren 90 om mee te gaan met het 32-bit tijdperk. Ze ontwikkelden echter niet direct een geheel nieuw systeem, maar een uitbreiding voor hun 16-bit spelcomputer. Dit apparaat werd uiteindelijk de 32X genoemd, of Super 32X in Japan. Het was de bedoeling om de 32X in de cardridgesleuf te steken. De spellen waren kwalitatief wel beter dan de Megadrive-spellen, maar omdat het apparaat zo prijzig was werden veel Megadrive-bezitters hierdoor afgeschrikt. Jammer genoeg liep de 32X dus niet zoals Sega het verwacht had, en nadat er 27 spellen in Europa waren uitgebracht hield Sega het voor gezien met deze uitbreiding.

In 1993 kwam de Mega-CD uit in Europa. Dit was opnieuw een uitbreiding voor de Megadrive, maar deze werkte met CD’s. Het grote voordeel was dat er veel meer gegevens op de schijfjes paste, dus vrijwel alle Mega-CD spellen zaten vol met FMF (Full Motion Video) filmpjes. Ook de geluidskwaliteit werd hierdoor sterk verbeterd. Het grote nadeel was dat de Mega-CD spellen veel laadtijden bevatten. De Megadrive-bezitters waren hierdoor ook deels teleurgesteld, omdat hun Megadrive-spellen vrijwel géén laadtijden hadden. In Europa verschenen wel meer spellen voor de Mega-CD, maar Sega bleef toch bij de 96 steken.

Sega heeft dus aardig wat nieuwe dingen geprobeerd om technisch bij te blijven. De Megadrive was technisch wel iets verouderd, maar de uitbreidingen zagen er goed uit. Als Sega rond 1994 een aparte nieuwe spelcomputer zou hebben uitgebracht, die de spellen voor alle uitbreidingen zou hebben kunnen afspelen in plaats van voor alles een aparte uitbreiding te maken, had het succes van Sega misschien nog na de Megadrive voortgezet kunnen worden.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • jammer genoeg heeft sega door de uitbreidingen van 32x en sega cd veel verlies geleden. Het was de grootste fout eigenlijk wel van sega om deze 2 dingen uit te brengen. Maar jah van fouten leer je he en ook sega heeft er van geleerd.

  • Het is inderdaad jammer ja… Maar jammer genoeg hebben de opvolgers (Saturn en Dreamcast) niet direct het financieele succes opgelevert dat Sega had gewild.

  • Ben het helemaal met je eens Biohazard. Vooral de Dreamcast was ook aan gebrek van vertrouwen van de media en omdat heel veel games makers geen games wouden maken voor de dreamcast

  • oeehhhhhhh zijn die specificaties niet super vergeleken met de xbox en de ps2 :p

  • niet echt een vergelijking he hahaha deze console met de huidige consoles! :P

  • ja maar op de segacd (megacd hier) had ook vete rpg ik heb nog een Lunar: The silverstar story orgineel echt toppie spel

  • 1 ding er was ook nog een megacd 1 maarja…

  • Ja, of Multimega zoals die in Europa heette. Wat ik bedoelde is dat ze alles beter misschien in 1x uit hadden kunnen brengen ipv van alles los….



    Maar is er natuurlijk ook de Neptune geweest (Megadrive en 32X in 1), maar die heeft het daglicht nooit gezien.

  • Ja, ik wel. Ik heb er ook op gespeeld, maar ik richt me qua verzamelen meer op de Saturn anders had ik waarschijnlijk al een Nomad gehad. Mocht er echter 1 op mijn pad komen voor een redelijke prijs (wel compleet en met batterijpack!) dan zal ik hem wel kopen.

  • die uitbreidingen waren het begin van het eind

  • @ Biohazard



    misschien weet je het niet (wat ik denk) maar er was een sega cd en megadrive in 1 en de 32 x kon je daarop niet aansluiten anders kreeg je vaag beeld en kon voor blijvende errors zorgen.



    anders had sega dat heus wel gedaan.


  • @ultra-shadow: dat weet ik, heb ik ook al gezegt: Da's de Multimega, een MCD/Megadrive combo. En je kon er ook muziek cd's mee afspelen :)



    Dat apparaat was toen hij nieuw was vrij prijzig en niet overal te krijgen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren