1. Transformers: Fall of Cybertron (PC)

Transformers: Fall of Cybertron (PC)

High Moon Studios weten wel hoe ze fans tevreden moeten houden. Toen War for Cybertron uitkwam mocht de studio veel schouderklopjes in ontvangst nemen voor het respecteren van de originele Transformers reeks. Niet alleen omdat ze het bronmateriaal respecteerden, maar vanwege het feit dat ze er een hele leuke game erom heen hadden gebouwd. Die had wel zijn haken en ogen, maar was zonder twijfel de beste Transformers game ooit gemaakt. Toen bekend werd dat er een vervolg kwam was het niet de vraag of High Moon Studios de kwaliteiten had om een goede Transformers game te maken, maar hoe ze zich konden verbeteren ten op zichte van het eerste deel. Het antwoord is heel simpel; je stopt er een boze Autobot in die in vuurspuwende metalen T-Rex transformeert. Me Grimlock no bozo! ME KING!

Fall of Cybertron is eigenlijk een game voor de fans en in dit geval is dat juist een groot compliment. Normaliter zijn titels “voor de fans” middelmatige ervaringen enkel weggelegd voor de liefhebbers van het genre of de licentie, maar het is High Moon Studios ook nog gelukt om een betere game dan War for Cybertron te presenteren. Daardoor is dit pakket een musthave voor alle kinderen die in de jaren tachtig of begin jaren negentig zijn opgegroeid met Transformers Generation 1. Deze groep zal vooral smullen van de talloze quotes uit de bioscoopfilm uit 1986. Daarnaast zullen ze ook genieten van de oude bekenden die langskomen en andere verwijzingen naar de originele serie. Dat is misschien een minpunt voor spelers die niet bekend zijn met “Generation 1”; die zullen alle verwijzingen niet snappen en daardoor vervalt de impact een beetje van dit vervolg. Gelukkig hoef je geen fan te zijn om optimaal te kunnen genieten van deze game.

De singleplayer campaign is namelijk een ontzettend leuk avontuur geworden vol met variatie. Waar in de voorganger de singleplayer gezien kan worden als behoudend, hebben ze in Fall of Cybertron een aantal behoorlijke veranderingen doorgevoerd. De belangrijkste daarvan is het schrappen van de co-op optie in de campaign en dat ieder hoofdstuk draait om één personage. Dit gegeven zal niet iedereen plezieren, maar de kwaliteit van de singleplayer is er enorm op vooruit gegaan. Ieder hoofdstuk draait nu om één Autobot of Decepticon en diens speciale vaardigheid. Vooral door de implementatie van de speciale vaardigheid ontstaat er veel afwisseling qua gameplay. Het is nog steeds een third person shooter met vehicle combat invloeden, maar dankzij de speciale vaardigheden heeft ieder hoofdstuk wel zijn eigen gezicht gekregen. Optimus Prime zijn hoofdstukken spelen zich af op grote strijdvelden waarin hij beschikt over de titaan Metroplex. Deze kan hij gebruiken voor zogenaamde air support. En dat is pas het begin.

Nu moeten deze speciale vaardigheden niet als gimmicks gezien worden, aangezien ze sporadisch opduiken. Het is nog steeds een third person shooter en het is dan ook aan te raden om op alles te schieten wat beweegt. Dat was ook al de bedoeling in War for Cybertron, maar het voelt hier dynamischer aan. Er zijn meer vijanden om tegen tegen te vechten, het level design is beter; High Moon Studios heeft echt alles op alles gezet om de singleplayer spectaculairder te maken. En iedere keer wanneer er een soort van herhaling op de loer ligt, komt er een onverwachte verrassing langs waarin de gameplay iets veranderd. Dit houdt in dat de speler bijvoorbeeld moet transformeren naar zijn voertuig modus om snel te vijanden belagen. Of moet er van stealth gameplay gebruik gemaakt worden om ongezien een gebied te betreden. De grootste verrassingen zijn wanneer de Decepticon groep de Combaticons en de Autobot Grimlock worden bestuurd. Dan verandert de game in een zeer vermakelijke brawler en hack and slash game.

De vijf Combaticons transformeren namelijk in de “combiner” genaamd Bruticus en het is de bedoeling om Autobots te pletten. Tijdens het Grimlock gedeelte moet de uit de kluiten gewassen Dinobot vijanden verslaan met zijn zwaard. Daarmee verzamelt hij ragepoints en moet hij een ragemeter vullen. Wanneer deze meter volzit, kan Grimlock voor een korte periode veranderen in een metalen T-Rex die alles vernietigd wat er op zijn pad komt. Ieder hoofdstuk biedt telkens wat anders en dat zorgt ervoor dat Fall of Cybertron nooit saai is. Het is alleen zonde dat de game niet ontsnapt aan het terugkerende probleem die een heleboel games tegenwoordig hebben; de singleplayer campaign is veel te kort. Na een uurtje of zeven zitten de dertien hoofdstukken erop en dat is eigenlijk veel te snel.

Na het einde te hebben gezien zal de game het moeten hebben van de multiplayer en eerlijk gezegd is die best aardig. Het is vergeleken met andere multiplayer games even leuk voor de afwisseling, vooral doordat er met de third person shooter en vehicle combat invloeden even iets anders wordt aangeboden. Daarnaast is het best leuk om je eigen Transformer te bouwen met onderdelen die vrijgespeeld worden en om nieuwe wapens te ontgrendelen via een level-up systeem. De vraag is echter, is de multiplayer leuk genoeg om maanden lang achter elkaar te spelen? Dat is niet het geval, aangezien over het geheel genomen de multiplayer niet uniek genoeg is om te onderscheiden. Voor spelers die toch zin hebben in online actie is Escalation een betere optie. Dit is gewoon een horde mode, maar dan met een heleboel pissige robots. Het is gewoon wave na wave overleven, maar in de tussentijd is er ruimte om verdiende credits te gebruiken om nieuwe wapens te unlocken of wat upgrades te kopen om jezelf te verdedigen. Daarnaast zijn de maps bij Escalation gewoon leuk.

Het enige wat wel als storend gezien kan worden is dat de game duidelijk een console port is. Fall of Cybertron is verder prima speelbaar en heeft controller support voor diegene die dit prefereren, maar heel af en toe vallen technische mankementen op. De PC port heeft namelijk meer last van laadtijden dan zijn 360 en PS3 broertjes, die gelukkig alleen voorkomen wanneer de speler een nieuw gebied betreedt. Het meest storende is het feit dat deze versie op een paar punten glitched. Het belangrijkste voorbeeld is wanneer de Autobot Cliffjumper in zijn hoofdstuk een bepaald gebied moet betreden. De deuren gaan open, maar het gebied wat daar achter ligt wordt maar niet ingeladen. Daardoor moet je weer beginnen bij je laatste checkpoint en dat is nogal onhandig. Iets meer finesse was fijn geweest bij de afronding van deze versie. Ondanks dit gegeven is het ook genieten van Optimus en co. op de PC.

Conclusie en beoordeling

Fall of Cybertron heeft de problemen van het eerste deel aangepakt en is met een duidelijk betere game gekomen. Vooral op grafisch gebied en leveldesign oogt Cybertron niet zo grauw en heeft High Moon Studios vooral gewerkt aan het verbeteren van de singleplayer ervaring. Dankzij de diversiteit is deze titel uitstekend te noemen, het is alleen jammer dat het allemaal zo snel voorbij is. De multplayer is aardig maar biedt niks nieuws, Escalation daarentegen blijkt leuker dan verwacht. Dat de PC versie niet helemaal 100% is op technisch gebied is overigens geen ramp, maar wel een smetje op een verder goede game.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Betere en diverse singleplayer
  • Escalation
  • Geweldige fan service...
  • Minpunten
  • Multiplayer niet bijzonder
  • PC port niet helemaal okay
  • ... die niet aan iedereen besteedt is

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Fanboys… zo jammer. Gelukkig hebben we het hier over de president van Venezuela, dus veel waarde zal er niet aan gehecht worden. Gelukkig heeft de meneer meer verstand van lange afstands raketten.

  • En sinds wanneer zit er in elk spel geweld?



    Zwart-wit politiek… zo triest altijd :')

  • Haha en dan dat plaatje erbij!

  • Haha, die vent is gek.

  • de politiek moet juist het goede voorbeeld geven, dat is juist de grootste corruptie ooit, kijk maar naar berlusconiXD

  • ach ja je kunt beter hier hersendodende videospelletjes spelen, dan deze laten liggen in een land waar ze het niet zo nauw nemen met de mensenrechten. En dat is geen spelletje!

  • Sneu..

  • Chavez is een X360 fanboy :P

  • zegt iemand met in de ene hand een bazooka en in de andere een microfoon om de werking uit te leggen ^^

  • Chavez is een irritante gast en zijn uitspraken zouden nooit gequote mogen worden!

  • If It's The Way To Hell, I'll Ride It All The Way DownTown Satan's House ^^ die mensen die er geen verstand van hebben moeten zich er niet mee bemoeien, hun zien alleen het geweld in de games maar niet de plezier die de community er mee heeft. De mensen die shoot-outs in scholen houden en daarvan de games de schuld geven zijn psycisch al niet 100% dus daarom worden ze fucked.

  • lol wat een ellendeling zeg. dan zouden ze ook meteen alle gewelddadige films, cartoons en strips moeten stoppen :S. Dan blijft er niet veel voor mij over om te leven xD :(.

  • Chavez is ook zo'n pacifist……….



    ………..NOT!

  • Heb mijn vliegticket al geboekt :D

  • If gaming is a sin, I don't want to be good.

  • Nou, dan gaat hij toch lekker Mario spelen.

  • juist in plaats van dat ze het over echte problemen gaan hebben moeten ze maar zoiets als games gaan afkraken…



    ik denk dat ze nog een hoop aan de wereld moeten veranderen willen ze het daar over gaan hebben

  • leuke foto ook.. :-)

  • GODVERDOMME WEG MET DAT HELSE DING!

  • Chávez for president!!



    Oh wacht, dat is hij al…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren