1. Virtue's Last Reward (3DS)

Virtue's Last Reward (3DS)

Terwijl ik mijzelf weer wat omhoog hijs, geeft de stoel een felle kraak die nog eens extra door mijn zintuigen heen slaat. Ook de directeur blijkt het te horen, want hij stopt plotseling midden in een dwingende zin, om daarna met een nieuwe zin te beginnen. "Oké Folkert, ik kan er een lang verhaal van maken, maar daar hebben wij beiden niets aan. Ik ben namelijk woedend op jou en jij zit met grote problemen." Hij vertelt het nog best rustig denk ik bij mijzelf, maar zijn onderlip trilt. Shit, volgens mij is hij echt laaiend! Damn it, hoe hebben wij in vredesnaam zo dom kunnen zijn?! Verdomme. "Folkert! Luister je wel?! Ik kan je zeggen dat je gestraft zal worden en de nodige uren dubbel moet inhalen. Hoe zwaar de straf gaat worden, hangt regelrecht van jou af. Ik wil een volledige bekentenis van jou hebben, dat jullie beiden deze onnozele en misselijke grap hebben uitgehaald. Peter wordt op het moment door de onderdirecteur ondervraagd en jullie moeten beiden nu dezelfde keuzes gaan maken. Ik leg het je uit."

"Als jullie beiden de bekentenis niet geven, dan worden jullie beiden voor twee dagen geschorst. Geeft Peter wel de bekentenis en jij doet het niet? Simpel, hij zal geen straf krijgen en jij wordt voor twee weken geschorst. Dit geldt natuurlijk ook vice versa. Verraad jij Peter en hij doet dat niet bij jou, geen straf voor jou en twee weken schorsing voor je vriend. Nu zie ik je al denken dat het verraden de beste keus is, maar houd wel rekening met de optie dat hij dat ook kan doen. Verraden jullie elkaar beiden, dan zal dat leiden tot een schorsing van een week voor ieder. Dus wat gaat het worden, Folkert? Verraad of toch je vriendschap...?" Een dodelijke stilte valt in de kamer en alweer moet ik mijzelf omhoog hijsen uit de stoel. Ditmaal echter, houdt zelfs de stoel zich stil. Voordat de directeur zelf het woord weer neemt, komen mijn eerste woorden van dit gesprek tevoorschijn. "Ik snap wat u wilt vragen, maar ik vertel u één ding en één ding alleen: vrienden verraad je niet, en al zeker niet voor uw plezier."

                   Escape the Room

Escape the Room is een bekend begrip voor point-and-click fanaten. In VLR houdt het in dat je met je partners in een kamer wordt opgesloten en moet zien te ontsnappen. Het ontsnappen kan gebeuren door de sleutel te vinden voor de gesloten deur. Vaak moet de speler hiervoor meerdere puzzels in de desbetreffende kamer gaan oplossen.  

Achteraf realiseer ik mij pas dat ik een onwetende jongen was. Zero Escape: Virtue's Last Reward (voortaan: VLR of Zero Escape) heeft wat dat betreft mijn leven voorgoed veranderd. Sinds ik in dit spel vrienden heb verraden, ben ik er goed genoeg in geworden om het voortaan zonder enkele emotie nog eens te doen. Het bovenstaande dilemma (genaamd het Prisoner's Dilemma of de chicken-game) is dan ook het fundament voor de visual novel Zero Escape. Inderdaad, een visual novel. Dit betekent dus dat de game zich vooral op het verhaal en de daarbij horende dialogen concentreert. Laten we daar dan ook maar mee beginnen.

Als speler zijnde kruip je in de huid van de student Sigma. Al in de eerste fragmenten van de game wordt hij ontvoerd door een onbekende gemaskerde man, om daarna wakker te worden in een afgesloten warenhuis. Nog acht andere excentrieke personages zijn hetzelfde lot ondergaan en Sigma maakt dan ook al snel kennis met ze. Door middel van een geprojecteerd en pratend konijn (echt waar!) komen de negen lotgenoten erachter dat ze gaan deelnemen aan het real-life spel Nonary Game: Ambidex Edition. Het hoofddoel voor de deelnemers van dit spel is om er levend uit te komen. Een spel op leven en dood dus.

Niet getreurd, want stiekem is het geeneens zo moeilijk om te ontsnappen. Het enige wat er moet gebeuren, is om negen punten of meer te krijgen. Om punten te verdienen moet je als Sigma eerst met twee andere personages een grote puzzel zien op te lossen en daarna moet je het chicken-spel met één van je partners gaan spelen. Simpel dus; zie het vertrouwen te winnen van je medespelers, verraad ze en in twee rondes ben je vrij. Maar denkt mijn tegenstander zo ook niet en wat gaat er gebeuren met mijn medespelers als ik ze in de steek laat?

Informatie die je door een bepaalde keuze ontfutselt, kan Sigma misschien weer gaan gebruiken in een andere tijdlijn. Dit zal dan ook voor de nodige interessante en verrassende plot twists zorgen.

Daar ligt het ethische probleem dan ook. Het in de steek laten van je medespelers zal waarschijnlijk voor de andere spelers een levenslange opsluiting in het warenhuis betekenen of de dood. Iedere speler begint met drie punten. Het maximaal aantal punten te verdienen in één ronde is drie en het maximaal aantal te verliezen twee. Mocht een speler onder de nul punten komen, dan wordt hij of zij gestraft. Dit betekent simpelweg hartstikke dood. En geloof mij, op sommige momenten kan je het niet over je hart krijgen om bepaalde spelers te verraden.

Dit zegt dan ook al meer dan genoeg over de goede en scherp geschreven dialogen. Elk personage heeft zijn of haar eigen geschiedenis, persoonlijkheid en redenen om te handelen zoals hij doet. Als speler ga je een band met ze krijgen; aan de één krijg je een hekel en met een ander onderga je een vriendschap. Het kan dan echter wel eens een misselijk gevoel geven als één van je favoriete personages verraden wordt door een ander en dat betekent dat hij of zij gestraft wordt.

Gelukkig is dit soms te voorkomen, want Zero Escape kent een zogenaamd Flow-systeem. Dit houdt in dat de speler tussen verschillende gemaakte keuzes (tijdlijnen) kan springen. Het is natuurlijk meer dan logisch dat je ook wilt weten wat er zou gebeuren als je 'Ally' had gekozen in plaats van 'Betray' of wanneer je met twee andere personages een team had gemaakt. Door middel van dit systeem kan je op elk moment naar een keuzemoment springen. Verhaaltechnisch is dit systeem ook nog eens ontiegelijk belangrijk. Informatie die je door een bepaalde keuze ontfutselt, kan Sigma misschien weer gaan gebruiken in een andere tijdlijn. Dit zal dan ook voor de nodige interessante en verrassende plotwendingen zorgen.

Daarbij is het Flow-systeem ook nog eens zeer praktisch. Het betekent dat je al gelezen tekst niet opnieuw hoeft te lezen en al opgeloste puzzels niet nog een keer hoeft te doen. Sowieso speelt of leest VLR al erg soepel weg. Het verveelt nooit, doordat er op de goede momenten weer een Escape the Room-puzzel doorheen wordt gegooid. Waar de puzzels in het begin nog simpel zijn, worden ze op het laatst tot een erg hoog (maar niet onmogelijk) niveau getild. Eenmaal de puzzel opgelost wordt het weer lezen, kijken en luisteren geblazen.

Luisteren, je leest het goed. Het is zelfs bijna mogelijk om Virtue's Last Reward met je ogen dicht door te spelen. Bedenk dan echter wel dat je Japans moet kennen. Bijna alle dialogen zijn in het Japans ingesproken en dit is een groot genot. De gehele Japanse taal klinkt ons allemaal waarschijnlijk vreemd in de oren, maar draagt daarbij extra mee aan de duistere en mysterieuze sfeer van Zero Escape. Het geeft de personages daarbij nog meer karakter. Niet alleen de stemmen zijn fantastisch, ook de soundtrack is verrassend goed. De ondersteunende muziek klinkt zowaar altijd bijpassend in de oren.

Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors

Virtue’s Last Reward is een vervolg op de Nintendo DS-titel Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors (999). Gelukkig kan iedereen Virtue's Last Reward gewoon gaan spelen en snappen zonder 999 te hebben gespeeld. Desondanks worden er in VLR wel een aantal verwijzingen gemaakt, die alleen een 999-speler kan snappen. Het is uiteindelijk wel aan te raden om 999 eerst te spelen. Dat is trouwens absoluut geen straf. 999 is nog een duistere, wredere en betere game dan VLR, en dat zegt wat.

Toch kan Virtue's Last Reward helaas niet op alle punten even goed scoren. Dit ligt hem vooral aan de kleine en onnozele dingen. Zo lijken sommige omgevingen in het warenhuis wel erg op elkaar en hebben de makers een aantal domme en onbegrijpelijke keuzes gemaakt. Zo gaan er op het internet de verhalen rond dat je save-file corrupt kan raken als je het spel opslaat in een puzzel-room. Dit is al onnozel, maar nog eens extra dom als je er achter komt dat je maar één save-file tot je beschikking hebt. Ook de mogelijkheid tot twee karige notitieblaadjes in de game is een onlogische keuze, want naar het einde van de game toe is dit gewoonweg te weinig.

Conclusie en beoordeling

Gelukkig voelen deze kleine puntjes bij lange na niet aan als een verraad. Neem een dertig uur aan combinaties van intelligente puzzels, slimme dialogen, een ijzersterk verhaal en het levert je een fantastisch totaalpakket op met als eindresultaat een onvergetelijke vriendschap.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Verhaal met alles erop en eraan
  • Leuke en zeer pittige puzzels
  • Circa dertig uur durende game
  • Japanse voice acting
  • Ondersteunende soundtrack
  • Flow-systeem
  • Minpunten
  • Herhalende omgevingen
  • Kleine onnozele keuzes

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Zo jammer, eerst geen enkele japanse RPG te bekennen op de PS3 op een paar na en nu komen ze echt allemaal tegelijk uit…. En allemaal worden ze ondergesneeuwd door Final Fantasy.



    al heb ik geen flauw idee waar deze game over gaat..

  • Interessant! Beetje gespreid kopen dan he.

  • LR RoF FFXIII en WKC damn maar begin met FXIII daarna werk ik het rijtje af

  • Nooit van gehoord lol, maar nippon ichi doet me ook maar weinig. Heb het onderhand al wel allemaal gezien. Shit begint gedateerd te worden.



    Mja, geen kanshebber naast Heavy Rain, White Knight Chronicles en Final Fantasy XIII.

    Die sega rpg moet ik nog zien wat ik ermee aanvang, zag er wel altijd veelbelovend uit.

  • En nou regent het inderdaad RPG's. Ik had nog nooit gehoord ervan, net trailer gekeken en ik weet het niet.

  • Do want!

  • vind westerse rpgs de laatste jaren wel veel toffer hoewel ff ook heel goed is

  • Geweldig ook dat de releasedatum nog steeds op TBA staat :p

  • TIP voor iedereen: ik heb de demo van de japanse PSN gedownload met kerst en hij was echt top! De knopjes moet je even uit zien te vogelen maar je hebt het snel onder de knie, echt een leuke RPG die wellicht een paar weekjes na de release-date aan mijn ps3 game collectie wordt toegevoegd!

  • @Zendros! Thx! ik ben heel benieuwd naar deze game. Had een trailer gezien (guys gewoon ff googlen), maar leek hij niet zo boeiend. Ga die demo ff downen :D Thx!

  • Echt bizar! Waarom komen White Knight Chronicles, Final Fantasy XIII, Star Ocean, Last Rebelion en Resonance of Faith allemaal in februari en maart uit op de PS3?? dat zijn teveel games die ik wil hebben in 1 maand.. Heavy Rain moet ik namelijk ook nog binnen halen!!

  • ben een RPG fan maar maart wordt me iets te veel.

    SSF4, FF13, GoW3 dat is bij elkaar al 200 euries maar die games moet ik cker wel halen. en het ergste is dat ik niet eens tijd heb om ze te spelen.

  • White Knight Chronicles, Final Fantasy XIII, Star Ocean, Last Rebelion, Heavy Rain, God of War 3 wil ik allemaal. Maar 5 games worden te veel voor 2 maanden. Dilemma…

  • Mooi plaatje iig. Maar aangezien het een JRPG is zal het wel niks voor mij zijn. Ik hou daar gewoon niet van.

  • Stom om het zo vlak bij Final Fantasy XIII uit te brengen. Het zou slimmer zijn om het een maandje of twee uit te stellen, en de game dan nog beter maken.

  • Waarom in Maart ? Dit word echt een drukke maand …

  • Is geen concurrentie hoor voor FFXIII.

    Deze niche games hebben toch een vaste aanhang.

    Kwam er trouwens geen ar tonelico 3 ook?

  • Ik zou FF XIII en Last Rebellion zo graag op de 360 zien ;(

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren