1. Anti-Intensiva

Anti-Intensiva

Begrijp me niet verkeerd, maar de laatste tijd vind ik dat de zogenaamde AAA-titels op ze Hollands gezegd verkracht worden. Gewoon omdat alles gerusht en soms half kapot is.

Een perfect voorbeeld van een half kapot spel is natuurlijk Assassin's Creed III. Zowel de aangepaste Vita als de console versie, in dit geval. Ik beland soms in bizarre glitches die ik niet zelf trigger. De kunstmatige intelligentie bij de NPC's liet vaak te wensen over en soms liep het systeem spontaan vast. Lekker dan.

Nog een ander maar wellicht een gedateerd voorbeeld hiervan is GTA IV. Ja ik weet het: GTA IV is een geweldig spel. Maar sommige dingen kregen de ontwikkelaars niet op tijd af. En dat is verwonderlijk met een ontwikkelaar als Rockstar en een van de hoogste budgetten voor een videogame ooit. Ook bij dit spel zijn de NPC's, hier mik ik met name op politieagenten, oelewappers. Je kunt makkelijk aan de agenten ontkomen (ik reed eventjes de andere kant op en weg was mijn wanted level 6!) en soms rijden ze gewoon het verkeer aan als ik over de stoep rij! Dat hoort gewoon niet. En oja, soms viel ik door de vloer in dit spel. In het niets. Voor een aantal seconden, toen kwam ik bij het vliegveld terecht. Dat dan weer wel.

En zelfs Nintendo heeft de Wii U interface niet goed gekregen. Vaak loopt Miiverse vast, één keer ging mijn GamePad uit maar mijn Wii U niet, noem ze maar op. Nu is Nintendo hard op weg een update uit te geven voor het einde van het jaar, maar voorlopig is het nog maar vier dagen 2012. En waarschijnlijk wordt niet alles opgelost want er is al een update geweest vlak na de release die eigenlijk alleen maar meer heeft verpest!

Waar ik tegenwoordig ook doodziek van word zijn het aantal sequels en prequels dat ontwikkelaars uitgeven. En dit is niet gemikt op een triologie zoals Mass Effect of Assassin's Creed, ook niet op goede vervolgen zoals GTA IV en FarCry 3 maar vooral op spin-off games en identieke vervolgen. New. Super Mario Bros. 2 is een perfect voorbeeld van een spel dat ook gewoon op de oude DS gespeeld had kunnen worden en totaal niets toevoegt aan de gameplay, het verhaal en de ervaring. New. Super Mario Bros. U zit op de goede weg qua vernieuwing en is de beste in de New!-serie, maar volgensmij hebben we die nu wel gezien. Nintendo zou naar haar fans moeten luisteren en een spetterende HD-3D-Mario moeten maken op de Wii U. Maar aangezien er genoeg geld te behalen valt zolang er maar Mario op staat, waarom moeite doen?

En dan de De Sims reeks, praat me er niet van. Groot fanvan deze games, maar nu is EA vroegere uitbreidingen van het eerste of tweede deel aan het hergebruiken in het derde deel. Sims 3 Studentenleven (Sims 2 Universiteit), Sims 3 Jaargetijden (Sims 2 Seizoenen), Sims 3 Wereldavonturen (Sims 2 Bon Voyage!)... dit zegt waarschijnlijk genoeg.

Nee, kijk dan naar vroegâh. De tijd waar zelfs filmlicenties goed gebruikt werden en fantastische games als DuckTales (NES) opleverden. Glitchloos, niet gerusht en gewoon prima. Ook de tijd waarbij de gamers niet hongerig waren naar sequels en er geen onderscheid was tussen de casual en hardcore gamer als dat er nu is. 

De ontwikkelaar van nu lijkt zich meer te richten op incashen van je zakgeld dan echt te geven om wat ze uitgeven. De gamingindustrie wordt nu overspoeld met vervolgen die te snel zijn uitgegeven of hetzelfde is als zijn of haar voorganger. Wat men echt wil, zijn originele spellen, goede HD-Remakes en vervolgen die niet alleen zijn bedoeld voor incashen, maar ook voor een mooie spelervaring. Orginaliteit en energie moeten in games gestopt worden. En dat kan gewoon, als je kijkt naar veel Indie ontwikkelaars. Daar kunnen de grote bazen nog wat van leren. Steek moeite in de spellen, peper in de reet en wees intensief bezig met iets moois te maken!

Dit artikel delen

Over de auteur