1. Hitman: Absolution (X360)

Hitman: Absolution (X360)

Het maakt mij een beetje triest, het schrijven van een recensie over Hitman: Absolution. Wat ik namelijk op heb geschreven is niet wat ik vorig jaar in gedachten had toen er na een zes jaar lange afwezigheid eindelijk een nieuwe Hitman game werd aangekondigd. Ik was overjoyed en stond haast te dansen in mijn kamer. Al zes jaar lang ik speelde wekelijks Hitman: Blood Money en ik kon niet wachten om eindelijk meer te krijgen. Het voelde toch wel een beetje aan als de terugkeer van een goede vriend… die uiteindelijk onherkenbaar veranderd blijkt te zijn in zijn afwezigheid en jou ook niet meer zo aardig vindt als voorheen.

Om één of andere onverklaarbare reden heeft ontwikkelaar IO Interactive er namelijk voor gekozen om het kernprincipe van de Hitman-serie volledig om te gooien. Niet langer draait het in de game om het tactvol doden van je doelwit en ongezien ontsnappen. Nee, kennelijk besloot IO dat dit toch niet was wat ze wilden voor de serie en besloten zich te richten op het verhaal met daartussen een aantal moordopdrachten, maar vooral lineaire levels waar je je van A naar B moet bewegen. De grote, open levels waarvoor de Hitman reeks voorheen vooral bekend stond zijn zonder pardon de deur uitgegooid. De weinige traditionele levels die het spel wel kent zijn over het algemeen een stuk kleiner dan in vorige Hitman games. Ter vergelijking: de grootste open omgeving in Hitman: Absolution is ongeveer zo groot als de kleinste omgeving in Hitman: Blood Money, om maar over Contracts en Silent Assassin te zwijgen.  

De vrijheid wordt daarnaast nog op een andere, voor mij totaal onverklaarbare, reden beperkt. Je kan namelijk niet meer zoals de voorgaande games aan het begin van een missie je wapens kiezen. In plaats daarvan begin je elke missie met je pistool en je wurgdraad en andere moordmiddelen kan je in de missie zelf vinden. Wil je bijvoorbeeld je doelwit vermoorden met een sniper geweer? Dan moet je het hele level doorzoeken om dat ene snipergeweer te vinden. Of wil je misschien explosieven gebruiken? Waarschijnlijk ligt er dan ergens om totaal onverklaarbare reden een lading C4. Het neemt een groot deel van de vrijheid van vorige games weg en het is mij een compleet mysterie waarom IO er ooit voor zou kiezen om zo’n belangrijk onderdeel van de vorige games weg te halen uit het spel.

Gelukkig maakt het vermommingssysteem wel weer een opwachting in Absolution. Alleen is het dan wel weer jammer dat ze het zo hebben aangepast dat het vrijwel nutteloos is. Het systeem werkt namelijk nu zo dat als je iemand tegenkomt die dezelfde soort vermomming als jij hebt, diegene na een tijdje doorheeft dat jij niet bij hun hoort. Ergens gaat dit wel uit van een logische gedachte, tot je erachter komt dat dit betekent dat letterlijk iedere agent in de wereld weet dat jij daar niet thuishoort. Dit is al vrij absurd wanneer letterlijk iedere agent in Chicage je binnen enkele seconden herkent, maar wordt nog vreemder zodra je vermommingen met een gezichtsmasker gaat dragen. Daarnaast is de afstand waarvan bewakers door je vermommingen kunnen zien ook redelijk extreem. Eén bewaker spotte mij bijvoorbeeld terwijl hij twee kamers verderop (met ramen ertussen) half met zijn rug naar mij toe stond.

Gelukkig is er een manier om deze detectie te voorkomen, namelijk in de vorm van de nieuw toegevoegde “Instinct”. Met een druk op de knop zie je precies waar vijanden en belangrijke personen staan en welke paden ze bewandelen. Daarnaast kan je dus met Instinct, mits in vermomming, langs mensen in dezelfde kleding lopen. Hoewel dit laatste enigszins vreemd gebeurd (47 wrijft over zijn hoofd en is meteen niet meer verdacht), is het toch een fijne toevoeging. Dit is vooral omdat de levels tevens gebouwd zijn op het gebruik van instinct. Vandaar ook dat de moeilijkheidsgraad waarop instinct is uitgeschakeld, het op de last-minute toegevoegde Purist, soms letterlijk onmogelijk is, mits je gaat voor de hoogste rating.

Dat is overigens ook weer een enigszins dubieuze vernieuwing, het rating-systeem. Waar je in vorige Hitman games een waardering kreeg aan het einde gebaseerd op je performance, werkt Absolution volledig met een arcade-achtig puntensysteem. Minpunten zijn er voor gezien worden of het doden/uitschakelen van iemand die niet een doelwit was en positieve punten voor al het andere. Daarnaast kan je ook challenges behalen waardoor je weer meer punten kan krijgen. Na een level worden je scores geüpload en kan je het opnieuw spelen voor een hogere score. Dit scoresysteem is niet alleen een enorm doorzichtige manier om je herspeelbaarheid te verhogen, maar brengt ook een serieus probleem met zich mee, de waardering aan het einde van een level is namelijk compleet afhankelijk van je score. Waar vroeger het behalen van silent assassin een beloning was voor een perfect gespeelde missie, is het nu slechts de hoogst mogelijke waardering na het behalen van een X aantal challenges.

Een laatste toevoeging zijn checkpoints in levels. Deze zijn gelukkig compleet optioneel, want het is IO gelukt om dit simpele systeem compleet te verpesten. De checkpoints zijn namelijk zo gemaakt dat ze alleen opslaan wat Agent 47 tot dan toe heeft gedaan, maar de NPC’s zelf worden compleet gereset. Dit leidt tot gedode bewakers die gewoon weer op hun post staan, wapens die verdwijnen en het ergste, het wachten tot de karakters weer op de juiste plek staan. Immers, alle animaties en het doen en laten van de karakters worden ook gereset. Dit is hoogst irritant als je voor je reload eerst enkele minuten hebt moeten wachten tot je doelwit op de juiste plek stond. Doelwitten zelf respawnen overigens niet als je ze al hebt gedood, een gegeven dat enkele spelers al hevig hebben misbruikt om ongezien te verdwijnen na een moord.

De kern van de meeste deze problemen ligt zich volgens mij in het feit dat IO er deze keer voor heeft gekozen om het verhaal meer prominent te maken. Het probleem hiermee is dat IO niet bepaald de meest competente schrijvers zijn en het Hitman: Absolution verhaal laat dit goed zien. Het is duidelijk bedoelt als een soort hommage aan de niet-serieuze B-films van weleer. Immers, alle stereotypes zijn aanwezig: er is een zelfingenomen miljardair, een shady overheidsman met een robot-hand, twee sexy assistentes, een Mexicaanse bodyguard met superkrachten en fuck it, een team sexy killer-nonnen. Het probleem is dat het verhaal zichzelf veel te serieus neemt, waardoor de vele problemen met het verhaal duidelijker naar voren komen en niet af gedaan kunnen worden als "het is opzettelijk slecht gemaakt".

Gelukkig heeft Hitman: Absolution ook wel een aantal goede dingen te bieden. Zo zijn de graphics echt fenomenaal en is ook het geluid erg goed. De soundtrack zelf valt wat in het niet bij voorgaande games, vooral vanwege het gebrek aan Jesper Kyd en de aanwezigheid van de Inception-horn, maar is over het algemeen prima. Waar ik erg over te spreken ben is de AI, die voor de verandering wel werkt. Bewakers zoeken dekking, proberen je te flanken en reageren uitmuntend op geluid. Natuurlijk zijn er vreemde momentjes waarop ze niet helemaal doen wat je verwacht, maar dat is te vergeven. De Contracts-mode, Hitman: Absolution’s antwoord op multiplayer, is ook best goed uitgewerkt. Het is misschien niet de beloofde klassieke Hitman gameplay, daarvoor ben je aan teveel regels gebonden, maar ik had er vaker meer plezier mee dan de missies zelf.

Conclusie en beoordeling

Ik kan Hitman: Absolution eigenlijk maar op één manier omschrijven en dat is “de grootste teleurstelling in gaming van de afgelopen jaren”. IO Interactive heeft vrijwel ieder aspect van de gameplay negatief veranderd in ruil voor een erg matig verhaal dat zichzelf veel te serieus neemt. Gelukkig zijn de graphics, audio en AI wel allemaal dik in orde en is ook de nieuw toegevoegde Contracts-mode leuk om te spelen. Maar wanneer de kerngameplay niet deugt, is dit slechts een schrale troost. Mijn aanbeveling? Koop lekker de Hitman Collection voor PC of begin volgend jaar de Hitman Trilogy HD op de PS3 en Xbox 360, dan ben je goedkoper uit en heb je drie veel betere games dan deze mislukking.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Instinct is wel oké
  • Grafisch prachtig
  • Audio prima in orde
  • AI werkt naar behoren
  • Contracts-mode
  • Minpunten
  • Niets meer van de Hitman-gameplay te herkennen
  • Teveel focus op een slecht verhaal
  • Vermommingen bijna nutteloos
  • Checkpoints werken niet
  • Scoresysteem

Dit artikel delen

Over de auteur

Limoenlichtje. Bladibladibla

Reacties

  • Is dat dan meer een soort wii controller? wat is de meerwaarde ervan vraag ik me af.

  • Leuk, strax moeten we tennissen met een 'arc' in onze hand ofzo xD



    Kvind het niet echt een leuke naam eerlijk gezegd. Maarja, wacht maar af tot de naamloze controller een echte naam heeft gekregen.

  • Ik vraag me toch echt serieus af of dit nou echt wat zal toevoegen….Denk persoonlijk van niet

  • de Arc motion controller? En dan krijg je er de game ''noah's ark'' gratis bij?

  • Leuk, kunnen we straks gaan Wii'en op de PS3. xD Nou, dan blijft er van die Wii ook niets meer over, die kun je dan ook maar uit de markt halen…

  • arc is iig beter dan gem

  • wat een kutnaam vond de wand al erg maar dit slaat alles

  • Vind Gem eigenlijk best wel kicke!

  • Playstation Arc, klinkt opzich wel, in ieder geval de beste naam tot nu toe

  • k*t naam en k*t ding!

  • Zitten er dan ook 2 van elke diersoort in

  • Nee… dit is gewoon niet aan mij besteed en deze naam scoort ook geen punten bij mij.

  • * Sony PlayStation Sphere

  • Ik snap nog steeds niet waarom Sony die afschuwelijke gloeiende bol op de bovenkant zet. Je kan dat toch netjes wegwerken?

  • Dat is het licht voor 's nachts te kunnen spelen….

  • Die bol zend 280 graden een signaal uit of zo en moest daarom een bol vorm aannemen (dacht ik).



    Maar het is veel nauwkeuriger dan de Wii , een spel als final fantasy 13 met de "arc" lijkt me wel vet , gewoon dat als zwaard en met de knoppen je magie bedienen :P , in ieder geval een leuk extraatje.

  • nog geen naam voor de naamloze motion controller

    Juist…:P



    Maar dan vind ik 'gem' toch beter!

  • Arc-mote?

  • Wand, Gem, Arc… beslis nou eens Sony. Waarom noemen ze het niet gewoon Nunchuck rip-off, dat zou heel wat toepasselijker zijn. PS fans zijn grappig btw: Eerst was het Wand: "coole naam", dan Gem: "Beter dan Wand", dan Arc: "klinkt beter als Gem". Je kan de standaard reacties zo gokken voor je de reacties leest. Maakt niet veel uit welke naam het krijgt uiteindelijk.

  • hmm de Gem vond ik toch een betere naam

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren