1. Prince of Persia: The Sands of Time (Xbox)

Prince of Persia: The Sands of Time (Xbox)

Jordan Mechner: een begrip in de game industrie. Voor degenen die nog nooit van de man of zijn werken hebben gehoord: Mechner is de bedenker van het klassieke Prince of Persia. De platformer werd in 1989 uitgebracht voor de Apple II computer en sloeg in als een bom. Vooral dankzij de animaties, die voor die tijd zeer indrukwekkend waren, heeft de game in de loop der jaren de status gekregen van een van de meest invloedrijke games ooit. Na een tweede deel dat meer van hetzelfde bracht, was het in 1999 tijd voor de eerste 3D game in de serie. Helaas had de game niet de kwaliteit van zijn voorgangers en leek het alsof de serie zijn magie had verloren. Totdat er in 2003 nieuw leven in de Prince of Persia franchise werd geblazen door Ubisoft met de release van Prince of Persia: The Sands of Time. Het was de laatste kans om te laten zien dat de serie ook tot zijn recht zou kunnen komen in het 3D tijperk van gamen.

 

Gameplay

Een van de grootste uitdagingen voor het team van Ubisoft was het omzetten van de gameplay van de klassieke 2D voorgangers naar een nieuwe generatie 3D consoles. De bekende valkuilen, vijanden en andere obstakels moesten in de game voorkomen en de besturing moest soepel genoeg zijn zodat de speler tijdens het klimmen en klauteren nooit het gevoel zou hebben de controle kwijt te zijn. Ubisoft is hier met vlag en wimpel voor geslaagd en heeft zelfs een extra gameplay-element toegevoegd: puzzels. Het klimmen in 3D is een stuk moeilijker en elke kamer is weer een puzzel die je moet oplossen. Omdat elke kamer uniek aanvoelt, ben je nooit twee keer met dezelfde puzzel bezig. Over het klimmen zelf heb ik totaal geen klachten, sterker nog: ik heb zelden in een game zo genoten van het slingeren van paal naar paal. Ubisoft heeft nog iets unieks gedaan met deze game, namelijk de Dagger of Time. Met deze dolk kun je niet alleen de ziel van je vijanden opnemen, maar ook de tijd terugspoelen en stop zetten. Dit lijkt op het eerste gezicht een soort cheat, omdat het ervoor zorgt dat je niet zo snel dood zal gaan. Je kunt immers de tijd terugdraaien om je missers te corrigeren. Maar na een tijdje zal je merken dat het juist erg goed werkt. Dit is niet een eenvoudige game en zonder het manipuleren van de tijd zou deze game een stuk moeilijker zijn geweest. Het werkt daarbij ook nog eens goed en het is een uniek gameplay-element dat je weinig terugziet in games. Ik heb wel een kleine kanttekening bij het vechten. Al redelijk snel begon het knokken te vervelen. Er zat weinig variatie in de vijanden en de prins zelf heeft ook niet een enorm arsenaal aan bewegingen. Je zult al snel merken dat je tijdens de gevechten hoopt dat je snel weer kunt beginnen met klimmen en lopen tegen muren.

 

 

Vormgeving

Ten tijde van de release van de game in 2003 werd The Sands of Time geprezen om zijn vormgeving. Anno 2013 houdt die vormgeving nog steeds stand. De wereld ziet er nog altijd fantastisch uit en ook over de personages is goed nagedacht. Het voelt echt alsof je rondloopt in het oude Perzische Rijk. Over elke kamer is nagedacht en nooit heb ik het gevoel gehad dat ik al ergens eerder was geweest. Het is moeilijk om te beschrijven, zelfs al heb je net als ik de game meerdere keren gespeeld. De graphics zijn natuurlijk verouderd, maar de vormgeving blijft ook na tien jaar iets magisch houden. De soms gigantische puzzels waar je doorheen vliegt en slingert voelen steeds weer fris en uitdagend aan. Ik heb lang gezocht, maar ik moet bekennen dat ik in de vormgeving geen fout of misstap heb kunnen ontdekken. Tien jaar na dato is de game nog steeds een prima voorbeeld voor andere ontwikkelaars hoe je een goed ontworpen game wereld neerzet.

 

 

Verhaal

Prince of Persia: The Sands of Time speelt zich af in het oude Perzische Rijk. Dat is eigenlijk alles wat ik echt van het verhaal heb begrepen. Het is behoorlijk ingewikkeld, vooral in het begin. Ik zou niet kunnen navertellen wat er precies gebeurde. Na een tijdje heb je wel door dat je naar de top van het paleis moet klimmen om je aardsvijand te verslaan. Ook is er een prinses die je helpt tijdens je avontuur, maar meer heb ik van het verhaal ook niet kunnen ontcijferen. Gelukkig is dit niet het belangrijkste onderdeel van de game. Tijdens de cutscenes was ik totaal niet bezig met het verhaal; ik vroeg me steeds af wanneer ik meer tegen muren mocht aanlopen en van touw naar touw mocht slingeren. Hoewel het verhaal in principe niet heel belangrijk was voor de game, is het toch jammer dat Ubisoft er een zodanig ingewikkeld geheel van heeft gemaakt, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik had liever een simpel verhaal gezien dat eenvoudig te begrijpen is.

Conclusie en beoordeling

Prince of Persia: The Sands of Time is een waardige opvolger van het origineel en een zeer goede game op zichzelf. Het klimmen voelt fantastisch aan en de puzzels waar je doorheen beweegt zij niet alleen ongelooflijk origineel, maar ook geweldig vormgegeven. De Dagger of Time is een leuk en verfrissend gameplay-element en de vormgeving van de wereld en de characters is prachtig. Helaas dat het vechten nogal saai en repetitief is en dat het verhaal onduidelijk is. Desondanks is Prince of Persia: The Sands of Time tien jaar na dato nog steeds een verfrissende en unieke game.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Prachtig vormgegeven wereld
  • Het klimmen zit geweldig in elkaar
  • De puzzels zijn gevarieerd en leuk om doorheen te gaan
  • Minpunten
  • Saai en oppervlakkig vechtsysteem
  • Gecompliceerd en onduidelijk verhaal

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Wel jammer van Goldeneye

  • Goldeneye.. :'(



    Zonde dat die zowiezo niet meer komt. Die topper had ik graag willen zien op XBLA.

  • wanneer komt er weer eens een nieuwe Donkey Kong Country ofzo?

    Of liggen de Donkey Kong rechten bij Nintendo?

  • @TommieNL:

    Natuurlijk liggen die bij Nintendo.

  • Battletoads



    edit: Ja want een echt nintendo character hoort op de xbox toch tommie?

  • Jup, Donkey Kong rechten liggen bij Nintendo.



    Jet Force Gemini zou wel gaaf zijn. :)

  • Killer Instinct! Jaaaaazeeeker!



    "Continue"…..

  • Ik heb mij vroeger met Blastcorps ook uitstekend vermaakt. Dat concept zou prima kunnen werken nog tegenwoordig. Een nieuwe Killer Instinct zou niet zo makkelijk overeind blijven denk ik. Haalt het toch niet bij de Streetfighters, Tekkens en Soul Caliburs van het moment.

  • Een nieuwe Conker? =o

  • Ik hoop nog op een Jet Force Gemini XBLA-release.

  • All we want is another Killer Instinct!!! Of een arcade perfect deel 1 op Live!

  • Battletoads en Killer Instinct… die zou ik wel in een heruitgave willen zien.

  • Ik weet het niet, Rare is de laatste paar jaren erg matig tot slecht bezig.

    De Perfect Dark remake kijk ik erg naar uit, maar heb geen 360 en een nieuwe game met de magie van vroeger zie ik de komende aantal jaren niet aankomen, zeker neit na wat ze Banjo hebben gedaan!

  • conker bad fur day !

  • Kameo! Nog steeds een van de beste games op de xbox ooit

  • CONKER

  • Battletoads!!!

  • BAD FUR DAAAAY!!



    Roep al sinds de 1e dag dat ze Banjo Kazooie hebben ge'remaked' dat ze hetzelfde met Bad Fur Day moeten doen :)

  • bad fur day kan je gewoon kopen op de oude xbox als remake dus die gaan ze denk ik niet op live uitbrengen !Maar jet force gemini mag er van mij wel komen hoor !

  • Een nieuwe Killer Instinct zou welkom zijn! :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren