1. Batman: Arkham City (PS3)

Batman: Arkham City (PS3)

Als een donderslag bij heldere hemel kwam Rocksteady Studios drie jaar geleden met het briljante Batman: Arkham Asylum.  De game, die de boeken inging als best ontvangen superhelden game ooit, bood een gevarieerde mengelmoes van stealth, goede storytelling en een simpel maar bruut combat systeem. Nu, drie jaar later, staat er een vervolg voor de deur genaamd Batman: Arkham City. De verwachtingen waren hooggespannen voor een game die uitkwam in een propvol najaar waarin de ene na de andere toptitel je om de oren vloog. Maar maakt hij deze verwachtingen ook waar?

Deze verwachtingen lost hij glansrijk in, want Batman: Arkham City is alles wat je van een goede sequel verwacht. In tegenstelling tot het vorige deel wordt je nu losgelaten in een gebied wat ongeveer vijf keer zo groot is als Arkham Asylum boordevol gevarieerde zijmissies. Gooi daar honderden boeven en enkele beruchte superschurken met een louche psychiater als gevangenisdirecteur bij en je hebt een donker en meeslepend verhaal die de titel Batman waardig draagt. Want wat is er aan de hand in Gotham City?

Arkham Asylum, het gesticht voor ‘the criminally insane’, is na de uitgebroken pleuris onder leiding van The Joker gesloten. De burgemeester, oud-gevangenisdirecteur Quincy Sharp, tovert een vervallen deel van de stad om tot een extreem grote gevangenis en bergt hier al het tuig van Gotham City op. Sharp benoemt  de eigenaardige psychiater, Hugo Strange, tot directeur van de gevangenis, die toepasselijk, Arkham City heet. The Dark Knight voelt aan dat het zaakje niet al te koosjer is als het lijkt. Aangezien Batman zelf niet veel kan uithalen, besluit hij door middel van zijn alter ego, Bruce Wayne, politieke druk te leggen op de gevangenis om er zo een stokje voor te steken. Hugo Strange stelt dit uiteraard niet op prijs en ontvoert Wayne tijdens een persconferentie waarmee de game opent. Al gauw kom je erachter dat Hugo Strange weet dat Bruce Wayne Batman is en vertelt jou wat over het mysterieuze protocol ten.

Algauw ontsnapt Bruce Wayne als volwaardig superheld uit de klauwen van Hugo Strange en laat zijn 'bat-suit' in stijl invliegen.  Vanaf dit moment wordt je vrij gelaten in het speeltuin genaamd Arkham City. Je kunt in principe gaan en staan waar je wilt, maar verwacht geen grote open wereld in de stijl van Skyrim of GTA. De stad functioneert als een soort overworld waarin de actie plaatsvindt  in de verscheidene gebouwen/dungeons. De meeste actie vindt misschien plaats in de dungeons, maar er valt meer dan genoeg te doen in de stad. Denk aan honderden Riddler challenges, side-quests waarin de wat minder bekende schurken de hoofdrol spelen en honderden boeven die de straten van Arkham City onveilig maken. Hierdoor kun je makkelijk een uur of twee rondzwerven door Arkham City zonder dat je een stap verder bent met het hoofdverhaal.

Naast de verscheidene zijmissies die de game rijk is, kun je je uiteraard ook bezighouden met een hoofdverhaal. Ik kom hier dan ook meteen bij het grote minpunt van deze game. Rocksteady heeft teveel hooi op de vork genomen waardoor niet alle superschurken even goed uit de verf komen. Want naast Hugo Strange spelen The Joker, Pinguïn, Two-Face, Ra's al Ghul, Harley Quinn en Mr. Freeze een belangrijke rol. Aan de ene kant laat deze cast mijn nerd hartje sneller kloppen, maar aan de andere kant vindt diezelfde nerd het treurig dat sommige schurken niet de aandacht krijgen die ze verdienen.  Een indirect gevolg hiervan is dat het verhaal sterk begint met een duidelijke structuur, maar tegen het einde aan de losse knoopjes een beetje knullig aan elkaar worden geknoopt. Hierdoor is het einde jammer genoeg niet zo sterk als het begin van de game deed vermoeden.

Waar de game wel in uitblinkt is de sfeer die is gecreëerd  in Arkham City. De donkere sfeer die het vorige deel zo goed maakte is weer terug, maar wel in een iets andere vorm. In Arkham Asylum speelde de game zich af in een klein gebied met redelijk wat ‘gangetje-gangetje gameplay’. Er is nog steeds sprake van diezelfde ‘gangetje-gangetje gameplay’, maar in mindere mate ten opzichte van het vorige deel. Want zoals ik al eerder heb verteld bevind je je in een grote openwereld die dienst doet als overworld. Deze overworld is erg fraai in beeld gebracht die verrassend genoeg de sfeer van het vorige deel goed weet te gebruiken op een iets andere manier.  De afwisseling tussen de open wereld en de’ dungeons’ in de game wisselen elkaar af in een razend tempo, waardoor je je geen enkel moment weet te vervelen in de prachtig vormgegeven wereld.

Gameplaytechnisch weet Arkham City genoeg te vernieuwen zonder het succesformule van zijn voorganger te verloochenen. De gameplay is ruwweg op te delen in twee delen. Allereerst heb je de Beat 'em up gameplay. Het briljante combat systeem, genaamd Freeflow, werkt extreem simpel, maar erg doeltreffend. Je hebt in feite maar één aanvalsknop en een counterknop en daar doe je het mee. Het belangrijkste hierbij is niet welke combo’s je uitvoert maar de timing van jouw aanvallen. Waar je aan het begin van de game er wel mee wegkomt door middel van buttonbashen en lukraak te counteren, wordt je na een uur of drie gigantisch afgedroogd. Op een gegeven moment krijg je veel meer verschillende vijanden variërend van vijanden met messen tot aan bewakers met enorme schilden en pantseruitrusting. Iedere vijand vergt een eigen tactiek en is het ook belangrijk dat je goed weet wat je eigenlijk aan het doen bent. Een vijand met een mes kan je bijvoorbeeld niet counteren zoals iedereen en een vijand met een pantser voelt niks van normale aanvallen.

Als superheld zonder exceptionele superkrachten moet Batman het doen met extreem fancy gadgets. Naast zijn oude en vertrouwde grapplehook en batarang heeft onze grote vleermuisvriend een aantal nieuwe gadgets tot zijn beschikking zoals de remote electrical charge, de freeze blast etc. Als welkome toevoeging heb je nu de mogelijkheid om door middel van een aantal sneltoetsen vliegensvlug je gadgets te gebruiken in een gevecht om zo je tegenstanders net weer een stapje voor te zijn.

Daarnaast keert de stealth gameplay uit deel één weer terug met een aantal kleine vernieuwingen. Ondanks zijn pantser is Batman niet kogelvrij. Een aantal gerichte schoten en je legt het spreekwoordelijke loodje. Het is dan belangrijk om vanuit de schaduwen jouw aanval goed te plannen. Je kunt wachten tot een vijand alleen is en hem dan neerhalen of je kunt bijvoorbeeld een afleidingsmanoeuvre inzetten met behulp van je gadgets. Na verloop van tijd krijgen de vijanden steeds meer hulpmiddelen die het Batman wat moeilijker maakt.  

De game beschikt bovendien over een enorme levensduur. Met het hoofdverhaal ben je ongeveer een uur of 15 bezig. Als je dan ook nog de zijmissies doet, dan kom je rond de 30 uur uit. Als je de game dan hebt uitgespeeld dan speel je new game plus vrij. Daarin speel je de game opnieuw met alle gadgets die je hebt vrijgespeeld tot nu toe. De moeilijkheidsgraad gaat flink omhoog, waardoor je dus weer een aantal uur mee zoet bent.

Conclusie en beoordeling

Batman Arkham City is weer een schot in de roos gebleken van Rocksteady. De verwachtingen waren hoog, maar Rocksteady lost deze uitstekend in. De sfeer, variatie en het briljante vechtsysteem keren weer terug met een aantal leuke vernieuwingen. Het verhaal begint sterk, maar knoopt de losse eindjes een beetje knullig aan elkaar. Dit gaat gepaard met een enorme cast aan superschurken die helaas niet allemaal genoeg aandacht krijgen. Maar met een enorme levensduur en replay value is dit in principe alles wat je van een goede sequel verwacht.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Verhaal begint sterk....
  • Enorme cast aan superschurken....
  • Lekker gevarieerd
  • Heerlijke sfeer
  • Leuke vernieuwingen
  • Briljant vechtsysteem
  • Enorme levensduur en replay value
  • It's the friggin' Batman, wat wil je nog meer?
  • Minpunten
  • .... maar knoopt de losse eindjes knullig aan elkaar
  • .... die niet allemaal eer wordt aangedaan

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Oke, niet dat ik erop zit te wachten maar ben benieuwd.

  • Waarom heb ik het gevoel dat ze dit ook doen omdat Microsoft de Natal zo rond de feestdagen op de markt wil hebben ?.



    Wel logisch, als Sony dit dan net daarvoor uit laat komen, wordt het moeilijker kiezen voor mensen. (Voor de mensen die een PS3 & Xbox360 hebben, maar ook mensen die een console willen kopen voor de feestdagen).

  • Laat hem maar helemaal niet komen anders krijg je straks nog playstation fit plus sports hd.

    Zitten wij echt niet op te wachten.

    Geef maar gewoon de normale controller met sixaxis vind ik persoonlijk een stuk beter dan dat zwabber geval

  • Zit er ook niet op te wachten.

  • Kunnen ze hem niet uitstellen naar uhm…. NOOIT?!

  • fanboy kevrecs.

  • waarom dat? weet je uberhaupt wel wat het is? zit jij hier serieus op te wachten, op een Stokje met een bol erop die je bewegingen registeerd? LAME! Net als natal en de wii.. dat ik ook volkomen onnodig…

  • hoop dat ze iig doorgaan met de ps3 en dat die ook in de spotlights blijft staan

  • Dit is een zeer goeie progressie in techniek, dit spul is ideaal.

    Natuurlijk is dit nog maar het begin maar een paar modellen later wil je nooit meer terug.



    Dan erbij, mensen die door ziekte hun handen niet kunnen gebruiken kunnen op de manier van natal bijvoorbeeld ook gamen.



    Motion controllers ftw.



  • Was nu toch al bekend? Maar goed, ze wachten op meer games. Dacht dat RE5 ergens in mei uitkwam met alternate editie speciaal voor deze controller? ook uitgesteld dus lijkt me.

  • @sreb

    lijkt me niet handig om een game te releasen als de controller nog niet eens uit is :-p, maar als het zo is als jij zegt vind ik dat er voor de gebruikers die de gewone RE5 hebben gehaald een patch komt.(die dit ondersteund natuurlijk :-X)

  • just.. -.-'

  • ik vind dat balletje boven dat ding wel cool. ben benieuwd hoe het speelt, maar na de ervaring met de wii ben ik een stuk sceptischer.

  • Nee, hij zou in eerste instantie in de lente komen.

    Ik vind het jammer. Ik ben benieuwd wat het allemaal met zich meebrengt, en ben dus niet zo negatief als de meeste hier.



    @ ezra: ik denk dat je dit bijna niet kunt vergelijken met de Wii-mote. Het gaat namelijk veel nauwkeuriger te werk.

  • Dit word de wii-mote zoals hij hoort te zijn.

    Veel nauwkeuriger en heel veel doeltreffender van wat ik op de E3 heb gezien dan.

  • We gaan zien wat het wordt. Sony en Microsoft heeft ondertussen gezien hoe de Wii het doet en zullen dus kijken wat er beter kan. Wie weet leren ze uit de kleine fouten die Nintendo heeft gemaakt.

  • Weet niet wat ik van een soort wii-controle moet verwachten op de PS3!

  • Het is absoluut niet dat ik hierop zit te wachten dus de release vind ik dan ook niet zo boeiend, ben wel erg benieuwd naar de games, een goed werkende hack n slasher zou wel geinig zijn met dat ding, beetje zoiets als Dark Messiah of Oblivion, first person zwaardvechten! :D



    Als het ding echt heel scherp reageert is het misschien ook wel handig bij het bouwen van levels in LittleBigPlanet… hmmm

  • vraag me af of de kwaliteit van games hier tijdelijk onder gaat lijden. Had je namelijk ook met de motion sensor in controller, gelukkig beginnen makers nu een beetje bij zinnen te komen en zijn ze erachter dat het niet werkt.

  • Mij lijkt het best tof, als het goed werkt en ook leuk is + de games zijn vet, WHY NOT? :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren