1. Call of Duty: Black Ops II (X360)

Call of Duty: Black Ops II (X360)

Ik sprint door de deuropening en spring om de hoek van de kamer. Met mijn wijsvinger haal ik de trekker over en met een gedempt geluid schieten de kogels uit mijn geweer, recht tussen de ogen van een tegenstander. Een granaat tikt door het raam naar binnen en ik val neer achter een omgevallen bureau. Ik herlaad mijn wapen terwijl de granaat aan de andere kant van de kamer oorverdovend tot ontploffing komt alvorens ik weer omhoog kom en mijn wapen richt.

De Call of Duty franchise is al jaren een groot punt van discussie. Volgens velen is de serie al jaren dood, anderen vinden het met stipt de meest uitgemolken franchise ooit en weer anderen genieten gewoon van de game en trekken zich niks aan van de rest. Toch lijkt het voor de meeste mensen moeilijk een serieuze blik op het onderwerp te werpen. Vaak komt men met subjectieve argumenten, maar nog vaker komt men zonder argumenten wanneer het spel wordt afgekraakt. Kortom, tijd om eens goed naar dit spel te gaan kijken.  

Laten we beginnen bij het begin, de singleplayer. Deze wordt vaak onderschat en door velen achterwege gelaten. Echter is er in Black Ops II een duidelijk vooruitgang te zien binnen de serie. Het verhaal speelt zich af in de toekomst en het hoofdpersonage is de zoon van Alex Mason uit het eerste deel.  Er zijn dan ook een aantal flashback missies die subtiel hinten naar het verhaal uit deel één, maar de focus ligt op het futuristische heden. 

De singleplayer van Black Ops II is een duidelijke vooruitgang binnen de serie.

In tegenstelling tot alle voorgaande Call of Duty games kent de singleplayer meerdere wegen in de verhaallijn, zijn er verschillende uitkomsten voor gebeurtenissen en zijn er dus ook verschillende eindes aan het spel. Dit is overigens erg goed gedaan, want bij een eerste keer spelen merk je deze keuzes simpelweg amper op.  Tel hierbij op dat het verhaal goed verteld wordt en boeiend genoeg is voor een tweede playthrough. Deze tweede playthrough is overigens wel echt nodig, want als vanouds is de singleplayer slechts een uur of zes lang. 

Daarnaast heb je nog de mogelijkheid om optionele ‘Strike Force’ missies te spelen die invloed kunnen hebben op de singleplayer bij winst of verlies. In deze missies bestuur je een kleine groep soldaten en/of drones om een bepaald doel te bereiken, zoals het escorteren van een VIP of het verdedigen van een basis. Je kunt er ook voor kiezen om tijdelijk de controle van een soldaat of drone over te nemen wanneer de situatie niet naar wens verloopt. 

Mocht de surrealistische toekomst even niet meer voldoen aan je wensen duik je gewoon de zombie-modus in, die flink is uitgebreid in Black Ops II.  Ditmaal is er keuze uit een drietal game-modus om het dode gespuis kogels door het hoofd te jagen; Survival, Grief en TranZit.

Survival is zoals de voorgaande delen simpelweg een map waarop je zolang mogelijk moet overleven terwijl er golven aan zombies op je af stormen. In Grief doe je precies hetzelfde, behalve dat er nu twee teams strijden om wie het langst overleefd. Tot slot kan men TranZit spelen, een verhalende modus waarin de spelers tussen de levels reizen en puzzels moeten oplossen naast het overleven. 

Tot slot is er natuurlijk nog de multiplayer, met afstand het meest bekende onderdeel van de franchise. In de top tien meest gespeelde games op XBOX Live staan niet voor niets maar liefst vier Call of Duty titels.

Black Ops II  is qua multiplayer natuurlijk meer van hetzelfde, maar pakt het toch net even wat anders aan dan zijn voorgangers. Zo is de ‘Create a Class’ modus uitgebreid met een nieuw systeem waarbij men meer aanpasmogelijkheden ter beschikking heeft om klassen volledig naar eigen inzicht aan te passen. Met dit ‘pick-10-system’ krijgt men tien punten en deze mogen vrij besteed worden. Alle wapens, perks, equipment etc. kosten één punt. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen om je primaire wapen in te ruilen voor extra perks.

Ook is competitive play een belangrijker onderdeel geworden van de multiplayer. Zo kan men mee doen in verschillende league’s met aangepaste toernooi regels. Hier zit bijvoorbeeld de world league bij, waarmee je met een team van vier kunt meedoen tegen andere teams om te ranken op de wereldwijde ranglijsten. Bovendien zijn er met de introductie van competitive play ook uitgebreide mogelijkheden tot spectating, shoutcasting en livestreaming toegevoegd.

Toch blijft de multiplayer voor velen een groot struikelblok omdat deze te repetitief is ten opzichte van voorgaande delen. Wat men echter vergeet is dat een goede multiplayer game tot stand brengen een helse klus is. In mijn ogen is het dan ook niet gek om deze in grote lijnen in stand te houden met slechts kleine aanpassingen. Met een complete omslag is de kans groot dat de multiplayer in elkaar zakt. Bovendien zorgt dit ervoor dat spelers een lagere instapdrempel hebben naar nieuwe delen en dat er evengoed een fris jasje om de game wordt gehangen door middel van de nieuwe wapens, maps en setting.

Dit laatste heeft natuurlijk ook betrekking op de engine. Het is algemeen bekend dat Call of Duty al jaren geen voorloper meer is op het gebied van graphics. Dit is dan ook zeker niet het doel van de engine en mensen die de game op dit punt afkraken doen slechts zichzelf tekort. Het doel is namelijk het afleveren van ijzersterke gameplay met een hoge framerate. Daarin voorziet de verouderde IW Engine nog altijd perfect, aangezien Call of Duty met een zeer hoge framerate speelt vergeleken met andere shooters. 

Conclusie en beoordeling

Op het eerste gezicht lijkt Black Ops II behoorlijk veel op zijn voorgangers. Echter heeft de singleplayer een enorme make-over gehad die haar zeker ten goede komt. Een uitgebreid verhaal met meerdere mogelijke eindes en optionele strike-force missies houd je een uur of zes bezig. Daarnaast is de zombie-modus uitgebreider dan voorheen en is ook de multiplayer sterker terug dan ooit met een aantal welkome aanpassingen. De verouderde engine doet nog steeds zijn werk erg goed, maar is nu toch wel op z’n uiterste vervaldatum. Al met al een zeer sterke game voornamelijk gericht op multiplayer.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Verrassende singleplayer
  • IJzersterke multiplayer
  • Competitive / league play
  • Uitgebreide zombie modus
  • Minpunten
  • Verouderde graphics
  • Singleplayer blijft kort

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • EINDELIJK! Multiplayer in de campaing modus..

  • cool, multiplayer campaign! daar wachtte ik al sinds de tijd van Age of Empires op

  • http://www.totalwar.com/empire/beta/index.php

    Voor degene die niet kunne wachten ;)

  • nice eindelijk:) ik wist eerst nog niet of ik hem ging halen want ik vond het te veel op empire: total war lijken maar nu ga ik hem denk ik toch wel halen:)

  • wat is dat drop-in precies?

  • drop in is dat als het gevecht al bezig is je alsnog kan joinen (2de player dus)

  • Klinkt best wel vet :)

  • Jaja net als die nieuwe multiplayer beta. Je kan niet eens via lan met zijn 2en spelen want je hebt twee steamaccounts nodig, dus ook twee keer de game. Afzetters…

  • Hoop dat mijn pc dit nog trekt

  • Goed nieuws ;D

  • Was er al voor empire

  • BTW, drop in is dus dat als je op de campaign map tegen de AI vecht, iemand via internet de controle over de AI kan nemen.

  • Klinkt goed! Jammer dat 't slechts voor twee spelers is. Anders kon je er een soort Risk van maken :-)

  • het probleem zal echter wel zijn dat je omste beurt moet en ik vraag me af of dat wel leuk is… als het nou per dag gaat en dat je elke dag wat kan doen dan zou het leuker zijn.. ik denk nu aan europa universalis

  • @BrutalRage en Stefantjuh



    dankjulliewel :)

  • Leuke toevoeging. Dit zal de campaign een stuk aantrekkelijker maken. Een menselijke tegenstander is een stuk pittiger en uitdagender.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren