1. Command & Conquer

Command & Conquer

Allereerst moet ik met de billen bloot: ik ben geen PC-gamer. Ik irriteer me mateloos aan het updaten van videokaartdrivers, installeren van patches en bovenal het geklungel met de combinatie muis/toetsenbord. Als je echter aan me vraagt welke spelserie ik de afgelopen jaren het meest gespeeld hebt, zal mijn antwoord zijn: Command & Conquer. Sinds een klasgenoot het spel op school een keer installeerde en ik de prachtige tussenfilmpjes zag en ik er voor het eerst mee mocht spelen, was ik verkocht.

Het spelprincipe

Command and Conquer-spellen vallen onder het real time strategy genre, vaak afgekort als RTS. Dit houdt kortweg in dat je elkaar in een direct gevecht bestrijdt, zonder op elkaars beurt te hoeven wachten. Strategy is in deze natuurlijk gewoon strategie. Deze kan je helemaal zelf bepalen, je kunt een enorm leger samenstellen en je tegenstander te lijf gaan in een enorme veldslag, met als risico dat je je te pletter loopt op zijn verdediging en een zware tegenaanval kunt verwachten, maar je kunt ook kiezen voor een subtielere aanpak. Schakel met een kleine groep eenheden de stroomcentrales van je vijand uit, zodat zijn luchtafweergeschut niet meer werkt. Je vliegtuigen en helikopters hebben nu vrij baan om bombardementen uit te voeren en de belangrijkste gebouwen van je vijand te vernietigen.

In de verhaalmode van de spellen krijg je steeds een aantal veldslagen en gecompliceerde situaties voorgelegd. Deze missies variëren van het uitroeien van elke vijand in een bepaald gebied, tot het bevrijden van krijgsgevangenen met een aantal commando’s. In het begin van elk spel heb je het bevel over een beperkt aantal eenheden en gebouwen. Naarmate je vordert, krijg je steeds meer mogelijkheden. Allereerst zul je een goede plek moeten zien te vinden om je hoofdkwartier op te zetten, en één van de eerste dingen die je hierna moet realiseren is een stroomvoorziening. Vervolgens kan je een trainingskamp opzetten waar je manschappen en vechthonden worden getraind, en nog later kan je vliegvelden, havens en fabrieken bouwen waar wapentuig als tanks, onderzeeërs en straaljagers worden gebouwd. Dit bouwen kost natuurlijk geld. Dit geld verdien je door met een speciale truck kostbare grondstoffen te oogsten die overal op de landkaart verspreid liggen. Dit is ongeveer de basis voor elk deel uit de serie, slechts de situatie, het tijdperk en de verschillende eenheden en gebouwen verschillen per deel.

De verhaalmodi zijn goed voor uren speelplezier, maar echt leuk wordt het pas als je Command & Conquer speelt via een LAN of het Internet tegen anderen. Je hebt dan de beschikking over alle eenheden en landkaarten (die je ook zelf met een editor kan maken) en op diverse spel-servers kan je alleen of met je clan meedoen aan toernooien om zo te proberen bovenaan de wereldranglijst te komen.

http://media.insidegamer.nl/dump/1092608125.jpg

De spellen

In 1995 zag het eerste Command and Conquer-deel het levenslicht. Het spel was sterk beïnvloed door Westwoods eerdere succesvolle RTS, Dune II. In dit eerste deel strijden de geallieerde GDI troepen tegen het kwade brotherhood of NOD, met als leider de gestoorde dictator Kane. NOD heeft zieltjes gewonnen in het Midden-Oosten en de Derde Wereld, en heeft met de ontdekking van een nieuwe, waardevolle grondstof, Tiberium genaamd, een groot en geavanceerd leger samengesteld. Aan jou de keuze of je NOD helpt de wereld te veroveren of dat je als hoofd van het GDI dit probeert te verijdelen. De tussenfilmpjes in het spel waren ten tijde van de release van ongekende schoonheid en ook de stevige soundtrack van het spel is legendarisch, met als regelrechte klassieker het nummer “Mechanical Man”. Om de levensduur van het spel iets te verlengen, kwam Westwood met het uitbreidingspakket “The Covert Operations” op de proppen. Dit bevatte enkele nieuwe missies en eenheden. Elk hierop volgende deel werd door Westwood keurig voorzien van een aantal uitbreidingen.

Het volgende deel in de serie, Red Alert, werd een prequel en speelt zich af rond 1940. Een professor heeft geknoeid met de tijd en het leek hem beter om Adolf Hitler uit de wereldgeschiedenis te schrappen om zo de Tweede Wereldoorlog te voorkomen. Helaas liep het allemaal niet volgens plan, want niet Hilter, maar Joseph Stalin greep de macht in Europa. In Red Alert kan je kiezen tussen de Amerikanen en de Russen, compleet met de voor beide grootmachten zo kenmerkende wapens en eenheden. Het spel draait op dezelfde engine als zijn voorganger, maar wel op een hogere resolutie zodat alles er nét even wat beter en gedetailleerder uitziet. In Red Alert maakten we voor het eerst kennis met de Skirmish-mode, waarmee je het tegen een computertegenstander op kunt nemen in diverse multiplayer levels.

http://media.insidegamer.nl/dump/1092608753.jpg

Westwood had ondertussen begrepen dat vooral de multiplayer modes van de serie erg populair waren en kwam met een speciaal multiplayer-spel op de markt, genaamd Sole Survivor. Helaas werd dit spel geen succes. Debet hieraan was dat je in een gevecht slechts de besturing had over één vooraf gekozen eenheid, en dat de toegevoegde spelmodi, waaronder het bekende “verover de vlag” niet uitdagend genoeg bleken voor fans van de serie.

Na deze flop kwam Westwood met het derde volwaardige spel uit de serie, dat zich afspeelt na het eerste deel en inmiddels bekend is onder de naam Tiberian Sun. Nog steeds woedt de hevige strijd tussen GDI en NOD. Beiden hebben de beschikking over nieuwe eenheden zoals de Starwars-achtige looptanks en rocketeers. Het spel is onder de fans niet het favoriete deel uit de serie. Veelgehoorde klachten zijn het trage oogsten van tiberium, zodat ook het bouwen nogal traag verloopt, en de matige intelligentie van de computertegenstander. De tussenfilmpjes zijn in dit spel voor het eerst volledig geacteerd.

http://media.insidegamer.nl/dump/1092608451.jpg

Het nieuws dat Westwood werkte aan de opvolger van Red Alert werd door de fans met veel gejuich ontvangen. Het spel dat in 2000 verscheen en de naam Red Alert 2 meekreeg, maakte de hooggespannen verwachtingen meer dan waar. Het verhaal was spannend, de balans tussen de strijdende partijen beter verdeeld en de multiplayer mode was om te smullen. Russische leider is dit keer Romanov. Hij is min of meer door de Verenigde Staten aangesteld na de vorige oorlog, maar blijkt in het geheim een enorm leger te hebben gevormd. Onderzeeërs liggen voor de Amerikaanse kusten, zeppelins beladen met bommen hangen in de lucht en grondtroepen hebben buurlanden ingenomen... Amerika is omsingeld. De variatie in missies, landkaarten en eenheden, de prima geacteerde tussenfilmpjes en indrukwekkende soundtrack maken samen met de bovengenoemde pluspunten Red Alert 2 tot het paradepaardje van de serie. Het spel kreeg met ‘‘Yuri’s Revenge’’ tevens een uitbreiding van formaat, waarbij er voor het eerst in de serie een derde partij speelbaar werd.

Hoe zou het zijn om als een soldaat rond te lopen in de enorme Command and Conquer spelwereld? Zo is waarschijnlijk het idee geboren van de ietwat vreemde uitstap die Renegade heet. In deze 3D-shooter speel je GDI commando Havoc, die natuurlijk als opdracht heeft alles wat NOD is te vernietigen. Het rondlopen in de zo bekende wereld is op zich al een hele belevenis, want het is echt een feest van herkenning: de gebouwen als “de hand van NOD”, de harvesters en de bekende buggy’s; het zit er allemaal in. De singleplayer mode telt slechts twaalf levels, maar gelukkig heeft het spel een uitgebreide mutliplayer mode waarin je onder andere alle bekende grondvoertuigen kunt besturen. Helaas bestuurt de computer de vaar- en vliegtuigen, maar deze vervullen hun taken opvallend goed.. Ondanks de geringe ervaring van Westwood op 3D gebied, ziet het spel er op enkele minpuntjes na behoorlijk uit en het speelt ook nog eens verassend goed.

http://media.insidegamer.nl/dump/1092609223.jpg

Jongste telg van de serie is Generals. Het spel is voor het eerst behoorlijk afwijkend van zijn voorgangers. Allereerst is het spel volledig in 3D, waardoor het er allemaal schitterend uitziet. Je kunt kiezen tussen drie strijdkrachten, de VS, China en de GLA, een terroristenleger. De voor de serie typerende tussenfilmpjes zijn geschrapt, waardoor het een beetje ontbreekt aan sfeer en een pakkend verhaal. De gevechtseenheden in het spel zijn beter dan ooit, wat helaas ook enkele nadelen met zich meebrengt; sommige zijn zo krachtig dat met slechts een paar gerichte aanvallen een spel beslist kan zijn. Het spel kende nogal wat bugs, waar vooral de multiplayer mode onder geleden heeft en het geheel heeft ook nogal last gehad van vervelende hackers. De meningen zijn dan ook nogal verdeeld. Sommigen vinden Generals het beste deel uit de serie, terwijl anderen vinden dat het niet in de buurt komt van de andere delen. Ik ben zelf trouwens de laatste mening toebedeeld.

Command and Conquer stond weliswaar niet aan de wieg van het RTS genre, maar heeft het genre wel grotendeels gevormd tot wat het vandaag de dag is: misschien wel hét PC-genre bij uitstek. De serie heeft een enorme schare fans die nog dagelijks de servers vullen om het tegen elkaar op te nemen, alleen of in clanverband. Naast de PC-versies kwamen er overigens ook een aantal delen uit voor de Nintendo 64, de PlayStation en de Sega Saturn, maar deze werden mede door de gebrekkige besturing nooit een succes.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • generals hoort voor mij niet in dit verhaal thuis. Simpelweg omdat het niet door westwood is gemaakt en niet meer is dan de titel van C&C zonder de toeweiding van westwood.



    Het blijft jammer dat we nooit meer een c&c spel zullen zien dat synoniem staat met duurzaamheid en speelbaarheid.



    (Sole Survivor was btw best leuk, mits je een kleine map speelde)



  • Bij het stukje van tiberian sun staat het volgende: "De geanimeerde tussenfilmpjes hebben in dit deel voor het eerst plaatsgemaakt voor filmpjes met echte acteurs", maar alle delen behalve generals bevatten toch filmpjes met acteurs.

  • de tussenfilmpjes van C&C en RA waren computer animatie, er zaten wel wat foto's in en wat bewegend materiaal op de EVA.

  • Generals + ZH is voor mij dood door de maphackers, als aceton (anticheat progje gemaakt door de community) goed gaat werken wil ik weer gaan spelen.

    Maar nu is het nog hopeloos. :(

  • "de tussenfilmpjes van C&C en RA waren computer animatie"



    Dat is toch wel zo fout dat het niet meer leuk is. Heb je die spellen wel gespeeld jalf?



    ter bewijs kun je altijd ff naar imdb gaan:

    http://www.imdb.com/find?tt=on;nm=on;mx=20;q=command%20%26%20conquer




  • hey waar is tiberian sun die hoort er ook bij toch?

  • @Jalf



    Dacht je soms dat Kane een computer animatie was. En in de filmpjes waar de eenheden geshowd werden kwamen af en toe ook gewone mensen voor.

  • ze moeten command & Conquer voor de nieuwe generatie

    spelcomputers uitbrengen voor de ps2 en xbxox zal echt een succes worden dat weet ik zeker. Hoeft niet voor de gamecube want dat zal tog niet lopen.

  • Als je nu de eerste C&C speelt blijkt echt hoe pijnlijk slecht de AI in die tijd was - super makkelijk uit te buiten. Evengoed erg veel plezier er aan gehad, hoewel Starcraft verreweg de meeste tijd opslokt qua RTS.

  • Starcraft en warcraft hebben ook niet zo goede AI maar die AI was voor toen gewoon de norm C&C rulez!

  • C&C heb ik letterlijk kapot gespeeld (cd's teveel beschadigd)

  • C&C is op de pc toch wel me favo game reeks. Hoewel ik haast geen games op de pc speel alleen RTS en zo omdat dat gewoon weg niet op consoles haast is.

  • C&C heb ik ook echt veel gespeeld. Ik heb ook alle versies, van het begin tot nu. Alleen jammer dat toen we de vorige computer kregen, dat die al TE goed was voor C&C. Starcraft was idd erg goed, vooral ook met de Use Map Settings. Die heb ik echt meer gespeeld dan wat dan ook. Starcraft staat bij mij echt op 1. C&C op 2 en op 3 Wolfestijn (enemy territory)

  • Ik beken schuld. Net Red Alert snel even geinstalleerd en ik zag inderdaad filmpjes met acteurs, al blijft de hoofdmoot animatie. Heb het stukje dan ook maar snel even aangepast :) . Voor degenen die twijfelen of ik die shit gespeeld heb, I DARE YOU, ONLINE! :)

  • ik heb bijna alle C&C series gespeelt (behalve renagade) en ik moet zeggen dat Red Alert 2 het beste blijft (plus het expensie pack yuri's revenge)

    ik vraaag me eigelijk af of er zowiezo nog nieuwe C&C spellen gaan uitkomen, aangezien westwood nu is overgenomen door die eikels van E.A. en is omgedoopt tot E.A. pacific studio's

  • Red Alert 2 was zeker het allerbeste. Ik heb heb nog steeds liggen voor als ik me een keer ga vervelen. Die filmpjes waren ook leuk, vooral die met Tanja (Kari Wuhrer) :P



    Generals vond ik niks, Renegade stonk al helemaal.

  • Ik spel RA2 nog dageljiks online. Toen ik de eerste beelden van Generals zag was ik dolenthousiast, maar het spel komt helaas niet in buurt van RA2. Ik hoop stiekum dat er een Red Alert uitgebracht gaat worden op de Nintendo DS.

  • C&C heeft wel acteurs… Seth die dood geschoten word door Kane. Of de GDI officier die de opdrachten geeft. etc



    Generals hoort echt niet thuis tussen de C&C spellen en hij zuigt ook nog is. Het is NIET gemaakt door Westwood mensen die hebben een nieuw bedrijf opgericht http://www.petroglyphgames.com/

    Er zijn nog wat mensen van het RA2 team die aan Generals hebben gewerkt maar de RA2 mensen waren al een nieuwe team en dat was dus ook te merken want RA2 was al matig.


  • ik heb me nooit zo verdiept in C&C, ik vond age of emipires/mythologie leuker dan eerdergenoemde, maar voor de rest wel vette gamez

  • Ik heb nog effe generals opnieuw geinstaleerd plus de expansie pack zero hour en ik moet toegeven dat het laatse wel wat red alert 2 sfeer ademt

    Vooral de nieuws flashes van de singel player missies doen wel een beetje aan red alert 2 denken

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren