1. Aliens: Colonial Marines (X360)

Aliens: Colonial Marines (X360)

Het is stil, misschien wel iets te stil. Het enige wat je hoort, is het gehijg van jou en de drie andere Colonial Marines met wie je dit verlaten ruimteschip aan het verkennen bent. Zoals zo vaak pak je de motion detector er nog maar eens bij. Wat gek, het lijkt wel alsof er nog iemand in dit schip aanwezig is. Wie of wat het ook is, het komt in ieder geval steeds dichterbij. Maar wacht even, de motion detector geeft aan dat de onbekende persoon in dezelfde kamer is als jullie. Hoe kan dat nou, er is toch niemand te zien? Plotseling laat een walgelijk ogend schepsel zich vallen uit het plafond, precies boven op een van je medemariniers; hij is op slag dood. Terwijl jij trillend van angst je pulse rifle op het onbekende wezen richt, bekijkt iemand anders de motion detector. Hij ziet dat er nog twee levensvormen in een razend tempo op jullie afkomen. Deze missie gaat een stuk moeilijker worden dan jullie dachten…

Het bovenstaande stuk is een samenvatting van wat mijn verwachtingen waren van de game Aliens: Colonial Marines. Eindelijk zouden we na al die jaren een game krijgen die perfect de sfeer zou weergeven van de Alien-films. Voor diegenen die de films nog niet gezien hebben: ten eerste, ga je schamen! Ten tweede, de legendarische Alien-films staan bekend als het toppunt van sciencefiction horrorfilms. Vooral de eerste twee films binnen de reeks zijn beroemd en geliefd geworden vanwege hun ongelooflijk geslaagde vorm van suspens, oftewel spanningsopbouw. Helaas was er nog geen game in de franchise die erin slaagde om hetzelfde onheilspellende gevoel na te bootsen. Aliens: Colonial Marines zou hier voor eens en altijd verandering in gaan brengen.

Ik kan hier lang en kort over zijn, maar ik zal er niet omheen draaien: Aliens: Colonial Marines heeft zijn belofte niet kunnen waarmaken. Ten eerste komt de zo kenmerkende sfeer uit de films maar sporadisch naar voren, en zelfs op die zeldzame punten is het niet exact hetzelfde. Precies één keer heb ik tijdens het spelen van de game een beklemmend gevoel gehad, maar daar houdt het ook op. De designers van de game waren lui en inspiratieloos, dat is de enige verklaring die ik kan geven. Tachtig procent van de game speelt zich af in ruimtes die veel te veel op elkaar lijken om gedenkwaardig aan te voelen. Er zit zoveel potentie in het universum van de Alien-franchise, maar de hele tijd heb je het gevoel dat je door dezelfde saaie en nietszeggende ruimte loopt als twee uur geleden.

Niet alleen het design van de game is niet in orde, ook grafisch is Aliens: Colonial Marines zwaar ondermaats. De textures van zowel de characters als de omgevingen zijn lang niet van hetzelfde niveau als de meeste andere games die tegenwoordig uitkomen. Sterker nog, de game zit grafisch soms op het niveau van een launchgame voor de Xbox 360. Anno 2013 is er geen excuus te bedenken voor deze slordigheden. Zelfs de cutscenes zijn verschrikkelijk en dragen niets bij aan de sfeer van de game. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de animaties in de game. Ik heb veel games gespeeld in mijn leven, maar zelden heb ik een game gespeeld waarin de personages zo slecht zijn geanimeerd als in Aliens: Colonial Marines. Vooral de gezichtsanimaties zijn bedroevend. Geen enkel personage vertoont ook maar enige emotie. Bovendien lopen de synchronisatie van de stemmen en de bewegingen van de monden vaak niet synchroon.

Het enige aan denpresentatie van de game wat wel authentiek aanvoelt, is het geluid. De wapens zijn voor het grootste gedeelte één op één gekopieerd van de films. Hierdoor klinken de schoten die uit je pulse rifle komen geweldig en is het hele arsenaal aan wapens een feest van herkenning voor de fans. Ook de achtergrondmuziek die je op sommige momenten kunt horen is regelrecht uit de films overgenomen. Dat is wederom een klein stukje fanservice. De voice acting is voldoende, maar de stemmen van de characters wekken geen gevoelens van wanhoop of isolatie op. Bovendien valt het geluid vaak eens weg als je in gesprek bent met één of meerdere personages.

We wisten al een tijdje dat de game een shooter zou gaan worden, maar schieten is ook letterlijk alles wat je doet in Aliens: Colonial Marines. Dat hoeft niet erg te zijn, als er maar genoeg variatie in de missies zit. Helaas is dat niet het geval. Op een enkele keer na ben je het grootste gedeelte van de tijd hetzelfde aan het doen: aliens neermaaien, een deur openen en vervolgens nog meer aliens neermaaien. Als je uiteindelijk bij je doel bent aangekomen, herhaalt het hele gebeuren zich opnieuw en voor je het weet sta je weer oog in oog met een horde aliens. Het is enorm zonde dat ontwikkelaar Gearbox niet meer tijd heeft gestoken in het verzinnen van verschillende soorten missies.

Niet alleen zijn de missies erg repetitief, ze zijn ook nog eens veel te simpel. Vooral op de laagste moeilijkheidsgraden biedt de game weinig tot geen uitdaging. Op de hogere moeilijkheidsgraden is de game iets moeilijker, maar lang niet uitdagend genoeg. Dat komt vooral doordat de AI van de vijanden tergend slecht is. Menselijke vijanden weten niet hoe ze met wapens moeten omgaan en aliens lopen vaak in een langzame en voorspelbare manier naar je toe. Vooral dat laatste is iets wat mij van binnen doet koken van woede. In de films zijn de aliens slimme, snelle en meedogenloze moordmachines. In Aliens: Colonial Marines zijn ze gedegradeerd tot domme, saaie en vergefelijke zombies. Waar de marines in de films het al moeilijk hebben met één alien, komen er tijdens de game honderden walgelijke buitenaardse wezens op je af. Stuk voor stuk gaan ze neer als bosjes. Mede daardoor is de game uiteindelijk veel te makkelijk geworden, waardoor je binnen zes tot acht uur door de Campaign heen knalt.

De gameplay is niet erg goed, maar er zijn toch een aantal aspecten die minder slecht zijn dan de rest. Ten eerste knalt de game gewoon lekker weg. De wapens zien er goed uit, klinken prima en schieten lekker. Ten tweede is het upgrade systeem een leuke toevoeging aan de game. Je kunt punten vrijspelen door bepaalde uitdagingen te halen, bijvoorbeeld vijf aliens afknallen met je shotgun. Met die punten kun je uitbreidingen voor je wapens kopen, zoals een vlammenwerper of een beter vizier. Al met al zijn is dit een leuke extra feature, maar niet leuk genoeg om de fouten te maskeren.

Het enige wat deze game nog enigszins speelbaar maakt, is de multiplayer. Specifieker gezegd: het speltype Escape is het enige wat het speelbaar maakt. Het is de enige plek in de game waar je de spanning tegen kunt komen die zo kenmerkend is voor de franchise. In deze modus is het de bedoeling dat je goed met je team samenwerkt om een bepaald doel te bereiken. Het is een leuk en origineel speltype dat erg goed werkt. Helaas is de rest van de multiplayer net zo generiek als het singleplayergedeelte. 

Er is ook nog een overkoepelend verhaal dat de missies aan elkaar rijgt, maar het is eigenlijk niet het uitleggen waard. Het grootste gedeelte van het verhaal gaat over het redden van marines die weer eens ergens vastzitten of verdwaald zijn. Op geen enkel punt in de game werd ik in het verhaal gezogen. De characters zijn nietszeggend, de verhaallijn is saai en de game is gewoon te kort om je warm te maken voor dit middelmatige verhaal.

Deze recensie is afkomstig van Undercover-Network en is door mij geschreven.

Conclusie en beoordeling

De hele game is samen te vatten in één woord: teleurstellend. Bijna niets in de game ontstijgt het niveau van middelmatigheid. Het verhaal is nauwelijks aanwezig, de missies zijn repetitief en de AI is dramatisch. De presentatie van de game is echter het absolute dieptepunt. Niet alleen zijn de graphics enorm verouderd, ook de sfeer van de Alien-films is nauwelijks aanwezig. Ik miste gewoon het beklemmende en wanhopige gevoel dat paste bij de franchise. Gearbox had goud in handen met deze licentie, maar heeft met Aliens: Colonial Marines een product afgeleverd dat meer lijkt op oud ijzer dan op een edel metaal.
4
Score
40
Score: 40
  • Pluspunten
  • Redelijke Multiplayer
  • Geluid is authentiek
  • Minpunten
  • Gameplay is repetitief
  • Graphics zijn vreselijk
  • Niet trouw aan de films
  • A.I. is te makkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren