1. De schade die publishers zichzelf aandoen

De schade die publishers zichzelf aandoen

Het is mei 2012 en ik ben recent jarig geweest. Mijn voorliefde voor Diablo 3 was vele mensen al langer duidelijk, dus Wastem en RoccoW hadden voor mij deze game aangeschaft. Op de dag zelf draaide de game redelijk op wat skipping na, maar daar kon ik me over heen zetten. Twee dagen later was de game echter onspeelbaar omwille problemen met servers en connectiviteit. Ik speelde niet eens on-line maar werd wel gelimiteerd door dergelijke problemen. Diablo is nu dood voor mij samen met alles van Blizzard... Oh hallo Simcity!

Als één game in de buurt komt van mijn liefde voor Diablo, dan is het Simcity. Ik heb SC 3000 vele honderden uren gespeeld in de jaren, vervolgens 4 overgeslagen omdat ik 3000 lekkerder vond spelen. Het was geen slechte game, maar het had niet mijn voorkeur. Echter de nieuwe Simcity had mij gegrepen. Een uitbreiding van resource management en supply chain werden toegevoegd, het ziet er goed uit en handel is een belangrijker component geworden. Fantastisch! Zelf het feit dat de terraform opties weg zijn en dat de schaal aan de kleine kant is waren niet persé een probleem voor me. Toen kwam het bericht dat mij het angstzweet deed uitbreken: ALWAYS ON DMR.

Schijnbaar leren publishers niet, want na het debacel met Blizzard dachten de geldtellers bij EA “Dit kunnen wij beter”. Een game die in zijn puurste kern een single player ervaring is, daar kun je dit niet zo maar aan toevoegen zonder dat je een rede hebt dus forceren ze de formule naar een on-line omgeving met flinterdunne toevoegingen die dagen na de release worden opgeheven om de servers goed te laten draaien. Waarom hadden we die on-line functies ook al weer?

Ik snap dat mensen hun producten willen beschermen zodat hun brood ook kunnen verdienen. Het werkt echter tegen je als de ervaring door dergelijke ingrepen verpest word. En de game niet kunnen spelen verpest de ervaring nogal, schijnt het. Wat ik het meest zonde vind is dat dit veel mensen weerhoud van de kennismaking met een serie die echt geweldig is en daar naast veel onwil kweekt bij de bestaande fanbase. Dit is hoe je een francise ombrengt.

Luister, ik ben voordat mensen hun product beschermen. Publisher moeten geld kunnen verdienen zodat ze producten kunnen blijven maken. Gebruik dit als vuistregel: Als een game een single player mode heeft, gebruik niet always on DMR. Gelukkig heb ik ook goed nieuws: Civitas!

Dit artikel delen

Over de auteur