1. BioShock (PS3)

BioShock (PS3)

"I am Andrew Ryan, 

and I am here to ask you a question. 

Is a man not entitled to the sweat of his brow?

'No,' says the man in Washington, 'it belongs to the poor.'

'No,' says the man in the Vatican, 'it belongs to God.'

'No,' says the man in Moscow, 'it belongs to everyone.'

I rejected those answers. Instead, I chose something different. 

I chose the impossible. 

I chose... 

Rapture.

A city where the artist would not fear the censor,

where the scientist would not be bound by petty morality,

where the great would not be constrained by the small.

And with the sweat of your brow, Rapture can become your city, as well.

"

―Andrew Ryan

zo begint het verhaal van een van de meest originele en sfeervolle shooters ooit.

inleiding

Het verhaal van bioshock speelt zich af in een onderwaterstad genaamd Rapture. Dit is een Utopia gecreëerd door één man namelijk Andrew Ryan. Ryan wilde een stad bouwen zonder bemoeienis van de kerk of de staat. En samen met een aantal wetenschappers , modellen en sporthelden verruilde Ryan de wereld bovengronds voor een wereld onder het zeeoppervlak. Dit alles speelt zich af in het jaar 1960 waardoor het spel een typisch jaren 60-70 sfeertje heeft. dit is te zien aan het interieur van de gebouwen maar ook aan de neon reclame borden die overal hangen en de typische jaren 70 muziek die uit de grammofoonplaten klinkt. Hier ga ik verder in de recensie nog verder op in. Maar de ideale stad verandert in een gekkenhuis door de vondst van een  goedje genaamd Adam. Dit goedje wordt gewonnen uit een speciaal soort zeeslak. en door dit goedje konden wetenschappers nog slimmer ,modellen nog mooier en sporthelden nog sterker en sneller worden. Maar later blijkt dat het goedje niet alleen positieve bijwerkingen heeft. De inwoners van Rapture hebben steeds meer Adam nodig om het gewenste effect te bereiken. En het paradijs Rapture verandert in een gekkenhuis. Mensen vermoorden elkaar om aan hun dagelijkse portie Adam te komen. En de Adam heeft ook bijwerkingen op het uiterlijk van de inwoners van Rapture  waardoor ze muteren en er uit komen te zien als zombiejunks de zogenaamde Splicers.

 

 het verhaal

Het verhaal begint zonder verdere uitleg over de hoofdpersoon of aanleiding van de vliegreis wanneer je neerstort met een vliegtuig boven de Atlantische oceaan.Als je happend voor adem boven komt is het enige gebouw in de weide omtrek een vuurtoren. Je zwemt er naartoe en wanneer je , je eerste voeten aanland zet wordt je direct naar een soort lift geleid en daal je af naar de onderwaterstad Rapture. In de lift wordt er contact gemaakt met een man genaamd Atlas die je via een radioboodschap opdracht geeft om op te passen voor de zogenaamde Splicers. Deze Atlas zal een belangrijke rol spelen in de game maar daar ga ik verder nog niets over verklappen. De game maakt verder haast geen gebruik van cutscenes en alle verdere uitleg wordt gegeven via deze '' audio diaries''. Zodra je uit de lift stapt weet je dat je hier niet wilt zijn en dat je weer zo snel mogelijk weg wilt uit dit helhol. Deze audio diaries liggen ook her en der verspreid in Rapture en door ze te beluisteren leer je precies wat en waar het mis is gegaan met het eens zo mooie Rapture. Het verhaal brengt je verder op uiteenlopende locaties zoals een compleet bos onderwater en een museum . De locaties lijken kwa stijl veel op elkaar maar in elke locatie zijn wel weer nieuwe vijanden of plasmids en tonics te vinden.

de gameplay

Na de eerste 5 minuten van de game zit je al meteen middenin de actie en heb je ,je eerste Splicer al zijn hersens ingeslagen met een moersleutel. Verder heb je ook een aantal standaard wapens zoals een shotgun , een machinegeweer en een pistool. Maar de gewone wapens zijn lang niet de interessantste wapens uit bioshock. Met de gewone wapens zijn we namelijk ook bij een  minpunt van de game aangekomen. Waar ze aan het begin van het spel nog enige schade aanrichten zijn ze aan het eind van het spel  niet echt gevaarlijk meer te noemen. Het ligt er natuurlijk aan op welke moeilijkheidsgraad je speelt , maar als je aan het eind van het spel een zelfde Splicer als in het begin van het spel vijf keer voor zijn kop moet schieten met een shotgun mist het wapen toch echt wel de nodige impact. En ben je trouwens ook veel te snel door je ammo heen. Wat dit probleem dan wel weer een klein beetje goedmaakt zijn de verschillende ammotypes zoals vlammende buckshot en elektrische pistolrounds zodat er iets meer variatie in de wapens komt , wel jammer is dat veel van deze ammotypes ook al in plasmid vorm te verkrijgen zijn,  en ook heb je de moglijkheid om je wapens nog iets verder te upgraden door bijv. minder terugslag of een grotere ammocapaciteit. Wat trouwens wel een leuke extra is , is de camera. Met de camera kun je namelijk foto's maken van de verschillende soorten vijanden in het spel om zo achter hun zwakke plekken te komen.  Er zijn verschillende levels van onderzoek en hoe beter de foto is hoe meer punten je voor die foto krijgt , wat weer resulteert in meer schade op dat soort vijanden. Nadat je uit de lift stapt laat Atlas je jezelf inspuiten met Adam waardoor je een soort superkrachten/magie krijgt. Deze superkrachten worden plasmids genoemd en ze variëren van spontaan iemand in brand zetten tot een woedende zwerm bijen achter iemand aan sturen. Ik ga niet teveel verklappen maar ik kan je vertellen dat er ook een paar interessante combinaties van plasmids te gebruiken zijn. En deze plasmids zijn daardoor ook erg leuk om te gebruiken. Deze plasmids gebruiken Eve dit is de grondstof voor je plasmids en Eve wordt weer gemaakt uit Adam , in het spel wordt het zo uitgelegd : Adam is de grondstof maar Eve is het eindproduct. Je moet daarom altijd je ammo , eve en health in de gaten houden om niet als een dagelijkse dosis adam voor een Splicer te eindigen. Je kunt nieuwe plasmids kopen door de zogenaamde Little Sisters te bevrijden of de nek om te draaien , dit zijn kleine meisjes die gemuteerd zijn om de overgebleven Adam uit de lijken van omgekomen Splicers te halen. Dit klinkt makkelijker dan dat het is want elke Little Sister wordt bewaakt door een zogenaamde Big Daddy , dit zijn enorme woeste beukers in een duikerspak die gigantische hoeveelheden schade kunnen verdragen. Je hebt ze in twee types : de bouncers en de rosies. De bouncers hebben een reusachtige boor aan een hand en zodra je opgemerkt bent door zo'n kolos rushen ze met een sneltreinvaart op je af om je daarna af te maken met hun boor. Daarnaast heb je ook de rosies deze big daddys hebben geen boor maar in plaatst daarvan hebben ze een enorm geweer dat je na een paar rake schoten al ombrengt. Een gevecht met een big daddy stelt je vaardigheden echt op de proef en is daardoor ook erg leuk om te doen en eigenlijk ook noodzakelijk om verder te komen in het verhaal. Verder heb je ook nog de zogenaamde tonics tot je beschikking , dit zijn passieve powers die je bijv meer health of meer toegangkelijkheid bij het hacken van apparaten geeft. Dit hacken van apparaten is een handige bezigheid in Rapture omdat het soms het verschil tussen leven en dood kan betekenen , zo kun je bijv. turrets hacken maar ook beveiligingscamera's  en ammo machines. Dit hacken wordt gedaan door middel van een in het begin grappige minigame waarbij je buizen aan elkaar moet verbinden om een vrije doorgang te creëren. Deze minigame is direct ook een van de zwakke punten van bioshock in het begin is deze minigame nog wel vermakelijk maar later wordt het veel te eentonig en gaat de vloeistof die door de buizen stroomt heel snel ,waardoor je steeds overnieuw moet beginnen.

de sfeer

Maar een van de sterkste punten van bioshock is de sfeer. Het spel heeft een geweldige sfeer .Er is enorm veel oog voor detail en voor een game uit 2007 ziet het spel er heel erg goed uit. Het is vooral de locatie die zorgt voor deze sfeer want Rapture is een van de meest sfeervolle locaties in de gamegeschiedenis . Het jaren 70 achtergrondmuziekje  en de vele advertenties in deze stijl passen perfect bij het uiterlijk van de vijanden en bondgenoten. En ook de audio diaries dragen erg bij aan deze sfeer. Het komt ook vooral doordat alles er heel mooi heeft uitgezien voor de ontdekking van Adam en daarna alles in verval is geraakt , overal ligt puin op de grond en liggen er lichamen . De vele advertenties en omroepen doen denken dat het nog steeds de perfecte plek om te wonen is , maar de werkelijkheid is toch net even wat anders . Wat een heel sterk contrast laat zien. Dit alles met de fraaie graphics en het aparte stijltje maakt bioshock een van de betere grafische klassiekers.

Conclusie en beoordeling

Bioshock is een geweldige game. De sfeer en de gameplay zijn fantastisch en ook het verhaal is de moeite waard om te blijven volgen. Maar geen enkele game is perfect en ook bioshock heeft moeite met de balans tussen wapens . En ook de hack minigame is een van de mindere punten. Maar deze kleine puntjes van kritiek mogen de pret niet drukken, Bioshock is en blijft naar mijn mening een topper die je gespeelt moet hebben!
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • de sfeer
  • het verhaal
  • de vernieuwende gameplay
  • plasmids
  • oog voor detail
  • Minpunten
  • hack minigame is saai en moelijk
  • sterkte van de wapens

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Turf……. Battles…. :P O rly?

  • vroeger was TB echt vet, kben benieuwd of deze remake net zo goed word :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren