1. Hotline Miami (PC)

Hotline Miami (PC)

Eind 2012 ging er een kleine golf door de wereld van de indiegames. Er dook een duistere trailer op, er verschenen wat onheilspellende berichten op het internet, en er kwam een naam regelmatig terug op de lijst van de meestgedownloade games. Wat was toch dit mysterieuze Hotline Miami?

Vies en hard. Als een metafoor die ongepast zou zijn op een website waar ook behoorlijk wat minderjarigen komen. Dat is kort samengevat wat Hotline Miami is. Iemand die de moeite zou nemen om een iets uitgebreidere omschrijving te geven zou waarschijnlijk ook de woorden “top-down actiongame” en “retrosetting” gebruiken. Want ook dat zijn kenmerkende elementen van de Hotline Miami ervaring.

Je speelt een naamloze low-life, die reageert op vreemde berichten op zijn antwoordapparaat. Je wordt ergens verwacht, voor een of andere banale opdracht, maar eenmaal aangekomen op het doorgegeven adres is het natuurlijk een ander verhaal. Je kiest een masker, dat je speciale vaardigheden geeft, en begint met het slopen van vijanden. Dat slopen zal vaak moeten gebeuren met golfclubs, honkbalknuppels en messen, maar een schot hagel in het gezicht doet ook wonderen. Als kers op de taart kun je ook herhaaldelijk testen of je slachtoffer in staat is om de planeet uit zijn baan te koppen, of er nu eindelijk eens proefondervindelijk achter te komen wat nu eerder toegeeft, zo'n schedel of een betonnen muur.

Om het een beetje eerlijk te houden zijn de tegenstanders ook niet voor een kleintje vervat. Zij reageren doorgaans razendsnel, en met één uithaal van een honkbalknuppel zal ook jij je hersens van het behang moeten schrapen. Wil je het tot het einde van een level halen, dan zul je binnen anderhalve seconde elke vijand in een kamer naar de eeuwige jachtvelden moeten helpen. En het liefst nog een beetje stealthy ook, want het afvuren van een vuurwapen is voor alle vijanden in de buurt voldoende om maar eens een kijkje te gaan nemen (wat juist ook weer erg handig kan zijn als jij ze om het hoekje opwacht met een vol magazijn). Eén klein foutje in de planning of de uitvoering, of nét niet snel genoeg reageren op een aanstormende vijand betekent dat je een level overnieuw zal moeten beginnen.

Wil je het tot het einde van een level halen, dan zul je binnen anderhalve seconde elke vijand in een kamer naar de eeuwige jachtvelden moeten helpen.

En dat zal je vaak overkomen. Want Hotline Miami is een game die je ‘in de vingers’ moet gaan zitten, zoals het elke goede retrogame betaamt. De twaalf keer dat je het level overnieuw moet beginnen haalt de game het bloed onder je nagels vandaan, maar als je de dertiende keer “Bam, chop, chop, bam, bam en een trap tegen de schedel” in enkele seconden een level haalt is de bevrediging groot. Ongekend groot, in deze tijd van automatisch aanpassende moeilijkheidsniveau’s, eindeloze savemogelijkheden en healthregen. De enige game die de afgelopen jaren een vergelijkbaar gevoel van bevrediging teweeg kon brengen was die andere retrogame die ook het bloed onder je nagels vandaan kon halen: SuperMeatBoy.

De orgie van bloed, ingewanden en metaal (al dan niet ín de eerdergenoemde ingewanden) wordt ondersteund door een sublieme soundtrack, en een jaren ’80 kleurenschema (NEON!). De visuele effecten versterken het gevoel van een psychotische, nietsontzienende geweldstrip die aansterkt naarmate het verhaal zijn uiteindelijke bizarre vorm (ik ga niets spoilen) aanneemt. Als speler beland je gauw in een soort trance die pas ophoudt als elke ‘pixelated motherfucker’ in stukken is gehakt.

De orgie van bloed, ingewanden en metaal wordt ondersteund door een sublieme soundtrack

Het enige dat mij tegenviel bij deze game was dat de vijanden, die normaalgesproken voorspelbaar reageren en handelen, af en toe juist níet voorspelbaar reageren. De game speelt als het ware als een geweldadige puzzelgame, waarbij je een aantal keer moet falen om te leren hoe het level wél gehaald kan worden. Voorwaarde daarvoor is dus dat de uitgangspositie de tweede keer wel hetzelfde is als de eerste keer. Als een vijand ineens in een andere kamer staat zal je weer een nieuw plan moeten maken, of faalt je oorspronkelijke plan miserabel, waardoor je eerdere ervaringen weinig uitkomst bieden.

Ook het avontuur zelf is, objectief bezien, nogal van korte duur doordat er gewoon niet zo heel veel levels zijn. Dat het door de meeste gamers niet als te kort wordt ervaren heeft te maken met de hoge moeilijkheidsgraad. Behalve als je ziekelijk getalenteerd bent zal je je toch zeker een aantal uren kunnen vermaken met deze game.

En als je de game dan hebt uitgespeeld wordt je door het unlocken van nieuwe wapens en maskers uitgenodigd om de game nog eens te doorlopen. Persoonlijk vond ik de wapenunlocks weinig uitnodigend voor een replay: omdat je wapens allemaal moeten worden gevonden moet je maar net het geluk hebben dat je je net geunlockte wapen in dat level tegen het lijf loopt. De nieuwe maskers geven wel weer een nieuwe dimensie aan een level omdat je zo ook weer wordt verleid tot het proberen van een nieuwe tactiek. Chop chop, bam, trap, chop in plaats van knal knal, bam trap chop!

Behalve als je ziekelijk getalenteerd bent zal je je toch zeker een aantal uren kunnen vermaken met deze game

Conclusie en beoordeling

Al met al biedt Hotline Miami een in ieder geval een paar uur durende, gewelddadige en intense retro-ervaring. Mensen die vroeger nog games via diskettes en MsDos speelden zullen de retrosfeer kunnen waarderen. Toch is het niet enkel voor nostalgiejunkies weggelegd. Als jouw eerste game-ervaring in Full-HD was, kun je misschien via Hotline Miami de charme van retrogames leren begrijpen. Dat alles is voor slechts een paar euro verkrijgbaar in de Steamstore.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Snel
  • Uitdagend
  • Extreem pixel geweld
  • Retrosfeer
  • Soundtrack
  • Niet duur
  • Minpunten
  • Kleine fuck-ups in gedrag tegenstanders
  • Replaywaarde is twijfelachtig

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Yep, laat maar komen. Ben niet zo'n GTA-fan, maar deze setting lijkt me zo vet! Zeker na dit gelezen te hebben.

  • Ik wil die op de PC!!

  • Ik heb echt zin in deze game, nu maar hopen dat die niet wordt uitgestelt.

  • erg vet!

    ga deze game ook zeker halen alstie uitkomt.

  • Deze game word zooo hard.

    Kan echt niet wachten tot ie uitkomt.

  • 27 April staat al in mijn agenda!

  • @Flater



    Ik kan het niet beter verwoorden.

  • Dit gaat zeker en vast een topgame worden. :D

  • ziet er cool uit

  • lijkt me wel gaaf al ben ik niet zo'n fan van een cowboy sfeertje ;)

    ga hem wel in de gaten houden

  • Blij te lezen dat die geruchten rondom Rockstar geen invloed op de game lijken te hebben gehad.



    RDR gaat hopelijk de cancellation van Deadwood opvangen… Ik kijk er in ieder geval naar uit.

  • Cool, Nico Belic als cow-boy. Dit word zeker wel een toppertje, ik heb hier al meer over gelezen, en ben best wel positief.

  • lijkt me echt heel erg gaaf, alleen ben ik bang dat ie de releasedate niet gaat halen

  • Hier kijk ik al een paar jaar naar uit:)

  • Hopelijk is er ook free aim ?

  • Ben zeer benieuwd. Veelbelovende titel in ieder geval.

  • Eigenlijk GTA 4 in een cowboythema geplaatst? Klinkt lekker! 't is weer eens wat anders. Als ik weer eens denk aan hoe GTA IV voelde om te besturen zou ik zeggen dat Rockstar North als één van de beste het berijden van een paard in een spel kan fabriceren.

  • I CAN NOT WAIT!!!!!!

  • kijk echt heel hard uit naar deze game!

  • Een PC versie zou beter zijn dan het alleen voor nep gamers te releasen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren