1. Golden Sun (GBA)

Golden Sun (GBA)

Wat had de Gameboy Advance toch veel goede rollenspellen. Zo had je Breath of fire, Final Fantasy en Lufia. Geweldige titels die naamsbekendheid hebben gekregen door de pure kwaliteit deze destijds wisten te leveren. Wel is het jammer dat het grootste deel van deze rollenspellen regelrecht geport zijn van de Super Nintendo. Niet dat dit erg is, want zo maakte ook het jongere publiek kennis met deze klassiekers. Maar gelukkig was daar de ontwikkelaar Camelot die bezig ging met de ontwikkeling van een nieuwe game binnen het rpg-genre. Een game genaamd ‘Golden sun’.

Golden Sun is in principe een rollenspel dat zich houdt aan het traditionele concept. Je speelt namelijk een uitverkorene – die zelf niet kan praten- die de wereld van de ondergang zal moeten redden. Om dit te doen zul je het hele land moeten doorkruizen om de grote slechterik van het verhaal te vinden en te verslaan. Daarbij reis je met enkele compagnons over een grote wereldkaart van plaats naar plaats. Tussenin vinden turn-based gevechten plaats tegen de meest gruwelijke monsters denkbaar. Ook belangrijk is een veelomvattend verhaal en het verbeteren van de vaardigheden van je vechters. Kort gezegd doet Golden Sun dus niets buiten het boekje om. Of toch wel?

Tjah, het eerste waar Golden Sun destijds (en nog steeds trouwens) in uitblonk was zijn presentatie. Want deze game oogde en klonk geweldig! Grafisch zag het er allemaal tip en top uit, zowel qua prestatie als ontwerp. Deze game heeft echt alles uit die arme Gameboy proberen te persen, en hier is het goed in geslaagd. Kijk in deze game alleen al naar de dorpjes met zijn gedetailleerde huisjes en kabbelende beekjes. Het kleurenpallet spat van je scherm en geeft de game gewoon een heel aantrekkelijke uitstraling. Maar vooral de gevechten zijn de hoogtepunten als het gaat om grafische schoonheid. Ze hebben de game tijdens de gevechten namelijk een semi-3D uiterlijk meegegeven. Waardoor je het gevoel krijgt naar een 3D gevecht te kijken. De camera flitst naar voren en weer terug, maar ook de effecten bij de verschillende aanvallen zijn op zijn zachtst gezegd indrukwekkend. De game wordt daarbij ook nog eens ondersteund door een geweldige soundtrack. Het deuntje tijdens de gevechten klinkt zo goed dat je de plotselinge gevechten met plezier tegemoet ziet. Maar ook de rest van het spel wordt begeleid door verschillende melodieën, die je ook na het spelen  zult blijven neuriën. Je krijgt ze gewoon niet uit je hoofd.

De spelwereld van de game is boeiend genoeg. De wereld is in principe een grote landkaart waarbij je van plaats naar plaats reist. Deze plaatsen kunnen dorpjes zijn, maar ook zul je bezoekjes gaan brengen aan bossen, grotten en een droge woestijn. De dorpjes zitten vol met personages, en ieder dorpje kent zijn eigen gebeurtenissen. Het mooie aan deze gebeurtenissen is dat deze vaak te maken hebben met het hoofdverhaal. Ze vormen dus apparte stukjes die allemaal tot dezelfde puzzel behoren. De dorpjes zelf hebben ook allemaal hun eigen sfeer en uitstraling. Zo zijn er de typische middeleeuwse plaatsjes, maar maak je bijvoorbeeld ook kennis met dorpjes die een Aziatisch thema kennen. Deze plaatsen mogen dan vol zitten met peronages, ze hebben helaas niet altijd echt iets te melden. soms ontvang je een hint of tip, maar meestal is het niet meer dan gepraat over koetjes en kalfjes. Belangrijkere personages hebben wel veel meer persoonlijkheid, en weten daarom ook gewoon beter te boeien. 

Verder is dit een game waarbij vooral het puzzelelement een belangrijke rol speelt. Want puzzelen zul je erg veel moeten doen. Daarbij wordt vaak gebruik gemaakt van de speciale vaardigheden die je personages tot hun beschikking hebben. Je zult deze namelijk moeten gebruiken om voortgang te boeken in de game. Het is te vergelijken met de HM’s uit Pokemon, waarbij je in de spelwereld aanvallen kon gebruiken om bepaalde obstakels te overwinnen. Zo hebben de personages in Golden sun de gaven om voorwerpen weg te duwen zonder ze aan te raken, water te veranderen in pilaren van ijs en de gedachten van mensen te lezen. En zo zijn er nog veel meer handige functies om de verschillende puzzels en problemen op te lossen. De game maakt dan ook dankbaar gebruik van deze gaven in zowel de kerkers als de spelwereld. De puzzels variëren echter wel van doodsimpel tot redelijk pittig. Als ‘echt moeilijk’ heb ik het echter nooit ervaren. De meest moeilijke puzzels zijn dan ook ironisch genoeg niet te vinden in de kerkers, maar in de verschillende dorpjes die game rijk is.

Want ieder in dorpje (en nu komen we bij het volgende grote pluspunt van de game) is namelijk een Jinn verstopt. Een wat? Dat is een goede vraag, Jinn’s zijn namelijk goddelijke wezentjes die jij in de wereld van Golden sun kunt verzamelen. Eenmaal verzameld kun je ze ieder moment oproepen tijdens gevechten. En dit oproepen is gewoon echt een geweldige toevoeging. Want roep je een Jinn op, dan zal deze de vorm krijgen van een goddelijk wezen. Hoe meer Jinn’s jij hebt van dezelfde soort, hoe indrukwekkender en sterker dit wezen zal zijn. Deze ‘summons’ doen immense schade, en kunnen erg bepalend zijn voor het verloop van een gevecht. Maar de grote reden voor het oproepen is voor mij toch iedere keer weer het spektakel dat het met zich mee brengt. Het geeft zoveel voldoening om een lastige vijand ten onder te zien gaan bij de kracht van zo’n gigant. Daarnaast zorgen Jinn’s er ook nog eens voor dat je personages andere vaardigheden krijgen wanneer ze zo’n beestje onder hun hoede nemen. Iedere nieuwe Jinn was bij mij dan ook meer dan welkom.

Is het dan allemaal koek en ei bij deze rpg? Nee, het is absoluut een goede game maar het kent ook zijn missers. Zo is het verhaal prima, maar zijn de dialogen zo af en toe wel heel erg langdradig. Het is soms dan ook een heuse ‘druk maar op A zodat we verder kunnen’ game. En dat terwijl het verhaal op zich gewoon boeiend is. De dialogen worden naar mijn smaak alleen wat te veel uitgesmeerd waar het ook veel bondiger had kunnen zijn. Daarnaast is dit weer zo’n game waarbij het hoofdpersonage geen dialoog heeft. Dit doen ontwikkelaars vaak zodat jij je beter kunt identificeren met de hoofdpersoon, maar in deze game vond ik het personage daar juist wat inhoudloos door overkomen. Hij moet namelijk de grote leider van de groep zijn, maar ik vind hem juist het zwakste personage van de vier. Wel geven ze je de optie om met dit personage ja of nee te antwoorden op vragen die anderen hem, stellen. Maar of je nu ja of nee antwoordt, het verhaal wordt er niet door beïnvloed. Dit systeem is naar mijn mening dus totaal nutteloos en ze hadden het er gerust uit mogen laten. Ook heeft deze game last van het 'luie vijanden-syndroom’. Dit is een syndroom waarbij ontwikkelaars geennieuwe vijanden bedenken, maar gewoon oude vijanden recyclen en voorzien van een ander kleurtje. Dit vind ik altijd zo gemakzuchtig en zo ontzettend lui overkomen, want hoeveel moeite is het om gewoon wat extra vijanden te bedenken? Ook zijn sommige aanvallen van je personages visueel identiek, terwijl het wel opzichzelfstaande aanvallen horen te zijn. Gelukkig zijn al deze minpunten maar klein vergeleken met de pluspunten die de game je te bieden heeft. De missers voor lief nemen was voor mij dan ook absoluut geen zware opgave. 

Conclusie en beoordeling

Golden Sun is een rpg die zich makkelijk kan meten met de grootste namen binnen het genre. Het is een solide game met een boeiend verhaal, interessante gameplay en een geweldige presentatie. Het is een game die ik zo nu en dan nog wel eens oppak om het geheel weer even opnieuw te beleven. Hou je van rollenspellen en heb je deze game nog niet gespeeld, dan raad ik je absoluut aan om dit zeker eens te gaan doen.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • boeiend verhaal.
  • grafisch fantastisch.
  • geweldige soundtrack.
  • Jinn!
  • puzzelen met vaardigheden.
  • Minpunten
  • verhaal kan langdradig zijn.
  • hoofdpersonage niet interessant.
  • keuzesysteem slaat nergens op.
  • vijanden vaak opnieuw gebruikt.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren