1. Een dag bij Insidegamer

Een dag bij Insidegamer

Als student aan de opleiding HBO-Rechten is een bezoek aande redactie van Insidegamer misschien niet de meest gebruikelijke wijze om kennis op te doen over het beroepenveld waarin je later actief wilt zijn. HBO-Rechten is echter een brede opleiding waarmee je alle kanten op kunt, ook de journalistieke. Vanuit dat oogpunt was het dan ook een leerzame dag, zo heb ik ontdekt hoe een redactie in elkaar steekt, hoe de sfeer kan zijn, hoe de controles werken en hoe het systeem omtrent marketing in (hele) grote lijnen in elkaar steekt. De belangrijkste les in mijn ogen was echter het taart eten, zonder vork.

 

Insidegamer houdt huis in een kantoorpand van de SanomaMedia groep. Het pand is gevestigd in Hoofddorp en ziet er van buiten gezien behoorlijk indrukwekkend uit. Bij binnenkomst meldde ik mij bij de receptie, waarop Jelle werd gebeld en mij op kon halen bij de ingang. Wat daarop volgde was een bijzondere rondleiding. Als jarenlang trouw bezoeker van Insidegamer heb je in je hoofd waarschijnlijk al een beeld gevormd van de omgeving waarin de redacteuren hun werkzaamheden verrichten. ‘In het echt’ is het iets rommeliger dan ik mij had voorgesteld, maar volgens Jelle komt dit door de verhuizingswerkzaamheden. De locatie is namelijk relatief nieuw en dit is bijvoorbeeld te merken aan het her en der ontbreken van stukjes vloer en dergelijke.

 

Dat neemt echter niet weg dat er hard gewerkt wordt. Op dedag van mijn bezoek waren er een stuk of zeven personen aanwezig op de redactie, elk met een duidelijke taak. Daarnaast klinkt met regelmaat het geluid van een telefoon door de ruimte en wordt er veel gesproken, soms over werk, maar vaak ook over hele andere dingen. Een baan als redacteur houdt echter meer in dan ik had voorzien. Zo zijn er veel details waarmee ik nooit rekening had gehouden. Een simpel voorbeeld is het contact met de postkamer, waar de games binnenkomen. Indien deze drukte een medewerker soms even teveel wordt, kan hij of zij uitwijken naar het test-hok. Naast het spelen van games is hier namelijk ook een ‘stil-werkplek’ te vinden, met daarbij een apart koffiezetapparaat. Volgens Jelle is dit de lekkerste koffie van het gebouw en waarschijnlijk is dit waar. Het koffiezetapparaat heeft daarnaast ook een sentimentele waarde. Het is namelijk het apparaat dat de toenmalige redactie van Insidegamer kocht, voordat men zijn intrek nam in het eerste kantoorpand. Deze gebeurtenis vond medio 2006 plaats.

 

Voor de wat meer gedetailleerde informatie heb ik eeneen-op-een gesprek gehad met Jelle. In de eerste plaats heb ik daarbij vooral vragen gesteld over de opbouw van een redactie. Daarbij valt te denken aan vragen in de trend van verantwoordelijkheden, taken, planning en marketing. Verder kwamen enkele persoonlijke vragen van mij op tafel en hebben we kort gesproken over enkele recente releases, Blizzard (waar Jelle een absoluut kenner van is) en de beoordeling van games. Langzaamaan begin ik ook een steeds duidelijker beeld te krijgen van het ‘nieuwe tijdperk.’ Hierin heeft de recensie meer de functie van het geven van een mening van een speler, dan van het geven van een absoluut koopadvies. Iets duidelijker: vroeger kon een recensie doorslaggevend zijn voor het wel, of juist niet, aanschaffen van een game. Het had in meer of mindere mate een koopadvies in zich. Tegenwoordig (voornamelijk door de opkomst van het internet) heeft een recensie een ietwat ander doel gekregen. Het is tegenwoordig meer zaak om een mening uit te dragen en deze deugdelijk te kunnen onderbouwen. Naast een informatief platform probeert men dus ook een discussieplatform aan te bieden. Gezien het aantal reacties op bepaalde artikelen is dit iets waar Insidegamer zeker in slaagt.

 

De belangrijkste eigenschappen voor een succesvol medewerkerop een redactie. Dit was een vraag waar Jelle genoeg antwoorden op had. Ruw samengevat vormen stiptheid, zelfstandigheid en eigen inbreng een belangrijk aspect van de kwaliteiten van een redactioneel medewerker. Het is belangrijk om op elkaar te kunnen vertrouwen en om te zorgen dat de gevraagde artikelen voor de deadline(s) aangeleverd worden. Alleen op deze wijze kan een website, dagblad of andere journalistieke bron goed functioneren en op de lange termijn blijven bestaan.

 

Een bijzondere vermelding voor de collectie aan merchandiseis wel op zijn plaats. De redactie wordt voor een deel vorm gegeven door gamemerchandise uit vele grote franchisen. Te denken valt aan de legendarische helm van Master Chief, memorabele personages uit de Final Fantasy reeks. Daarnaast zijn er echter ook enkele unieke stukken te bewonderen, zoals twee grote overblijfselen uit Azeroth. Deze waren enkel te verkrijgen op BlizzCon en Jelle heeft deze in zijn bezit. De redactie en het test-hok hebben dan ook wel iets met elkaar gemeen. Het ademt games en het ademt liefde. Liefde voor games, liefde voor de website. Dit is in mijn ogen dan ook de basis van het succes van Insidegamer door de jaren heen en een van de belangrijkste factoren voor de community. Ondanks de commerciële insteek is er namelijk nog altijd plaats voor de liefde voor games.

 

Terugkomend op de grote les van vandaag. Ik kan eindelijkstellen dat ik taart kan eten zonder vork. Als vergoeding voor de meeloop dag had ik een (lekkere) aardbeienvlaai meegenomen en bij gebrek aan vorkjes werd er op zijn oudhollands gegeten met de handen. Een typisch voorbeeld van de werkzaamheden op een redactie. Het is er enerzijds serieus, met hard werk, serieuze deadlines en moeilijke keuzes. Anderzijds is er echter ook plaats voor gekkigheid en plezier. Zoals in wel meer beroepenvelden denk ik dat deze verhouding belangrijk is. Niet alleen voor de sfeer, maar ook voor het eindresultaat.

Dit artikel delen

Over de auteur