1. EA CEO's en klantvriendelijkheid

EA CEO's en klantvriendelijkheid

Frank Gibeau, you silly cunt. Soms vraag ik me af of EA gewoon onwetende mensen in dienst neemt of dat ze ons moedwillig voorliegen. Bij Simcity was het duidelijk; zij zeiden dat het presé online gespeeld moest worden en het bleek pertinent gelogen te wezen. Oude CEO de deur uit en druk een ander in beeld. Helaas is deze niet veel beter.

 

Na de schrikbarend slechte launch van Simcity, gevolgd door de slechte klantenservice, leugens en slecht geprogrammeerde agents is er nu Frankie-man om alles recht te zetten. Vol verwachting klopt on hart! Vol trots claimt meneer dat de DRM dood is. Nja, dat is in ieder geval een pak van mijn hart.

Maar wacht, zo makkelijk laat EA je niet van de haak natuurlijk, want ze hebben nog niet genoeg imagoschade geleden blijkbaar. Schijnbaar was de term DRM niet gevallen, aldus Frank en dit betekend dat het geen DRM was! Nja, weer een probleem uit de lucht zou ik zeggen. Nu ga ik even naar buiten om mijn buurman kapot te slaan, maar het is geen mishandeling want dat woord is niet gevallen.

Eerlijk, ik snap grote producenten die zich op dergelijke manieren gedragen niet. Ten eerste claimen ze verliezen alsof iedereen die een game pirate hem ook waarlijk zou komen. Dit is niet waar, onder geen beding. Sterker nog, het is uitermate moeilijk om aan te tonen welke verliezen er zouden voorkomen in verband met illegale downloads. Aldus ze weten niet eens of the investering in dergelijk draconische maatregelen uiteindelijk geld opleveren.

Dit vind ik, gek genoeg, nog niet eens het ergste. Ok, ze liegen, bedriegen en maken het onmogelijk voor hun consumenten om een goede spel-ervaring te krijgen. Het ergste is het gebrek aan respect voor de klant. Wanneer je jouw software product zo kapot maakt voor je betalende klant dat de enige manier om het degelijk te spelen is een crack installeren, dan ben je contra-productief bezig. In plaats daarvan hoor je de klant te respecteren, de software zo toegankelijk mogelijk maken en leren leven met het feit dat piraterij een deel van het leven is waar je weinig grip op kan uitoefenen.

Dus EA, maak gewoon spellen zonder dat je een beveiligingselement er in geforceerd of programmeer het zo dat de klant het niet merkt. Je zult zien dat klanten je dankbaar zijn en dat levert geld op.

Dit artikel delen

Over de auteur