1. Impressie: Metro: Last Light

Impressie: Metro: Last Light

We schrijven het jaar 2033. Precies twintig jaar geleden begon een afgrijselijke nucleaire oorlog die ondertussen het leven van miljoenen mensen heeft vernietigd. Vooral de stad Moskou is enorm hard getroffen. De weinige overlevenden van de oorlog trokken zich terug in de ondergrondse metrostations van de stad. Boven de grond bestaan er alleen nog maar wezens genaamd ‘Dark Ones’. Deze vreselijke mutanten waren ooit normale mensen en dieren, maar vormen nu een grote bedreiging voor de kleine groep mensen die zich verschuilt in het ondergrondse metrostelsel van Moskou.

Dit is de situatie die wordt geschetst in het boek ‘Metro 2033’, geschreven door de jonge Russische schrijver Dmitry Glukhovsky. In 2010 werd dit verhaal verwerkt tot een game met dezelfde naam als het boek. De first-person shooter werd met gemixte reacties ontvangen. Gelukkig voor ontwikkelaar 4A Games vielen de verkoopcijfers niet tegen en daarom kregen ze van het reeds opgeheven THQ de kans om alsnog een vervolg te maken. Na meerdere keren uitgesteld te zijn, kunnen we Metro: Last Light waarschijnlijk in mei eindelijk gaan spelen. Maar wat weten we twee maanden voor de release allemaal over deze game?

Toen op de E3 van 2011 de eerste beelden van Metro: Last Light werden getoond, was het niet meteen duidelijk of deze game het verhaal van ‘Metro 2034’ zou volgen. ‘Metro 2034’ is het vervolg op het boek waarop de eerste game in de serie is gebaseerd, Metro 2033. Inmiddels is al lang bekend dat Last Light een nieuw verhaal wordt dat deels door Glukhovsky zelf is geschreven. Veel is er nog niet bekend over het verhaal. Dat aspect was juist één van de sterkste punten van de vorige game, waardoor verhaaltechnisch de verwachtingen voor Metro: Last Light behoorlijk hooggespannen zijn. Helaas is er nog weinig bekend over het verhaal, behalve dat je de game zult gaan spelen met hetzelfde hoofdpersonage als in de vorige game. 4A Games houdt nog veel geheim en dat kun je als iets positiefs of als iets negatiefs zien.

Zoals je waarschijnlijk uit de inleiding al hebt begrepen, speelt de game zich voornamelijk af in het ondergrondse metrostelsel van Moskou. In eerste instantie klinkt dat misschien als een saaie en lege omgeving, maar het tegendeel is waar. In het eerste deel was de vormgeving al goed, maar de ontwikkelaars lijken er nog een schepje bovenop te gooien in dit nieuwe deel. Licht- en schaduweffecten lijken een stuk indrukwekkender en in al het beeldmateriaal dat we tot nu toe hebben gezien, komt een vrij unieke sfeer naar boven van eenzaamheid en verlatenheid. De artstyle is misschien eentonig, maar wel goed uitgedacht. Alles heeft een grauwgrijze gloed en er zit weinig kleurvariëteit in de game. Maar dat maakt bij dit spel niet uit. Het is logisch dat er weinig vrolijke kleurtjes zijn in een stad die praktisch is weggeveegd door een nucleaire oorlog. Niet alleen op het gebied van design, maar ook op het gebied van graphics is er weinig aan te merken op Metro: Last Light. De textures zien er haarscherp uit en de lichteffecten lijken van topkwaliteit te worden. Het is echter nog maar de vraag of de game vol met bugs zal zitten, net als bij het vorige deel. Ook de animaties en de AI waren in Metro 2033 niet van een bijster hoog niveau. Hopelijk zal 4A Games deze keer niet dezelfde fout maken.

Qua gameplay is Metro: Last Light een vrij standaard first-person shooter, maar met een aantal leuke toevoegingen. Ten eerste heeft de game iets weg van een survival-horrorgame. Je zult je meerdere keren in de game het apezuur schrikken door een vijand die plotseling voor je opduikt. Het zijn cliché momenten, maar dat maakt ze niet minder angstaanjagend. Ten tweede is er een schaarste in de game van vrijwel alles: voedsel, ammunitie, batterijen en boven de grond zelfs zuurstof. Daarom moet je als speler extra voorzichtig zijn met alles wat je gebruikt. Je kunt niet al je kogels in één vuurgevecht verspillen, want dan loop je de kans dat je bij een volgende ontmoeting met lege handen moet vechten. Dit concept van schaarste lijkt vooral interessant te gaan worden bij de missies die zich boven de grond zullen afspelen. In het radioactieve en door smog omgeven Moskou is er nou eenmaal nauwelijks zuurstof, waardoor je weinig tijd hebt om een missie uit te voeren. Hopelijk zal dat leiden tot chaotische en stressvolle opdrachten, waarbij je op het puntje van je stoel blijft zitten om de missie levend te voltooien.

Al met al lijkt Metro: Last Light in alles een stap verder te gaan dan zijn voorganger. De graphics hebben een flinke oppoetsbeurt gekregen en het design van de game is nog beter uitgewerkt. De gameplay lijkt meer gevarieerd en uitdagender te gaan worden en het idee van een schaarste aan middelen kan leuke nieuwe concepten opleveren. Veel mensen zullen deze game links laten liggen, waarschijnlijk omdat de game er op het eerste gezicht niet bijzonder uitziet. Zonde, want Metro: Last Light gaat hoogstwaarschijnlijk een hele goede game worden.

Dit artikel is afkomstig van Undercover-Network en is door mij geschreven.

Dit artikel delen

Over de auteur