1. Tomb Raider (2013) (PS3)

Tomb Raider (2013) (PS3)

De wet van de remmende voorsprong is wel vaker toepasbaar in het land der games. Lang voordat mijn interesse voor games werd gewekt, stal Lara Croft in de originele Tomb Raider de harten van vele gamers en zette een waar genre op de kaart. Maar zoals gezegd kwam aan dit geluk een einde en namen andere games, zoals mijn favoriete Uncharted-serie het stokje over. De Tomb Raider-games werden eigenlijk steeds minder en de serie kon tot verdriet van velen wel dood worden verklaard. Toch durfden de helden van Crystal Dynamics het aan om de serie nieuw leven in te blazen en gebruik te maken van het succes van moderne games, om vervolgens één van de meest meeslepende en beste games van dit jaar af te leveren.

                                       I hate tombs

In deze Tomb Raider zonder ondertitel gaan we terug in de tijd en maak je kennis met de jonge, mooie en leergierige Lara, die bezig is met ervaring op doen op een schip met andere archeologen. Al snel keert het tij en raken Lara en haar helaas vervangbare crew in een storm terecht die ze doen aanspoelen op een eiland vol met brokstukken in de buurt van Japan. Als Lara wordt gevangen door mysterieuze eilanders begint ze aan een avontuur dat zijn weerga niet kent en komt ze erachter dat er vreemde dingen aan de hand zijn.

In dit avontuur speelt Lara de absolute hoofdrol. Omdat dit haar allereerste avontuur is, maak je de transformatie mee van een jong en fragiel meisje, naar iets wat zeer dichtbij de avonturier komt die je kent uit de eerdere delen. Aan het begin van de game smeekt ze nog om genade en huilt ze om de persoon die ze om heeft moeten brengen, terwijl ze later om zich heen schiet alsof ze snoep uitdeelt aan een kleuterklas. De tijd die hiertussen zit is op zijn hoogst tien minuten en voelt nogal vreemd aan. Maar ondanks dat je ietwat snel in intense vuurgevechten beland, raak je nooit het onervaren en bange gevoel van Lara kwijt. Als ze onder het bloed in de regen bergen beklimt, zie je de overtuigend menselijke wanhoop in haar ogen. Ze schreeuwt het werkelijk uit als ze van een en klif valt of kreunt van de pijn als ze geraakt wordt door een kogel en ze  weet dat ze moet vechten om te overleven.

Dit survivalen zie je terug in de gameplay, die helemaal aanvoelt als Tomb Raider, maar toch zeer modern en fris is. Je zult je naast klimmen vooral bezighouden met intense shoot-outs, die je het leven zuur maken door ook constant op je af te stormen en je constant van je plek jagen. Al vroeg vind je bijvoorbeeld de pijl en boog, die je kunt gebruiken tijdens de vechten met de goed gewapende bewoners van het eiland. Maar ook bestaat de game voor een groot deel uit sluipwerk en kun je hem bijvoorbeeld gebruiken om vijanden af te leiden of door middel van een touw aan je pijl hun dekking te doen instorten. Maar dezelfde pijl en boog kun je weer gebruiken bij het beklimmen van bergen, het jagen op dieren of om puzzels op te lossen. Ook moet je steeds op zoek naar kogels en kun je je wapens tot in de puntjes upgraden, wat nog een extra dimensie aan het overleven geeft.

Op de puzzels ligt helaas minder nadruk dan de fans waarschijnlijk hadden gehoopt. De puzzels zijn niet verschrikkelijk uitdagend en bovendien zijn de meesten verstopt in verborgen Tombes, waar je zomaar langs rent als je niet goed oplet. Dit is overigens ook één van de kenmerken waarom Tomb Raider zo goed in deze tijd past. De game is namelijk actievoller dan ooit en is het best te vergelijken met de gekheid die je in Uncharted op je dak krijgt. Ook in Tomb Raider hang je regelmatig aan kliffen, spring je over brokstukken en moet je rennen voor je leven in brandende huizen die, hoe kan het ook anders, allemaal in elkaar storten. Je komt terecht in bloedstollende spektakels van een onvoorstelbare schaal. Ondanks dat dit (prachtige) in-game cut scènes zijn en er vaak gebruik wordt gemaakt van quicktime-events,zijn het wel de momenten van de game die je bij zullen blijven.

De context waarin dit allemaal gebeurt is het meedogenloze, maar prachtige eiland waar Lara en haar maten op rondwandelen. Je komt terecht in indrukwekkende en intelligent gebouwde tombes die zeker niet onder doen voor wat je eerder gezien hebt, en aan bijvoorbeeld een kamer vol met ledematen en bloed kun je zien dat er afgrijselijke dingen zijn gebeurd op het eiland. Het knappe van het eiland is dat het aanvoelt als een open gebied dat je zelf kunt ontdekken, terwijl dit niet helemaal zo is. Sommige gebieden zijn erg groot en kun je in de verte al zien waar je naartoe klautert. Daarnaast valt er tussen al het puin en andere viezigheid veel te vinden en te ontdekken, zoals de verborgen tombes met ieder een puzzel, geheimzinnige objecten, audio-logs van crewleden en spullen om je wapens up te graden, die allemaal voor meer diepte in het spel zorgen.

Het eiland brengt je buiten alleen maar rotsen naar de prachtigste en meest exotische locaties. Alhoewel de storm altijd wel aanwezig blijft, zijn er momenten dat je voor de zoveelste keer wordt verbaasd wat er uit je zes jaar oude console gehaald kan worden. De animaties van vallend hout zijn prachtig en ook alles aan Lara en haar bewegingen zijn ongeëvenaard realistisch. Lara is lichtvoetig, lenig en ze gaat vloeiend en automatisch achter dekking zitten. Tel daarbij het overtuigende acteerwerk van de hoofdrolspeelster en het verrassend spannende verhaal op en je waant jezelf in een ultiem avontuur.

Als je bijgekomen bent van dit avontuur, kun je testen hoe goed je écht bent in overleven in de multiplayer. De multiplayer neemt een aantal bekende (maar helaas niet al te veel) omgevingen uit de singleplayer en tovert ze om tot diverse en grote maps. Omdat de maps zo groot zijn, kun je rondsluipen, klimmen en vooral afstandsgevechten verwachten. Dingen als traps om tegenstanders in te strikken en ziplines die dwars door het level lopen, zorgen ervoor dat de modus een eigen gezicht heeft. De rest is eigenlijk niet heel bijzonder: je hebt een aantal bekende modi, verschillende classes en twee teams. Toch is het geheel wel leuk om te spelen en is de multiplayer van Tomb Raider een leuke toevoeging aan een voor de rest fantastische game.

Conclusie en beoordeling

Mede dankzij de succesvolle overzetting van de jonge Lara Croft is Tomb Raider wat mij betreft de beste reboot ooit gemaakt en daarmee één van de toppers van dit jaar. Lara weet niet wat haar overkomt en deze menselijke emoties komen fantastisch over als ze probeert te overleven op het woeste, diverse en mysterieuze eiland. De game kent bloedstollende actiemomenten waar je mond van open valt en het verhaal is spannend genoeg om je daadwerkelijk een reden te geven om het hele eiland te ontdekken. Tot slot is de mutiplayer een leuke bonus en is alles aan de game een feest om te zien. Net als de ‘nieuwe’ Lara, die (na een flinke douche) zeker mijn hart heeft gestolen.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Boeiend verhaal
  • Lara is menselijk
  • Intens schieten en platformen
  • Hoogwaardige actiemomenten
  • Het diverse eiland brengt sfeer
  • Prachtige animaties en (grote) omgevingen
  • Multiplayer is een leuke toevoeging
  • Minpunten
  • Crew van Lara is vervangbaar
  • Minder nadruk op puzzels

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • downloadble, mist een a

  • downloadble, mist een a



    Lekker ontopic Lolke :P



    OT: Ziet er echt fantastisch uit en van wat ik hoor is de game zelf al vrij lang :)


  • Grappig ik hoor van andere bronnen compleet andere verhalen omtrent DLC. Hoe geloofwaardig die bronnen zijn, tja kweenie, OPM NL lijkt me redelijk betrouwbaar? Staat ook hier: http://www.insidegamer.nl/forum/viewtopic.php?t=39634&start=3100 (atm 1 na laatste post van onder)



    DLC komt er sowieso, SE is gek op die zooi. En ze hebben schijnbaar een disc aan content geschrapt van FF13 dus veel hoeven ze er ook niet voor te doen behalve wat fine tunen.

  • DLC is kapotmakerij. Echt, wat een rotzooi! Betaal al 60 euro voor een game.

  • @Ldawg



    Fixed, bedankt.

  • DLC is een manier van geld verdienen geworden ipv ondersteunen. En vooral als er een soort "Final Fantasy XIII: Final Edition" komt met alls DLC erop, dan koop ik het spel wel.

  • Tsja, aan de ene kant vind ik DLC mooi enzo, maar het moet niet te duur worden voor wat je ervoor terug krijgt.

    Bovendien denk ik dat de game zelf wel lang genoeg is.

  • veel ontwikkelaars moeten eens toegeven dat ze gewoon al met DLC bezig zijn, en dit expres uit de game hebben gehouden om er vervolgens meer geld aan te verdienen.

    ik hoop liever dat ze gewoon met XIII-2 komen :P.

  • dit is spel is zo mooi gemaakt

  • Eerst zeggen ze dat er geen DLC komt en nu zijn ze het al aan het overwegen… Maar wie weet, misschien koop ik de DLC dan wel.

  • Ik vind DLC leuk, maar hij heeft wel gelijk dat een game zo compleet mogelijk moet worden uitgebracht.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren