1. BioShock: Infinite (X360)

BioShock: Infinite (X360)

De eerste BioShock wordt door veel mensen gezien als een van de beste en meest authentieke games van de afgelopen tien jaar. Het spel is hét voorbeeld van een game die op alle vlakken ijzersterk is. Een geweldig verhaal, een omgeving die tot in de puntjes is uitgewerkt en gevarieerde en soms verrassende gameplay. Vooral het oog voor detail was destijds indrukwekkend. Het tweede deel in de serie was nog steeds erg goed, maar wel meer van hetzelfde. BioShock Infinite moest de échte opvolger worden van het origineel. Maar kan de game tippen aan de torenhoge verwachtingen?

Laat ik maar met de deur in huis vallen: BioShock Infinite stelt nergens teleur. Elk aspect is tot in de puntjes uitgewerkt. Om te beginnen bij het verhaal: je weet niet wat je meemaakt! Het begin van de game is fenomenaal. De manier waarop je als speler kennismaakt met de belangrijkste personages, de wereld en het verhaal is uniek. Vanaf het eerste moment zit je meteen in het verhaal en het laat je niet meer los totdat je het einde hebt ontdekt. Jij speelt Booker DeWitt, een mysterieus personage dat zijn ‘schulden’ kan verwijderen door het meisje Elizabeth vanuit Columbia mee te nemen. Al snel kom je erachter dat de opdracht een stuk ingewikkelder in elkaar zit dan je op het eerste gezicht zou denken. Het verhaal is volwassen, complex en het beloont de speler. Hiermee bedoel ik dat de oplettende gamer zoveel meer uit het verhaal krijgt dan iemand die alles maar half volgt. In veel afgelegen kamertjes liggen zogenaamde Voxophones: geluidsopnames van mensen uit Columbia die achtergrondinformatie verschaffen. Zo zijn er nog een aantal andere manieren waarop je nog meer in het verhaal van BioShock Infinite wordt gezogen. Zorg dan ook dat je tijdens het spelen door niets en niemand wordt afgeleid, zodat je niets mist van dit geweldige verhaal.

Het allerbeste gedeelte is echter het einde. Zonder iets te verklappen wil ik zeggen dat de conclusie van het verhaal de rest van de game overstijgt. Het was beter dan ik ooit in een film of een game heb meegemaakt. Je zult hoe dan ook achteroverslaan van de onthullingen en de gebeurtenissen die de game in zijn laatste momenten voortbrengt. Dankzij deze epische finale zal je de game in een volledig ander daglicht zien als je BioShock Infinite voor de tweede keer speelt. Dit is zonder overdrijven het beste verhaal dat ik ooit in een game heb mogen ervaren. Alleen al voor het verhaal is de game meer dan het spelen waard.

Gelukkig is het verhaal niet het enige geweldige aspect van BioShock Infinite. Ook de wereld waarin je rondloopt is fantastisch vormgegeven en heeft een geheel eigen stijl. Niet alleen van veraf ziet alles er adembenemend mooi uit, ook de details zijn indrukwekkend. En details zijn er in elke hoek en op elke muur. Het is geweldig om te zien dat er in elke kamer iets anders te bekijken valt. Je zult nooit het gevoel hebben twee keer dezelfde ruimte binnen te lopen. Het is verbazingwekkend om te zien hoeveel liefde en energie is gestoken in het tot leven brengen van Columbia. Soms wil je niets anders doen dan gewoon stilstaan en het hele plaatje observeren. De game heeft een artstyle die nog nooit eerder in een game is vertoond. De manier waarop de ontwikkelaars hebben gespeeld met het licht, de blauwe lucht en de architectuur is duidelijk zichtbaar. In elke millimeter zit liefde en authenticiteit en dat kun je als gamer alleen maar waarderen. Gelukkig is ook niet elke millimeter hetzelfde. Op het eerste gezicht lijkt Columbia een plek waar variatie in het landschap nauwelijks voorkomt, maar schijn bedriegt. De omgevingen waarin je speelt zijn gevarieerd en vervelen nooit. Al met al is Columbia een prachtige omgeving met interessante bewoners en een unieke sfeer. Naast het verhaal zit dus ook de wereld van BioShock Infinite tegen het perfecte aan.

Niet alles in de game is echter perfect. De gameplay is ijzersterk, maar niet foutloos. Vigors, de opvolgers van de Plasmids, zijn drankjes die je gedurende de game kunt vinden. Na het opdrinken van deze drankjes krijg je speciale krachten tot je beschikking. Deze krachten variëren van een elektrische schok tot een zwerm moordlustige kraaien die je op je tegenstanders kunt afsturen. Veel ‘powers’ zijn interessant, maar niet elke kracht is even bruikbaar. Van mij hadden een aantal Vigors best geschrapt mogen worden. Het grootste gedeelte van de game ben je echter niet bezig met je krachten, maar met schieten. Gelukkig is het schieten in BioShock Infinite prima uitgewerkt. Je hebt als speler meer dan tien verschillende wapens tot je beschikking die allemaal lekker wegknallen. In vergelijking met de vorige games in de serie moet je misschien iets meer schieten, maar als het goed is uitgewerkt is maakt het niet veel uit.

Bovendien zijn er nog andere aspecten die zorgen voor de nodige variatie in de gameplay. Zo is de AI van Elizabeth ongekend slim en hoef je haar nooit te beschermen tegen je vijanden. Ze helpt je zelfs door in penibele situaties ammo en health naar je toe te gooien. Die zal je ook wel nodig hebben, want vijanden die verslagen zijn laten niet altijd ammo of health achter. Het enige dat ik heb aan te merken op de AI van Elizabeth is het constant aangooien van geld. Niet alleen maakt dat de game een stuk makkelijker (aangezien je nooit te weinig geld hebt om je wapens te upgraden of ammo te kopen), ook is het nogal irritant. Enkele tientallen keren zal ze je geld toegooien, zelfs als je dat niet nodig hebt. Een klein minpuntje, maar wel jammer. Om van punt A naar punt B te komen, hoef je niet alleen te lopen. Je kunt namelijk ook door de lucht vliegen door middel van de skylines die overal in de stad te vinden zijn. Zo kom je snel op je bestemming en kun je zelfs vijanden vanuit de lucht aanvallen. Dat brengt een extra laag gameplay met zich mee en dat is leuk.

Dit artikel is afkomstig van Undercover-Network en is door mij geschreven.

Conclusie en beoordeling

BioShock Infinite is nu al een legendarische game. De gameplay kent zijn gebreken, maar is gevarieerd en blijft leuk tot het einde. De schietactie is prima uitgewerkt, waardoor het goed aanvoelt om een groep vijanden met al je verschillende wapens overhoop te knallen. Columbia is een geweldige setting geworden met een unieke uitstraling en details in elke hoek van de stad. De game is adembenemend mooi en dat maakt het rondlopen in de wereld tot een privilege. Het sterkste gedeelte van BioShock Infinite is echter het verhaal. Zonder iets te verklappen kan ik alleen maar zeggen: ga het ervaren! Het is het beste en meest meeslepende verhaal dat ik ooit in een game heb meegemaakt. BioShock Infinite voldoet aan de torenhoge verwachtingen en doet er nog een schep bovenop. Deze game benadert perfectie en is één van mijn favoriete games aller tijden geworden.
9,5
Score
95
Score: 95
  • Pluspunten
  • Beste verhaal ooit in een game
  • Columbia is een fantastische setting
  • De gameplay is solide
  • Geweldig oog voor detail
  • Minpunten
  • Vigors zijn niet allemaal even sterk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Er lopen hier een aantal ziekelijk grote fans van Mass Effect rond op IG :lol:



    Wanneer komt er zoiets dergelijks met Monkey Island, tell me, make it, create it, share it, paint glue all over it and let the cripple bones of the un-dead fishes scream 'bout glue and Guybrush's sword of shish-kebab!!!



    8]


  • @ Natan85



    Niet alleen op de redactie :)



    Gisteren begonnen met spelen en sinds dien komt er maar 1 woord fatsoenlijk over me lippen: OMFG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


  • Je moet haast ook gek zijn wil je het verhaal van Mass Effect niet fascinerend vinden! Ik ben zelf echt Mass gestoord Effect =P

  • Jules kerel, ik ben blij voor je dat je dit spel zo vet vind. Maar ik vind er echt niks aan xD

  • Prachtig stukje fanfictie, Jules. Ik zou zeggen: ga zo door en misschien pikt BioWare het wel op ;)

  • ik vind alles wat bioware uit poept erg goed dus ook mass effect 2,supper game

  • Ga je trouwens nog zo'n stukje posten jules? is opzich wel een leuk item dat voor herhaling vatbaar is in mijn ogen

  • Dit is echte masseffect literatuur van de bovenbste plank.Het pakt precies het sfeertje van de game Het vertelt veel maar houd altijd iets achter . Ja jules als masseffect fan zou ik je vragen om hier mee door tegaan. Vergeet game recencie's en stort je op de wereld van masseffect.Ik zie uit naar meer van deze verhalen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren