1. E3: Nog even over de Xbox One

E3: Nog even over de Xbox One

De E3 is inmiddels voorbij en zoals we allemaal weten is de "console war" in alle hevigheid losgebarsten, en volgens velen zelfs al beslist. Ik vraag me echter af of we niet de Xbox One met z'n allen te vroeg afschrijven. Iedereen die in het zakelijke  wereldje van grote bedrijven werkt weet dat alle verandering een groot percentage van de mensen afschrikt. De mens houd niet verandering, we houden van dat wat vertrouwd is, dat wat we kennen. Maar als je mensen goed begeleid door de verandering, en uitlegt waarom we moeten veranderen en wat de toegevoegde waarde er van is, dan kan het je ook een grote winst opleveren.

Micro$oft en haar PR probleem

Om te beginnen heeft Microsoft een overduidelijk PR probleem. Ze lijken de weg kwijt te zijn, en zijn vergeten hoe ze met hun "target consumer", hun doelgroep moeten praten. Alsof ze geen flauw idee hebben wat de informatie is waar "wij" op zitten te wachten. Als je een dagelijkse online check moet doen, leg me dan uit waarom dat nodig is. Wat is de toegevoegde waarde daarvan voor mij als klant? We hebben allemaal over het Xbox One Familieplan gelezen, maar alsjeblieft Microsoft, leg het me uit. Vertel me wat de mogelijkheden zijn, en wat de restricties. Praat met ons op ons niveau. In plaats van dat ze eenduidige informatie geven, vertellen ze vaak onderling zelfs tegenstrijdige informatie. Ik heb zelf het idee dat er wel degelijk een visie zit achter alle restricties die ze ons lijken op te leggen, maar die lijken ze niet uit te kunnen leggen aan hun consumenten. Als je het mij vraagt moet er op de PR afdeling bij de Xbox divisie eens een frisse wind gaan waaien. 

                               

Het fysieke schijfje 

Een groot deel van de gamers geven op dit moment de voorkeur aan de PS4, omdat we daar krijgen wat we gewend zijn. Een fysieke disc, die we kunnen spelen, en daarna door kunnen verkopen, of doorgeven aan een vriend of familielid. Prima, voor veel mensen werkt dit al jaren. Maar laten we even realistisch zijn, fysiek product binnen de entertainment industrie gaat grotendeels verdwijnen. Hoeveel CD's of DVD's heb jij onlangs nog fysiek gekocht tegenover wat je hebt gedownload? Voorbeeld. Ik heb er voor gekozen om te betalen voor iTunes Match. Voor 25 euro per jaar kan ik al mijn muziek in de cloud opslaan. Daardoor heb ik op al mijn "mobile devices" en computers toegang tot al mijn 2500 albums, en ik als muziekliefhebber heb daar groot voordeel van want ik kan namelijk zo'n beetje altijd en overal bij al mijn muziek. De Xbox One bied in zekere mate hetzelfde. Overal waar een Xbox One staat, kan ik bij al mijn games. Ik hoef enkel even in te loggen en ik kan bij mijn maatje thuis FIFA 14 spelen, ondanks dat hij de game niet heeft, en ik het schijfje niet bij me heb. Groot voordeel voor ons gamers, maar zo word het ons niet uitgelegd. Gemiste kans, net zoals het Familieplan. Zoals ik het nu begrijp kan je met 10 "familieleden" je games delen, jij kan de game altijd spelen aangezien jij hem gekocht hebt. Van je 10 vrienden kan er maar een tegelijk toegang krijgen, maar dat is al meer dan wat je kan met een fysieke disc. Echter Microsoft faalt er in om dit aan ons te verkopen. Vertel me dat dit alles de reden is dat er een online check moet plaatsvinden, en ik sta er al een stuk positiever tegenover. Vertel me dat de games via Xbox Live goedkoper zijn dan een fysieke disc, en ik word blij. En als ze ons straks gaan vertellen dat het mogelijk is games via Xbox Live te verkopen aan een ander, en dat je daarvoor geld terugkrijgt op je Live account terwijl er zo ook nog eens wat geld naar de uitgever en de ontwikkelaar gaat, word iedereen daar vrolijk van, zowel de consument als de publishers. Wat Sony doet is duidelijk, echter wat Microsoft gaat doet blijft vaag.

Second Screen

Met andere woorden dus, wat Sony doet is fijn en vertrouwd, maar hoe fijn is dat nog over 3-4 jaar? Toen de vorige generatie gelanceerd werd, had bijna niemand een smartphone, laat staan een tablet. Nu kunnen velen niet meer zonder, en Microsoft wil daar slim gebruik van maken door middel van Smartglass. De PS4 geeft je ook de optie voor een second screen door gebruik te maken van de PS Vita, maar ik denk dat meer mensen een smartphone en/of tablet hebben dan een PS Vita. Weer een gemiste kans voor de heren van Microsoft. Vertel ons precies wat de mogelijkheden zijn. Vertel ons dat de Xbox One exclusive games hier slim en innovatief gebruik van maken. Hoe cool zou het zijn dat jij een game aan het spelen bent, en dat iemand naast jou op de bank actief meedoet aan de game en je helpt via een tablet. Maak het cool en leg ons uit wat de mogelijkheden zijn, en maak het zo een pluspunt van de Xbox One.

Kinect en de controller

De Kinect camera moet aangesloten zijn, ander werkt de console niet. Dit is een drastisch besluit van de heren van Xbox, en ik kan me niet voorstellen dat je zo'n besluit zonder goede redenen neemt. Maar wederom door niet goed uit leggen wat de visie hierachter is, gaan er vervelende geruchten rond over deze functie van de Xbox One. Mensen maken zich zorgen over privacy, en de recente berichten over PRISM maken deze zorgen alleen maar erger. Daarnaast is de vorige Kinect versie voornamelijk gebruikt voor happy go lucky casual games, dus het schrikt de core gamer af. Echter lijkt deze Kinect versie over behoorlijk wat snufjes te beschikken. Hij heeft geen moeite met weinig licht, neemt in 1080p op, lijkt goed te werken met voice commands en gestures, meet je hartslag en heeft een betere persoonsherkenning. Wat Microsoft vergeet te doen is uit te leggen aan mij als core gamer wat de voordelen er van zijn. Laat zien hoe als ik ga schelden tegen de scheidsrechter in FIFA 14, ik een gele kaart krijg. Laat zien dat je met voice commands je team van strategie kan laten veranderen als een ware coach langs de zijlijn. Laat zien dat je aan het innoveren bent met de haptische feedback in de toch al geweldige controller, in combinatie met je hartslag registratie via Kinect. Hoeveel schoten voor open goal kan je missen als bedrijf?

Nog een lange weg te gaan

Of de console war al beslist is valt te betwijfelen, er is namelijk nog een lange weg te gaan tot de launch datum van beide consoles. Niks van wat er tot nu toe is gezegd door zowel Sony als Microsoft staat in steen gebeiteld. Voor hetzelfde geld komt een van hun nog met een gesubsidieerd model om de console te kopen. 299 Euro in combinatie met een 2 jarig online abonnement zou aantrekkelijk zijn voor veel gamers, en zou voor velen een reden zijn om hun huidige pre-order te laten vervallen. Daarnaast komen de Gamescom in Duitsland en de Tokyo Game Show in Japan er nog aan. Dit zijn nog twee grote "windows of opportunity" voor beide bedrijven om de harten van gamers voor zich te winnen. Daarnaast denk ik ook dat niet de eerste miljoen kopers van een next-gen console de oorlog tussen Xbox en Playstation beslissen, het zijn de 30 miljoen daarna die de strijd beslechten. Verder zou het zomaar kunnen dat Valve op dit moment heel goed aan het opletten is, en leert van de fouten van zowel Sony als Miscrosoft, en straks met de Steambox een geweldig product op de markt gooit. Of wie weet gooit Apple zich de komende jaren in de strijd om de console markt. Ik zelf ben er nog niet zo goed over uit. Ik heb beide consoles in pre-order staan, en hou het nieuws de komende maanden goed in de gaten om straks een goed geïnformeerde beslissing te maken over welke van deze twee orders ik laat vallen. De oorlog is nog niet over, hij is pas net begonnen.

Dit artikel delen

Over de auteur

disar dus dat