1. De E3 en het toverwoord "Immersion"

De E3 en het toverwoord "Immersion"

Het gespreksonderwerp wat na deze E3 voornamelijk blijft hangen is de console war tussen PlayStation en Microsoft. Maar laten we het belangrijkste niet vergeten. We hebben ongelooflijk veel games gezien, zowel current- als next-gen. Er zijn nieuwe IP's aan ons getoond, maar ook hebben we nieuwe delen van bekende IP's gezien. Sommigen verwacht, anderen kwamen als donderslag bij heldere hemel. En laten we eerlijk zijn, welke console ook jou voorkeur heeft, het gaat uiteindelijk toch allemaal om de games!

Een van de grote toverwoorden welke ik regelmatig heb horen terugkomen in de presentatie van games is het woord "immersion", wat in het Nederlands zoiets als "onderdompeling" zou zijn. Wat hiermee bedoelt word is dat je volledig in de game opgaat. Nu is deze term op zich niets nieuws in het game wereldje, echter heb ik wel voor het eerst het gevoel dat het woord daadwerkelijk bij de daad gevoegd word, en ik zal je uitleggen waarom.

Zoals we allemaal weten zijn er mensen die hun leven verloren hebben aan een game genaamd World of Warcraft. Ook hier is immersion het toverwoord. De game is zo uitgebreid en diep, dat je jezelf er volledig in verliezen kan. Moet het echter wel je "cup of tea" zijn. Op de E3 hebben we twee nieuwe MMO's gezien die op de consoles hun opwachting maken, Bungie's Destiny en Tom Clancy's The Division. Op zich niets wereldschokkends zou je zeggen, maar  tot nu toe zijn MMO's bijzonder zeldzaam op de consoles. Buiten Phantasy Star Online en Everquest Online Adventures kan ik er in ieder geval bar weinig bedenken. Dit alles heeft in zoverre met immersion te maken dat deze nieuwe console MMO's waarschijnlijk voor velen een langere houdbaarheid hebben dan menig console game. Je avontuur blijft maar doorgaan, dus je gaat er meer en vooral langer in op. Maar ook door relevante DLC aan te bieden en de game lange tijd te ondersteunen word de houdbaarheid van een game steeds langer. Neem bijvoorbeeld Battlefield 3. Ik weet dat velen dit als melkerij zien, maar ik vind het basispakket van BF3 zeer behoorlijk, en de DLC vond ik persoonlijk erg de moeite en het geld waard. Hierdoor speel ik tot de dag van vandaag nog steeds, en het is toch al ruim anderhalf jaar geleden dat de game gelanceerd is.

Ook hebben we het gebruik van tablets gezien in een aantal games deze E3. Bijvoorbeeld in de Commander Mode in Battlefield 4, maar ook hebben we iemand een soort drone zien besturen met een tablet in The Division. Hiervoor hoef je dus niet eens via je console online te zijn, maar je kan alsnog meedoen met de game zolang je maar een WiFi verbinding hebt. Ook gaan er geruchten rond dat je via een mobile device (smartphone, tablet) verbinding kan maken met iemands game in Watch Dogs om bijvoorbeeld deze persoon met camera's te bespieden. Wat er van waar is weet ik niet, maar het klinkt alvast spannend. Ook via apps zoals Battlelog of Call of Duty Elite ben je toch "on the go" nog bezig met je game. 

Ik denk zelf dat dit is iets waar we steeds meer naar toe gaan. We zullen minder games kopen, maar in plaats daarvan langer met games bezig zijn. Door bovengenoemde voorbeelden, maar ook doordat games simpelweg groter en uitgebreider zullen worden. Uitgevers en ontwikkelaars zullen er alles aan doen om jou langer aan hun game te binden. Ze zullen je mogelijkheden bieden om zelfs deel te nemen aan de game in verschillende vormen, ook al ben je ver weg van je console thuis. Een game word hierdoor een soort 24/7 experience, en niet iets waar je alleen maar thuis op je console mee bezig bent. En ik kan dat alleen maar toejuichen. Daarnaast betaal ik liever in totaal 100 euro aan een game die ik bijna 2 jaar blijf spelen, dan dat ik 50-60 euro betaal voor een game waarvan ik de single player in acht uurtjes uitgespeeld heb en er daarna nooit meer naar om kijk. Wat jullie?

Dit artikel delen

Over de auteur

disar dus dat