1. Dragon Ball: Raging Blast 2 (PS3)

Dragon Ball: Raging Blast 2 (PS3)

Iedereen moet wel eens in contact zijn gekomen met de Dragon Ball saga. Zij het als levenslange fan of als iemand die er nog vage herinneringen van koestert uit de kinderjaren.  Een serie met veel geschreeuw, geblondeerde haren en onbegrijpelijk lange gesprekken in het heetst van de strijd. Het kon allemaal. Daarom is het ook gewoon doodzonde dat deze serie niet meer wordt uitgezonden op de Nederlandse televisie. Toch is het nog mogelijk om de series opnieuw te beleven, alleen dan in de vorm van een game!

Wat zou er gebeuren als Raditz in een episch gevecht verwikkeld was geraakt met Frieza? Waarschijnlijk zou Frieza hem alle hoeken van de planeet Namek laten zien. Echter was Raditz al overleden bij de tijd dat Goku en zijn maten Frieza tegen het lijf liepen. Maar in Dragon Ball Raging Blast 2 zijn alle belangrijke personen uit de Dragon Ball saga weer teruggebracht naar Aarde om de gamewereld onveilig te maken.

En hierbij wordt ook direct een van de grote steunpilaren van de game beschreven. Er zijn namelijk erg veel nieuwe personages vrij te spelen. Dit doe je door middel van de zogenaamde Galaxy Mode, wat een alternatief is voor de verhaalmodus zoals in de vorige games van de serie. Hierin loop je al vechtend door allerlei belangrijke gebeurtenissen uit het leven van het geselecteerde personage. Als je uiteindelijk een aantal tegenstanders hebt verslagen kan het zijn dat je een nieuw personage hebt vrijgespeeld. De unieke eigenschappen van de verschillende personages is zeker een vermelding waard. In totaal zijn er welgeteld negentig(!) verschillende speelbare personages met ieder zijn eigen speelstijl en uiterlijk.

Het blijft voor echter mij een raadsel waarom er helemaal geen verhaalmodus is toegevoegd. Dit had toch weer een geheel andere dimensie aan de game toegevoegd, aangezien je de Galaxy Mode vrij snel hebt uitgespeeld. Nu blijft het slechts bij een simpele woordenwisseling tijdens het vechten...

De grootste uitdagingen zul je echter niet vinden in de Galaxy Mode. Deze is te vinden in de Battle Mode. Een modus waarbij je verschillende stages moet doorlopen en de tegenstanders steeds sterker worden. In de laatste stages zul je dan ook pas de echte uitdagingen tegen het lijf lopen. En deze gevechten zijn ook écht pittig.

Een ander steunpilaar is de gameplay zelf. Dit is namelijk waar Raging Blast 2 zich onderscheid van de doorsnee vechtgames. In Raging Blast 2 staat het vechten als in de serie centraal. Hierbij kun je door (uiteraard) verschillende knoppen in te drukken verschillende soorten aanvallen doen. Alleen moet je bij het gebruiken van deze aanvallen goed letten op de juiste momenten. Gebruik je een aanval op het verkeerde moment, verliest het zijn effectiviteit en kan je tegenstander zich sneller herstellen van jouw aanvallen. Dit systeem zorgt er voor dat Raging Blast 2 niet in een buttonbash game veranderd. Iets wat toch wel erg prettig is. 

Verder is het niet alleen mogelijk om door middel van schoppen en slaan de nodige combo’s te maken om je tegenstander naar de planeet van King Kai te sturen, maar kun je ook zogenaamde superaanvallen uitvoeren. Denk hierbij aan de welbekende Kamehameha aanvallen. Zodra je genoeg ‘Ki’ hebt opgebouwd, een duur woord voor energie, kun je deze vernietigende aanvallen uitvoeren.

Waar dit inde serie vaak gepaard ging met veel geschreeuw, hebben de ontwikkelaars ervoor gekozen om dit achterwege te laten. Zo zul je Vegeta geen twintig minuten horen schreeuwen wanneer hij er eindelijk in slaagt om een Super Saiyan te worden, maar zul je een korte kreun horen terwijl zijn mond wijd open staat. Vegeta zelf schreeuwt terwijl je zijn geluid niet hoort. Dit zul je op meerdere momenten in de game tegenkomen, aangezien de stemmen niet in de verste verte gelijk lopen met de monden van de personages. Het is echter wel een enorm pluspunt dat de stemmen in het Engels zijn vertolkt. Ik denk namelijk niet dat iemand het had aangekund om iedere keer naar die bloed irritante Japanse stemmen te luisteren…

Natuurlijk is er ook de mogelijkheid om online te spelen. Hierbij zul je langzaam maar zeker in een hogere klasse komen naarmate je meer gevechten wint. Alleen zul je hierbij vaak genoeg Aziatische tegenstanders moeten verslaan. En een beetje gamer weet dat dit vaak onmogelijk is bij vechtgames…

Verder zijn er nog een hoop extra's vrij te spelen. Zo zul je door middel van de Galaxy Mode zo nu en dan zeven Dragon Balls verzameld hebben. Dit doe je door verschillende eindbazen te verslaan uit de Galaxy Mode. Deze Dragon Balls kun je activeren, en zo verschijnt de wensdraak. Deze draak kan een aantal wensen vervullen, waardoor je bijvoorbeeld een nieuw level kunt vrijspelen. Bij deze extra's hoort ook de mogelijkheid om originele Dragon Ball films te kijken. Het enige nadeel is dat deze films alleen met Japanse stemmen zijn, waardoor de doorsnee gamer geen idee heeft waar het over gaat.

Conclusie en beoordeling

Al met al is Dragon Ball Raging Blast 2 een vermakelijke game die zo nu en dan veel nostalgie te voorschijn haalt voor de fans van de serie. Het vechtsysteem is direct herkenbaar en het enorme aantal vrij te spelen personages geeft je de mogelijkheid om veel verschillende gevechten aan te gaan. Toch slaat het op verschillende punten de plank een beetje mis. Er is veel moeite gedaan om het uiterlijk van de game zo veel mogelijk op de serie te laten lijken, maar ook hier mist het verschillende dingen die toch onmisbaar waren in de series. Zo zul je haast geen geschreeuw horen tijdens het vergaren van energie en lopen de monden totaal niet synchroon. Een groot voordeel is echter wel dat de stemmen in het Engels zijn ingesproken!
7,5
Score
75
Score: 75
  • Pluspunten
  • Nostalgie
  • Veel vrij te spelen personages
  • Sterke en bijpassende gameplay
  • Minpunten
  • Geen verhaalmodus
  • Monden lopen niet gelijk met de stemmen
  • Geen geschreeuw

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • dat vindt ik zeer treurig prototype was een zeer geslaagde game en om nou zo veel mensen te ontslaan :S

  • jammer, kvond Protoype echt een goed spel :|

  • Zo slecht was die game nou ook weer niet :/

  • ik vond prototype een kut game, zonde van de aankoop.

  • De kwaliteit moet flink omhoog?? Tony Hawk, Shrek, Spiderman, James Bond, Transformers en Bakugan zijn enkele van hun aangekondigde games. Anderzijds leek Prototype me nu ook niet bepaald een topgame.

  • Prototype was wel aardig geen must buy maar leuk voor een budget titel.

  • Dus er komt nu maximaal 1 Guitar Hero uit per jaar? Zoals het hoort?

  • kvond prototype echt een goeie game

  • Debeul ben je Goldeneye vergeten?! Of was die niet door Activision? Want Goldeneye was best wel een topper.

  • Dus kwaliteit bereik je met minder mensen? Nee die reden gaat niet echt bij me op. Ik hoop dat Activision geen acties onderneemt bij Blizzard.

  • Dus kwaliteit bereik je met minder mensen? Nee die reden gaat niet echt bij me op. Ik hoop dat Activision geen acties onderneemt bij Blizzard.

  • Activision is imo één van de slechtste bedrijven van 2009 en ik denk dat ze ook in 2010 bij de top slechtste bedrijven mogen horen… Jammer voor de mensen, ik hoop dat ze snel een beter bedrijf vinden.

  • @Stefandefan,



    Klopt.

    want studios die ondermaats presteren kosten vaak alleen maar geld.

    en je kan geen mensen van Prototype ineens in een ander spel zetten zoals (Ik noem eerste spel dat in me opkomt) GTA (Ik weet dat het van Rockstar is, maar als vb.) dus worden ze ontslagen.


  • Thats the way of the world. Ik vond prototype trouwens best bagger!

  • Goldeneye was van Rare !

    Rare top ontwikkelaar, jammer dat ze nu maar matig bezig zijn.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren