1. Counter-Strike: Source

Counter-Strike: Source

Counter-Strike fans wachten al lange tijd op een echt vervolg op Counter-Strike, en liefst niet een simpele remake van het origineel. Met Counter-Strike: Source krijgen de fans dit. InsideGamer speelde Counter-Strike: Source en keek of we hier werkelijk te maken hadden met een vervanger voor de ruim vijf jaar oude Half-Life mod.

In tegenstelling tot dit bericht is de bèta van Counter-Strike: Source op dit moment maar op één plaats in Nederland te spelen. Dit is bij Mad Processor in Amsterdam. Bèta versies van spellen zijn meestal wat onstabiel en zwaarder voor je PC dan gewone spellen. Gelukkig hadden ze bij Mad Processor sterke PC’s staan uitgerust met Ati Radeon 9800 Pro videokaarten en liep de bèta voor het merendeel van de tijd stabiel.

De basis-gameplay van Counter-Strike is vrijwel hetzelfde gebleven. Je zult dezelfde mappen en wapens aantreffen als in het origineel. De levels zijn hier en daar wel wat veranderd door het toevoegen van een paar extra muurtjes en dergelijke, maar dit bevordert de gameplay voldoende. De levels zijn iets groter; alle ruimtes zijn hetzelfde maar zijn wat ruimer gemaakt. Deze vergroting van de mappen is ook doorverwerkt in het lopen en het schieten. Je loopt sneller, maar dit merk je in verhouding dus niet. Je hebt ook iets minder terugslag met de meeste wapens en het is daarom iets makkelijker geworden om je vijand dood te maken door roekeloos tien kogels op hem af te vuren zonder je vinger van de muisknop af te halen. Het gaat hier echter om een bèta, dus de terugslag van de wapens zal nog wel wat verandering ondergaan. De wapens reageren verder hetzelfde, herladen hetzelfde en hebben dezelfde mogelijkheden. Iedereen die bekend is met Counter-Strike zal in korte tijd Counter-Strike: Source onder de knie hebben.

Één van de grootste toevoegingen die Source te bieden heeft is de aanwezigheid van de physics engine die we allemaal zo mooi vonden in de Half-Life 2 filmpjes. Door het hele level verspreid staan voorwerpen zoals tonnen, blikjes en flessen die je kunt verzetten of vernietigen door er tegen aan te lopen of door er op te schieten. Sommige voorwerpen, zoals een ton, hebben ook effect op de speelwijze, maar simpele dingen zoals een fles zijn puur als decoratie bedoeld. De physics engine wordt ook gebruikt voor andere dingen, zoals de manier hoe wapens en granaten vallen, maar ook hoe je zelf valt als je dood gaat. Veel grote hedendaagse titels hebben een physics engine, maar Valve heeft op het moment waarschijnlijk één van de beste.

Wat betreft de techniek bungelt Counter-Strike: Source een beetje tussen oud en nieuw in. Het eerder genoemde zwaartekrachtsysteem laat zien dat Valve met de tijd is meegegaan en goed zijn huiswerk heeft gedaan. Ook mooie texture technieken zoals bumpmapping zijn aanwezig in Counter-Strike: Source. Maar Valve heeft ervoor gekozen om niet al te veel gebruik te maken van deze techniek om zo de systeemeisen zoveel mogelijk te verlagen. De lichteffecten van het originele Half-Life waren zelfs voor die tijd vrij simpel. Valve heeft echter bewezen dat ze ook op dit gebied genoeg kennis in huis hebben. Elk voorwerp en personage heeft een schaduw die gebaseerd is op de zon en de lichten die er op dat moment schijnen. Ze veranderen ook goed mee wanneer de lichtinval verandert. Lichteffecten zijn altijd moeilijk te beschrijven en het is dan ook iets dat je eigenlijk met je eigen ogen moet hebben gezien.

Counter-Strike: Source is voor mij nu al één van de beste multiplayer spellen van dit jaar. Daarbij komt dat het spel gratis is voor iedereen die Half-Life 2 aanschaft. Door een paar beperkingen in de multiplayer heeft Valve ervoor moeten kiezen om een paar grafische hoogstandjes, die de engine ongetwijfeld kent, uit Counter-Strike: Source moeten laten. Hierdoor is het wel een stabiel spel en speelt het soepel op zowel nieuwe als wat oudere PC’s. Vanaf donderdag zullen alle eigenaren van Counter-Strike: Condition Zero een bèta versie van Counter-Strike: Source kunnen downloaden en dan zal je zelf het spel kunnen ervaren.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • wat is t toch weer heerlijk om amsterdammer te zijn… :)

  • Counter-Strike wordt zo echt helemaal top :). Zag nog wel wat foutjes in dat filmpje van dat IP-nummer. Als je op die blikjes schiet, knallen ze ineens terug van de muur zo'n 5 meter verder. Never in a million years.

  • Op dit moment ben ik al aan het pre-loaden… Vanaf 'approximately' 18 augustus kan het gespeeld worden… (woensdag dus al)

  • ik ben pas vandaag begonnen met preloaden

    hopelijk wil het spel wel een beetje werken op die pc van mij aangezien ik nog een oude geforce 2 kaart heb

  • ik w8 hier al zoooooo lang op

  • Morax, dat is usa tijd, hij ging ook zogenaamd op de 16de preloaden, is voor ons ook pas de 17de.



    Cyberjunk, hij zal draaien, maar niet echt vloeiend en dan wel op de laagste settings. Je kon ook niet eerder pre-loaden dan vandaag, niet volgens officiele manieren.



    life-half, er word niet veel meer gecheat in CS, is vrijwel onmogelijk. Vroeger was het makkelijk, tegenwoordig niet meer. Mensen zeggen vaak dat er cheaters zijn als er mensen zijn die beter dan hun zijn.



    Mensen, er mag hier niet gepraat worden over illegale versies. Yes-r als je een echte CS'er bent zoals je zegt dan heb je CZ om Valve te steunen. BTW, verwacht maar niet dat het veel mooier word, hooguit wat textures.




  • Krijgen de mensen die Counter-Strike 1 al hebben deze gratis?

  • Viewtiful Joe, nee Counter-Strike 1.6 is gratis voor Half-Life 1, en die kost 10 euro, deze is echt geen 10 euro. Lees het artikel om te zien hoe je hem kan krijgen.



    Tegels zijn bump mapped, shine is een onderdeel van de bump techniek. Ook in de tunnel, is het zand op de grond deels bump mapped, schijn er maar is met je licht op.

  • het doel van deze beta is om te zien of CS:S ook goed werkt op low end machines Yes-r, niet iedereen heeft een royaal budget om een ati radeaon 9800 pro of een x800xt aan te schaffen



    CS:S is alleen gratis als je half-life 2 aanschaft Viewfiul joe, dus begin maar met sparen zal ik zegge



    Valve heeft trouwens laten weten dat Half-Life 1, Day of Defeat en Condition Zero ook zullen worden uitgerust met de nieuwe half-life2 source engine

    engine,



  • Yes-r, Xbox kan dit makkelijk aan, hij komt er op zelf. Altans HL2, CS Source moet nog aangekondigd worden. HL2 is alleen maar zwaarder. Spellen als Far Cry, Doom 3 en Halo kan de Xbox makkelijk aan, dan is deze helemaal een eitje.



    Als je Half-Life 2 koopt krijg je buiten Half-Life 2 ook nog Counter-Strike Source en Half-Life 1 Source remake. Andere mods worden ook overgezet zoals Day of Defeat en Condition Zero, of deze echter gratis zullen zijn of geld gaan kosten is nog niet bekend.

  • Volgens Gabe Newell, een van de voormanen van valve zal de conversie van Condition zero gratis zijn

    Voor de rest weet ik het niet, maar ik gok erop dat het ook gratis is

  • Ik snap alleen niet echt wat Condition Zero port zal hebben. Want CZ is pcies zoals 1.6 alleen grafish wat mooier. Nou de grafische verbeteringen zitten al in CS: Source.



    BTW, Valve heeft geen geen uitspraken over andere ports gedaan behalve dat ze in ontwikkeling zijn.

  • Je kunt de informatie over de conversies vinden op www.csnation.net

    die lui hebben direct contact met de cliffe en gabe, de big bosses van VALVE

    CS:S heeft trouwens ook onderdelen van CZ meegekregen

  • jah dat heeft cliffe gezegd, loopsnelheid okay, waar haal je van recoil van wapens, staat alleen dat rate of fire niet veranderd is, recoil is iets anders. cliffe is geen hoge baas van Valve, is een 23 jarige community manager die zijn baantje te danken heeft aan het helpen aan het orginele CS. Ik heb ook contact met hem.



    Maarja zoals je zei, CSS heeft de beste dingen uit CS en CZ met betere engine, wat kunnen we dan van CZ verwachten?



    Valve heeft idd gezegd dat spellen als Day of Defeat later beschikbaar gesteld zullen worden, betaald of onbetaald.


  • http://www.insidegamer.nl/getimage.php?id=24053



    waar zit hij nou weer met zijn linkerpoot?

  • Zit er nu ook nog een delay in awp? All i need to know ;x Aangezien dat valve dit als een "bug" beschouwde.

  • ik wacht nog wel ffies:)

  • egt cool spel ik het is mooi en draait lekker

  • Valve heeft de awp delay nooit als bug beschouwd, ze hebben hem er met opzet in gedaan. De delay zit er nog in maar is korter. BTW, ander zoomed crosshair ook, geen puntje, alleen een lijnen kruis.

  • rlxde graphics gek !

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren