1. Assassin's Creed III: Liberation (X360)

Assassin's Creed III: Liberation (X360)

Rond de tijd dat Assassin's Creed III uitkwam besloot UbiSoft het PlayStation Vita-repertoire wat op te fleuren met een game genaamd Assassin's Creed III: Liberation, met in de hoofdrol de vrouwelijke sluipmoordenaar Aveline, en mocht rekenen op een aardige ontvangst. Een klein anderhalf jaar later vond UbiSoft het leuk om de serie's hoofdplatformen te trakteren op een HD-versie van deze game, gewoon omdat HD-heruitgaves in zijn tegenwoordig. Ik kan helaas niet zeggen dat UbiSoft hiermee mij een groot plezier heeft gedaan.


Far worse things can haunt a man than lost business
Heb je enig ander recente AC gespeeld, dan is ACL niks nieuws. Als Aveline spring je, vlieg je en moord je zoals haar voorgangers deden. Maar met AC4BF vers in het geheugen, is het ook een stap achteruit; Je hebt geen snelreispunten en het beruchtheidsysteem is net zo gamey als in de rest van de serie totdat Black Flag het enigszins verbeterde. Daarnaast heb je ook geen eigen sluipmoordenaars of groeperingen om je uit de brand te helpen indien nodig.
Naast sluipmoordenaar is Aveline ook een zakenvrouw, en gebruikt ze haar onorthodoxe vaardigheden om concurrenten te elimineren en hun winkels op te kunnen kopen. Vanuit deze winkels kan ze nieuwe wapenrusting kopen, niet dat dat ooit nodig was in AC. In tegenstelling tot andere delen leveren winkels die je bezit gaan geld op. Om geld te verdienen heb je een handelssysteem vergelijkbaar met die van AC3 en AC4BF. Je koopt goederen bij een stad en verkoopt deze bij een andere stad om vervolgens nieuwe goederen te kopen en begint de cyclus opnieuw. Niets bijzonders, doch wel noodzakelijk als je iets wil kopen.


Elegant and deadly, just like my lady
Één van de eerste mechanieken waar de speler mee in aanraking komt is het concept van vermommen. Aveline kan naast haar sluipmoordenaarkostuum zich tooien in de kledij van een slaaf en een adellijke dame. Deze hebben hun voor- en nadelen. Zo kan Aveline als dame niet klimmen of veel wapens dragen, als sluipmoordenaar niet opgaan in de menigte en heeft ze altijd een hoger beruchtheidniveau. Het slavenkostuum is een compromis tussen opvallendheid en bewapening. Dit klinkt allemaal interessant voor een stealth-game, en het is dus op zijn minst vreemd te noemen dat de hoofdserie hier niet mee aan de haal is gegaan. Maar hoe interessant het concept ook is, in ACLHD is het onderontwikkeld in ondergebruikt. Aveline kan als dame dan wel minder wapens dragen, vechten is nog steeds geen probleem gezien vuisten net zo effectief zijn in het AC-universum. Er zijn dan wel missies die alleen te doen zijn in een specifiek kostuum, maar deze beperking is erg kunstmatig; de enige reden dat je een kostuum moet dragen, is omdat de game dat zegt. Daarnaast heeft elk kostuum zijn eigen collectibles, maar deze zijn alleen maar te zien als je het juiste kostuum aanhebt en in de buurt ervan bent. Dat laatste slaat op alle collectibles, wat de landkaart bijna nutteloos maakt.

Voor de rest is ACL qua gameplay niks nieuws onder de zon. Aveline heeft een zwaard, een bijl - die haast precies hetzelfde doen -, een pistool en gifpijlen. Het enige wapen dat Aveline uniek maakt is de zweep, waarmee zij vijanden kan ontwapenen en over lange afstanden kan slingeren zoals Indiana Jones. Gevechten in de AC-serie zijn zelden moeilijk, maar UbiSoft heeft iets verzonnen om het nog makkelijker te maken. Zo heeft Liberation een vergelijkbare mechaniek als Splinter Cell: Conviction. Je kan drie doelwitten markeren die vervolgens wachten op het moment dat Aveline ze automatisch doodt. Het is een geluk bij een ongeluk te noemen dat deze mechaniek amper een zinvolle toepassing heeft.


It has the smell of action
Als het gaat om de stad New Orleans lijdt ACLHD aan dezelfde problemen die AC3 ook had: het mist identiteit. Net als Boston en New York is New Orleans een doolhof van steen en hout die de mogelijke hoogstaande architectuur van de tijd verstoppen door hun overvloed. Het is dat de landkaart deze gebouwen oplicht anders zou je ze zo kunnen missen. Één van de weinige grote verschillen zijn dat het er een stuk zonniger is, en dat er in deze Franse kolonie uiteraard de Franse taal wordt gesproken - met het overdreven Franse accent erbij inbegrepen. De Louisiaanse bayou is dan een stuk imposanter te noemen. De buitenaards ogende moerassen lijken soms levensecht. Het is dan wel irritant dat erdoor navigeren soms een hele klus is, maar wat wil je anders met een moeras. Dit wordt ook niet makkelijker gemaakt door het feit dat de bayou soms zo is ontworpen dat je denkt een bepaalde heuvel te kunnen beklimmen om vervolgens door de game verteld te worden dat dat niet kan. In de bayou is er ook altijd wel wat te doen. Of het nou stoeien met alligators is, of arme burgers helpen van een moerasziekte af te komen.

In de tijd van ACL werd Nouveau Orléans deel van het Spaanse rijk, met een opstand tot gevolg. Helaas speelt dit amper een rol in de game. Maar ACL speelt zich ook af ten tijde van AC3, dus is er ruimte voor overlapping. Blijkbaar had Connor tijdens het vechten van de Revolutionaire Oorlog de tijd om Aveline bij te staan. Dit moment is echter voorbij voor je het weet, en voelt wat plichtmatig aan.

UbiSoft heeft de boel visueel wat draaglijker gemaakt voor de spelcomputers en PC. Gezien ik nooit de Vita-versie heb gespeeld kan ik niet oordelen in welke mate de ontwikkelaar er moeite voor heeft gedaan, maar lijkt het grafisch niveau dat van AC3 te evenaren. Niet zo goed als AC4BF, maar nog steeds adequaat. Voor de rest zit ACLHD technisch redelijk in elkaar, al lijkt de game regelmatig te lijden aan epilepsie wanneer het scherm spontaan een seconde zwart wordt. Ook lijkt de game opties niet goed op te slaan, waardoor de game na een aantal dagen de instellingen terug op de standaard zet.


You mock me
Sluipmoordenaar Aveline de Grandpré heeft het haar persoonlijke queeste gemaakt om de slavernij te beëindigen om tussendoor ook nog even een tempelier af te maken tijdens hun zoektocht naar mythische apparaten. Het verhaal kent thema's als slavernij, het bouwen van het paradijs en vrijheid. Ook voodoo komt om de hoek kijken, maar voelt wat plichtmatig gezien het verhaal voornamelijk in Louisiana afspeelt. Het plot komt nooit echt op gang, voornamelijk door één reden. Bij menig scene bleef ik vaak achter met de vraag: waarom? Waarom zegt een personage wat ze zegt? Waarom doet een personage wat ze doet? Zelden kreeg ik hier antwoord op, zelfs wanneer Aveline zelf de vraag stelt - wat ook misschien maar één keer gebeurt. Maar helaas houdt daar niet mee op. Het helpt niet dat een deel van de expositie optioneel is in de vorm van collectibles, en dan ook nog eens zonder uitleg tegenspreekt wat er gebeurt in het verhaal - twee doodzondes ineen. Wanneer ik al deze factoren had getrotseerd en de credits over het scherm rolden, had ik niet het idee dat ik een pot met goud aan het eind van een regenboog had gevonden; de zoektocht leidt tot niks van waarde. Spin-offs zijn een goed middel om een universum uit te breiden, maar ACLHD heeft daar geen boodschap aan. Er wordt niks nieuws verteld.

Aveline de Grandpré: slavendochter, neger en vrouw van adel. Alleen al haar achtergrond brengt verwachtingen met zich mee. Maar helaas. Net als bij het plot, stelt het schrijfwerk ook hier teleur. De momenten waar Aveline's huidskleur of slavenachtergrond ter sprake komen zijn op één hand te tellen. En zelfs dan zijn deze verwaarloosbaar door het te beperken tot achtergrondgeklets of door het kundig te omzeilen door middel van andere personages. Natuurlijk helpt haar huidskleur om haarzelf als slaaf te vermommen, maar ook op deze momenten wordt dat thema onderbelicht. Maar ondanks haar ondergebruikte achtergrond, is Aveline best interessant. Als een vrouwelijke Bruce Wayne is zij overal in haar element. Zij het op de daken van New Orléans of op een gala met blanke elitaire snobs, ze weet altijd wel hoe ze iemand in haar zak kan steken. Hoewel ze van kinds af aan een sluipmoordenaar is, laat ze zich vaak leiden door persoonlijke normen en waarden, zelfs al gaat dit ten koste van de verhouding met haar meester.

Het moderne plot heeft amper prioriteit, maar is nog steeds aanwezig. Wanneer je ACLHD speelt, speel je eigenlijk een game gemaakt door de tempeliers. En zoals we weten, hebben tempeliers de gewoonte om zelf de geschiedenis te schrijven. Daarom heeft Erudito - een groepering die in het AC-universum vaker is genoemd - hacks in de game gestopt om uitgebreidere scènes te bekijken die het volledige verhaal vertellen. Maar deze hebben absoluut geen toegevoegde waarde. Op zijn best is het nutteloos, op zijn slechtst is het verwarrend. Dit wordt alleen maar versterkt wanneer Erudito op willekeurige wijze ervoor kiest om slechts een deel van een scene te laten zien in plaats van de hele scene.

Assassin's Creed III: Liberation HD is een typische AC-game; met al het goede, en zeker al het slechte. Gezien de game al een tijdje bestaat als Vita-game en de serie zich sindsdien heeft ontwikkeld, is het een stap terug. Een goed idee slecht uitgewerkt in de vorm van de vermommingen en een interessant personage in de vorm van Aveline kunnen dat niet goedmaken. En als je als schrijversteam erin slaagt om een verhaal en plot te schrijven dat nog irrelevanter is dan dat van Assassin's Creed: Revelations, dan mag je jezelf achter de oren krabben. Spin-off of niet. Als je moet kiezen tussen AC4BF of ACLHD, is erover nadenken een belediging voor AC4.

Dit artikel delen

Over de auteur

Heer Mida http://www.insidegamer.nl/artikel/28840/assassins-creed-ii-x360-13/ https://www.insidegamer.nl/artikel/28900/assassins-creed-brotherhood-x360-3/ https://www.insidegamer.nl/artikel/28917/assassins-creed-revelations-x360-6/ https://www.insidegamer.nl/artikel/28950/assassins-creed-iii-x360 https://www.insidegamer.nl/artikel/29179/assassins-creed-iii-liberation-x360/ https://www.insidegamer.nl/artikel/29014/assassins-creed-iv-black-flag-x360/ https://www.insidegamer.nl/artikel/29418/assassins-creed-comet-x360/ https://www.insidegamer.nl/artikel/29455/assassins-creed-unity-pc/ https://www.insidegamer.nl/artikel/31140/assassins-creed-syndicate-thee-met-te-weinig-suiker/ http://www.insidegamer.nl/artikel/31553/assassins-creed-origins-een-geschenk-van-de-nijl/ https://www.insidegamer.nl/artikel/assassins-creed-odyssey-een-sage-verdeeld/ https://www.insidegamer.nl/artikel/31438/assassins-creed-the-movie-het-wonder-zit-hem-niet-in-de-uitvoering/ http://www.insidegamer.nl/artikel/29283/watch-dogs-pc/ http://www.insidegamer.nl/artikel/29126/star-wars-knights-of-the-old-republic-xbox-2/

Reacties

  • Beetje onnodig om deze naar de console en PC te brengen. Op de Vita lijkt Liberation me nog wel leuk, maar op een groot scherm zonder dat de problemem van de handheld versie echt zijn verholpen wordt hem niet.

  • Jelle Van Es heeft zijn Nieuwe Game Site onlie Pixelcake! Ziet er tof uit.
    Hallo Pixelcake en tot nooit meer ziens Insigamer. f



    http://www.pixelcake.nl/welkom-op-pix…

  • Beetje onnodig om hier een recensie over te schrijven als je de game een 0 geeft.
    Met nog wel pluspunten erbij ook.

  • Ik dacht dat we al voorbij deze fase waren. Maar het blijft amusant.



    Maar ik speel mee. Waarom is het onnodig om er vanwege het cijfer over te schrijven?

  • Goeie recensie! Ik heb alle ac gespeeld op deze na. Ik zat er echt over te twijfelen of ik deze ook zou aanschaffen. Maar nu ik dit heb gelezen weet ik zeker dat het niet moet doen. (Heel klein dingetje, 7de alinea 1ste regel staat theeft ipv heeft).

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren