1. Shadow of Rome

Shadow of Rome

Op de afgelopen E3 stond Capcom met een nieuw PlayStation spel op de beurs, Shadow of Rome. Capcom’s Onimusha reeks is met het derde deel nu tot een eind gekomen, dus zoekt Capcom naar een nieuw actie avonturenspel. Keiji Inafune, die zich eerder druk bezighield met de Onimusha spellen, heeft nu zijn zinnen gezet op Shadow of Rome. Ik heb het spel in al die beursdrukte even kunnen spelen en ben van mening dat dit spel, dat door Capcom speciaal ontwikkeld wordt voor de Amerikaanse en Europese markt, een waardig genre opvolger kan worden van Onimusha. Nu rest ons alleen nog de vraag of de spelers wel zitten te wachten op het verhaal van Julius Caesar en de twee nieuwe helden, Agrippa en Octavianus.

Eerder al maakte ik de vergelijking met de Onimusha reeks. Shadow of Rome draait op dezelfde engine als Onimusha 3: Demon Siege. Grafisch zag het er allemaal al piekfijn uit, terwijl we nog niet eens te maken hadden met de volledige versie. In deze speciale E3 demo kon je kiezen uit de twee helden Agrippa en Octavianus. Ieder personage beslaat een eigen subgenre. Agrippa moet het hebben van de vele gladiatorgevechten, terwijl Octavianius het moet hebben van het stealth genre. Ik heb wegens tijdsgebrek alleen met dit laatste personage kunnen spelen. Uit alle informatie die ik van Capcom kreeg heb ik kunnen vernomen dat je met Agrippa vele gevechten en competities moet voeren en daarbij steeds sterker wordt. Tijdens de gevechten kun je daarnaast ook nog eens gebruik maken van allerlei wapens. Het publiek speelt tijdens de gevechten van Agrippa ook een belangrijke rol. Hoe luidruchtiger het publiek is, des te beter de wapens en voorwerpen zijn die je kunt gebruiken.

Het personage Octavianius moet niets hebben van al deze gevechten. Hij is een soort Solid Snake, die allerlei gevaarlijke opdrachten moet uitvoeren. Zo moest ik tijdens de demo een bepaald belangrijk persoon uitschakelen en zijn kleding jatten. Dit bleek tijdens de demo niet zomaar te kunnen. Om bij deze persoon te komen moest ik eerst langs de bewakers zien te komen en dus moest ik eerst de kleding van één van die bewakers in handen zien te krijgen. Een metertje liet telkens zien hoe groot de kans was dat ik gesnapt zou worden. Daarnaast kun je tijdens je tocht ook gebruik maken van allerlei voorwerpen, zoals een waterkan die je ergens stuk kunt gooien om zo de aandacht te trekken. Ook kun je schuilen in grote vazen. Kortom, veel sluip en kruipwerk met Octavianius.

Shadow of Rome laat nog wel even op zich wachten. De Amerikanen kunnen het spel begin november al verwachten, terwijl wij het spel waarschijnlijk pas ergens in 2005 zullen krijgen. De Japanners zijn helemaal de pineut, daar is nog helemaal geen datum bekend. Het zou zelfs heel goed kunnen dat Capcom’s Shadow of Rome helemaal niet in Japan zal worden uitgebracht aangezien het voor de Amerikaanse en Europese markt is ontwikkeld. Dit zou erg jammer zijn, want de demo was zeer goed te spelen en de twee totaal verschillende personages die ieder een eigen genre vertegenwoordigen kom je niet vaak tegen. Capcom heeft in ieder geval nog genoeg tijd om er iets moois van te maken en de puntjes op de spreekwoordelijke ‘i’ te zetten. Spelers die niet genoeg kregen van films als Gladiator dienen het spel zeker op hun verlanglijstje te zetten.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Vooral het bloed spreekt hem aan :S. Ik snap het niet meer.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren