1. Call of Duty: Finest Hour

Call of Duty: Finest Hour

Call of Duty veroverde op de PC direct de koppositie onder de Tweede Wereldoorlog schietspellen. Nu komt het succesvolle spel ook naar de consoles in Call of Duty: Finest Hour. Het spel is alweer een tijdje in ontwikkeling. Zo was het spel al op de E3 in 2003 vertegenwoordigd. In november moet het spel verschijnen, dus hoog tijd om eens te kijken waar we ons zoal op kunnen verheugen.

Uiteraard speelt Call of Duty: Finest Hour zich, net als het PC-origineel, af ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Het origineel had als aardige eigenschap dat je als speler met alle geallieerde troepen kon spelen, dus niet alleen maar met de Amerikanen of de Engelsen. De speler ervoer zowel het vechten met Amerikaanse wapens als de omstandigheden in het verkleumde en half ongewapende Russische leger. Deze afwisseling werkte goed en hield het spel interessant. Uiteraard zit dit ook in Finest Hour.

Het spel is in geen geval een simpele conversie van het PC-origineel. Finest Hour bevat in grote lijnen natuurlijk hetzelfde aangezien je natuurlijk wel de lijn van de Tweede Wereldoorlog moet volgen, maar de invulling van de missies is anders. Er zijn meer verschillende rollen die je moet invullen en er zijn in totaal zes karakters die jij zult spelen. Elk nu met een eigen (patriottistisch) verhaal waardoor je meer binding met je karakter moet krijgen. Interessant detail: je zult onder andere een Russische chick met een sniper rifle zijn...

Er is een geheel nieuwe engine ontwikkeld voor het spel. Dit moet onder andere zorgen voor meer vrijheid. Dat wordt ook versterkt door een geheel nieuwe mogelijkheid. Je kunt nu, wanneer jij het nodig acht, in en uit voertuigen stappen. Had je in het origineel wel een tankmissie, nu kun je waar nodig altijd een voertuig nemen. Natuurlijk dient er dan wel een voertuig voor handen te zijn. Uiteindelijk zul je wellicht zelfs dertig tot veertig procent van de tijd in een tank zitten.

Het zogenaamde team-based vechten heeft een veel belangrijkere rol gekregen. In de PC-versie had je vaak wel lotgenoten bij je, je hoefde echter maar zelden met ze samen te werken. Als dit al het geval was, dan gebeurde dat bijna volledig scripted. Er zullen nu vaker momenten komen waarbij je goed moet letten op de dekking die jouw landgenoten je geven en om dan verder nog kans te maken, moet je ook zorgen dat je wat metgezellen overhoudt. Solowerk kan wel, maar is minder effectief. De aanwezigheid van de vele andere soldaten zorgt ook voor het welhaast ‘epische’ effect (overal vuur, schieten, chaos) van de gevechten die we ook kennen uit de PC-versie.

Hoe het spel grafisch zal scoren valt nog te bezien. Uiteraard zal de Xbox versie zich makkelijker staande houden dan de PlayStation 2 versie. Dat is althans te hopen; het zou wel erg slordig zijn als er nauwelijks onderscheid zou zijn tussen die versies. Ook de GameCube mag meedoen met Call of Duty: Finest Hour. Het nadeel van die console is alleen wel dat het een essentieel element mist dat de andere versies wél hebben: een online multiplayer modus. De details hierover zijn nog niet bekend gemaakt. Het is echter dus wel al min of meer zeker dat zowel Xbox als PlayStation 2 online ondersteuning krijgen.

Voorlopig ziet Call of Duty: Finest Hour er veelbelovend uit. Het lijkt erop dat het spel de positieve elementen van de PC-versie gaat krijgen, aangevuld met een aantal aardige toevoeging. Het kan echter allemaal heel snel inzakken als de kunstmatige intelligentie tegenvalt of het gewoon niet lekker speelt. Het is dus nog even afwachten tot november, maar het is zeker een titel om in de gaten te houden.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Ookal heb ik de PC versie niet al te lang kunnen spelen…ik vondt hem erg indrukwekkend.Tot mijn verbazing lees ik hier 30-40 % tankmissies….is dat niet een beetje teveel tank???En was dit ook in de PC versie het geval??

    Anyway,ik ga aan het einde van het jaar voor de xboxversie.

    b.t.w. Jammer dat Brothers in Arms is uitgesteld,daar verheug ik me het meeste op wat oorlogthema betreft.

  • ik ook .

  • voor CoD 2 moeten we denk ik nog tot 2005 wachten

    Er komt gelukkig in de herfst wel een expansie pack uit Greycell matters

    Het zal me benieuwen hoe de console versie het zal doen, als het alle elementen uit de pc versie bevat zou het nog weleens een succes kunnen worden

  • jmm lijkt me wel een vet spel!

  • hmmmm mooi eindelijk weer een oorlog's knaller op de PS2:-)

  • Call of Duty op de pc was echt een topspel. De demos speel ik nog steeds dagelijks. Hopelijk word deze net zo goed als de pc versie.



    Komt ie ook uit op de cube, of is ie exclusief voor de xbox.

  • haha, beetje de tekst lezen jongen… xbox,ps2 en cube

  • Ik ben helemaal niet benieuwd naar dit spel man…

  • Ik verwacht wel veel van dit spel en helemaal omdat niet alles scripted is. Was trouwens wel lachen op de pc versie steeds dezelfde gebeurtenissen zien

  • Dit spel was echt gaaf op de pc. Ook als vastgeroeste MOHAA fan. Een zekere goede afwisseling. Vette explosies, een grote chaos, en flink wat knallen. Alleen vond ik hem persoonlijk iets te kort. Hopelijk doet dit het ook goed op de verschillende consoles.

  • ooooooooh man ik wil cod zo graag maar dan niet deze cod ik wil united offensive

  • Dit wordt samen met brothers in arms de shit

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren