1. Codename: Panzers

Codename: Panzers

Niet alleen Amerikanen en Japanners hebben het geluk spellen veel eerder te kunnen spelen dan wij, ook onze oosterburen krijgen zo nu en dan een spelletje enkele maanden eerder dan de rest van Europa. Codename Panzers ligt namelijk al enkele maanden in de Duitse schappen, terwijl wij tot september moeten wachten. Tijd om alvast een blik in de toekomst te werpen.

Codename Panzers lijkt veel op het pas door Codemasters uitgebrachte Soldiers: Heroes of World War II. Waar Soldiers voor de hardcore simulatie gaat, richt ontwikkelaar Stormregion zich voornamelijk op goede gameplay. Dit is voornamelijk te merken aan de bediening. Deze is zeer eenvoudig en beperkt zich tot enkele klikken op je eenheden. De interface is overzichtelijk en een spel is zo gestart. Een basis hoef je niet te bouwen in Codename: Panzers, je begint een missie met een beperkt aantal eenheden. Heb je een missie uitgespeeld, dan zullen je eenheden (die het slagveld overleeft hebben) meegaan naar de volgende missie. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waarop je speelt worden enkele van je eenheden uit de dood herrezen. Op de moeilijkste graad is dit niet het geval, en kan het voorkomen dat je op een gegeven moment simpelweg te weinig eenheden overhebt om in een missie te slagen. Tactisch met je eenheden omgaan is dan ook het devies.

De eenheden zijn net als de omgeving mooi weergegeven. Het terrein is volledig 3D, en je kunt roteren, zoomen en tilten (omhoog- en laag bewegen van de camera) naar hartelust. De eenheden zijn divers genoeg om te blijven boeien. Ze zijn ingedeeld naar categorie, waarbij je kunt kiezen uit infanterie, tanks, artillerie en transport/ondersteunend. Vooral de Duitsers hebben een mooi arsenaal aan oorlogsvoertuigen. Panzers, Tigers, Panthers; veel van de gebruikte oorlogsmachines vind je terug in het spel. Helaas zijn de Geallieerden en de Sovjets niet zo sterk vertegenwoordigd, maar ook zij hebben genoeg eenheden om strijd te leveren. Tevens zijn er speciaal te gebruiken eenheden, zoals verkenningsvliegtuigen, jachtbommenwerpers, bommenwerpers en artillerie. Deze kan je slechts enkele keren per missie oproepen, maar kunnen een tactisch voordeel opleveren.

Overigens viel mij op dat naarmate je speelt, je infanteriedivisie langzaam uitsterft. Je koopt naarmate het spel vordert alleen maar tanks, omdat deze langer meegaan. Daarnaast komen er ook enkele stukken artillerie bij. Een ondersteunend repareervoertuig om het geheel af te maken, om zodoende onoverwinnelijk te worden. Ook in multiplayer vind je dit terug. Infanterie kom je bijna niet tegen en leuke tactieken zoals het verhitten van tanks met vlammenwerpers komt weinig voor.

De singleplayer bestaat uit drie campagnes, voor iedere fractie één. Je volgt één persoon tijdens die missies. Deze personen zullen voor de missie hun dagboek met je delen. Dit klinkt saai, maar pakt toch verrassend interessant uit. Het is in ieder geval beter dan wachten terwijl je naar een zwart scherm met 'loading' erop zit te kijken. De missies zijn divers en er is altijd een doelwit. Alles simpelweg uitmoorden zal immers te lang duren, aangezien de speelvelden erg groot zijn. Enkele voorbeelden van missies: het aanvallen van een vliegveld of dorp, zoeken naar een hoofdkwartier, het aanvallen van artilleriestukken aan de overkant van een rivier,of het banen van een weg door een stad. Alles heeft wel z'n charmes, en niet alle missies zijn even makkelijk, alhoewel het merendeel vaak te snel is afgelopen.

De multiplayer wordt helaas wat sneller saai. Het aantal spelopties is beperkt en je kunt maar maximaal in twee teams van vier man strijden. Tactiek is er amper, gebruik gewoon de bovenstaande tactiek, val via de flanken aan en je hebt de overwinning in je zak. De toevoeging van tijdperken (early en late, of je köningtigers kan gebruiken) heeft weinig meerwaarde, en een potje duurt nooit lang.

Mijn gok is dat er niet zoveel zal veranderen tussen de versie die ik speelde en de uiteindelijk versie die in de schappen komt te liggen. Enkele missies heb ik niet kunnen spelen, maar desondanks denk ik dat het exemplaar een goed idee geeft van het uiteindelijke resultaat. Zoals het er nu uitziet is dit een spel dat oorlogsfanaten en strategiefans erg zullen waarderen, maar voor de massa iets minder geschikt is. Mocht je zelf willen ervaren hoe dit spel is, dan hebben we twee singleplayer demo's (1 & 2) en één multiplayer demo voor je.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • mooie graphics verder niet echt interresant

  • wel jammer dan dat het op sommige punten niet zo goed is uitgewerkt maar het principe van het spel leuk me wel leuk

  • Vette graphics :D

  • mooie werelden

  • kheb de demo gespeeld, die vond ik egt onwijs vet, en die graphics egt mooi, lijkt me een vette game

  • vette game, jammer dat mn pc dat niet kan bolwerken :P

  • de explosies zijn vet , graphics zijn vet het is een vet spel maar ik w8 er niet op ik speel liever orlooggames als fps

  • Eigenlijk zou een WOII spel met de engine van C&C Zero:Hour helemaal geen slecht id zijn… Mod anyone??

  • mij lijkt deze game juist cool :P ziet er idd supermooi uit ^^

  • geweldige demo (die in polen. d-day nog niet gespeeld). deze game komt absoluut in mijn collectie (maar wanneer ligt ie nou eindelijk es in de winkels…..)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren