1. Armies of Exigo

Armies of Exigo

Steeds minder vaak ontstaan er creatieve ideeën in de spellen industrie. De vroeger nog zo gepassioneerde ontwikkelaars zullen dezer dagen eerder met een verbeterd vervolg komen dan met een compleet nieuw spel dat nog niet vertoonde spelelementen bevat. Gelukkig gebeurt het heel soms nog dat er een ontwikkelaar komt die denkt: “waarom heeft niemand hier ooit aan gedacht?” Armies of Exigo is dan ook het eerste spel dat gemaakt wordt door de Hongaarse ontwikkelstudio Black Hole, een verzameling van StarCraft fanaten die eens goed naar de huidige Real Time Strategy markt keek en vervolgens zei dat de toekomst van het genre onder de grond ligt...

Armies of Exigo speelt zich af in een ‘standaard’ middeleeuws fantasiewereldje, waar er twee groepen altijd met elkaar in gevecht waren. The Empire (mensen, elven, dwergen en gnomen) tegen The Horde (trollen, orcs, goblins en demonen). Helaas werd dit eeuwige gevecht verstoord; er kwam een nieuwe partij bij, namelijk The Fallen (wezens uit een andere dimensie). Elke partij heeft natuurlijk eigen speciale eigenschappen. Dit keer blijft het niet alleen bij een paar speciale eenheden in vergelijking met de andere partijen. Alle partijen spelen anders en zullen dus op een verschillende manier benaderd moeten worden.

Er zijn ook geen helden in Armies of Exigo. Er wordt echter wel gebruik gemaakt van vijf verschillende skill levels. Het is zo dat je formaties van manschappen de hogere eenheden (hoger bekwaamheidsniveau dus) zullen zien als hun leider en zich daardoor door hen laten aanvoeren.

Voor zover nog niets nieuws onder de zon. Hoe dan ook, de toekomst zou volgens de makers onder de grond zitten. Het was dan ook dit element dat me aardig wist te verassen tijdens een speelsessie. Je speelt het spel namelijk op twee verschillende niveaus: bovengronds en ondergronds. Allebei bieden ze een totaal ander speelveld, maar ze staan toch in verbinding met elkaar. Zo zijn er over de hele map natuurlijke verbindingen met de onderwereld. Je komt bijvoorbeeld via een grot onder de map terecht en via een andere opening weer ergens anders op de map weer bovengronds. Om zelf goede verbindingen te maken zijn er speciale eenheden. Elke partij heeft eenheden en gebouwen die verbindingen tussen de onder- en bovenwereld kunnen maken. Vanzelfsprekend zorgt deze optie ervoor dat er geen standaard Real Time Strategy technieken/tactieken gebruikt kunnen worden en je met veel meer elementen rekening moet houden.

Armies of Exigo doet overigens sterk denken aan Warcraft III, wat zeker geen slecht teken is. Het spel bevat dan ook geen zogenaamde Role Playing elementen die voor een nieuw soort gameplay zouden moeten zorgen. Nee, het lijkt erop dat we met Armies of Exigo teruggaan naar de tijd waarin StarCraft en Command & Conquer nog elke dag wereldwijd massaal werden gespeeld.

Of dit nieuwe bedrijf het voor elkaar kan krijgen blijft natuurlijk de vraag. Vanaf vrijdag moet het spel al in de schappen liggen en dan kunnen we dan echt is gaan kijken wat Black Hole ervan heeft gebakken.

Dit artikel delen

Over de auteur

David Kers Vindt games als Quest for Glory, Super Monkey Ball, Dark Souls bijzonder leuk.

Reacties

  • lijkt me wel een cool spel:)

    hebben me pa en ik weer es wat te doen behalve soffen.

  • wacraft is mijn favorite spel op dit moment(al een ruim jaar) dus das indd wel een goed teken, de screensshots zien er wel aardig uit maar weten mij nog niet echt te overuigen van een goed spel, mischien draait dat bij en is de gameplay goed, ik ga in ieder geval deze game volgen



    later

  • kicke.. als het lijkt op Warcraft, dan is het zeker mooi… ik heb warcraft 1 tot en met 3 helemaal kapot gespeeld… :P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren