1. Second Sight

Second Sight

In mijn jongere jaren heb ik het wel eens voor de grap geprobeerd: minutenlang staren en je zogenaamd op een voorwerp concentreren in de hoop dat er enige beweging in komt. Tevergeefs, want uiteraard gebeurde dit nooit. Dr. John Vattic bakt er duidelijk meer van; hij blijkt tot zijn grote verbazing wél over dit soort mysterieuze krachten te beschikken. Hoe hij aan deze krachten komt en waarom hij vol pleisters en wonden in een ziekenhuis ontwaakt, wordt in het avontuur van Second Sight allemaal duidelijk.

Wie ben ik?

Totaal van de kaart maak je in de eerste minuten van het spel kennis met je krachten. Je bent in een soort van ziekenhuis/laboratorium, maar dan zonder andere patiënten. Vanaf dat moment begint een mysterieus verhaal dat een belangrijke rol in het spel speelt en waar langzamerhand steeds meer duidelijk van wordt. Dit gebeurt aan de hand van de verschillende tijdsperioden waarin je speelt.

May the force be with you

In het heden speel je zoals gezegd in het laboratorium. Hierin ontdek je langzamerhand wat je daar doet en waarom het zo zwaar bewaakt wordt. De eerste paranormale kracht die je onder handen krijgt is telekinetic. Hiermee kunnen objecten van een afstand worden opgetild, weggegooid, omgedraaid enzovoorts. Later in het spel wordt dit nog uitgebreider, wat resulteert in het optillen van personen. Links bovenin het beeld zijn twee meters te zien, waarvan de bovenste rode je leven aanduidt. De onderste blauwe geeft aan hoeveel paranormale kracht je op dat moment bezit. Deze kun je zelf ‘opladen’ door middel van een andere psychic ability; healing. Tijdens het gebruik van welke paranormale kracht dan ook zal de blauwe balk langzaam leeglopen. Gebruik je de krachten niet, dan vult de balk zich langzaam bij. Uiteraard krijg je in de loop van het spel nog meer krachten tot je beschikking. Eén van deze is de mogelijkheid om de gedachten van personen te beïnvloeden (charm). Bijvoorbeeld om bewakers een andere kant op te laten lopen dan naar jou toe, waardoor je ergens snel voorbij kunt kruipen.

Terug in de tijd

In het verleden, tijdens operation WinterICE, maak je in het begin vooral gebruik van ‘gewone’ wapen als pistolen, shotguns, sniper rifles en automatische geweren. Niet echt iets voor een pientere wetenschapper die in het dagelijks leven parapsychologie onderzoekt. Daarom dient het eerste veld als introductie waar wordt uitgelegd hoe je de wapens gebruikt. Dit is allemaal vrij standaard met een viziertje om het slachtoffer te selecteren, en een puntje om een specifiek punt van het lichaam te doorzeven met kogels. Opvallend is de werking van de sniper: tijdens het inzoomen zoomt niet heel het beeld in. Een kader rechts onderin het scherm zorgt voor de vergroting terwijl je met de rest van het beeld het overzicht behoudt; dit werkt erg prettig. Duidelijk wordt ook dat schieten niet altijd de beste oplossing is. De bekende sluipelementen zijn ook in het spel verwerkt en dus kun je kruipen, met je rug tegen de muur aan schuifelen, om de hoek kijken, etc. In sommige gevallen is dit een betere keuze, bijvoorbeeld om ergens langs te komen zonder dat het alarm afgaat en er talloze bewakers blijven terugkomen.

Het doel van de operatie is om meer te weten te komen over professor Viktor Griënko, die ook parapsychologie onderzoekt. Hij heeft er echter andere plannen mee en het resultaat belooft de wereld voorgoed te veranderen. Jayne Wilde, die jou bij de groep heeft gehaald, speelt ook een belangrijke rol in het verhaal. Om bepaalde informatie te weten te komen zul je ook gebruik moeten maken van computers. Deze dienen ervoor om deuren te openen, om achter codes te komen of om beveiligingscamera’s uit te schakelen. Daarnaast bevatten ze ook informatie over de patiënten.

Het verhaal en de paranormale krachten – de belangrijkste elementen van het spel - zijn allen erg goed uitgewerkt. Daarbij zorgen de physical abilities voor een frisse wind in het genre actie/avontuur. Ik heb dan ook maar weinig écht storende minpunten in het spel kunnen ontdekken. Je zou het haast kunnen raden: ook hier is de cameraman niet altijd even lenig. In bepaalde ruimtes of hoeken valt er gewoon te weinig te overzien waardoor ik me af en toe flink heb zitten ergeren.

Conclusie en beoordeling

None

Alleen al dankzij het mysterieuze verhaal en de manier waarop alles duidelijk wordt gemaakt is Second Sight een geslaagd spel. Doordat de missies wisselen van tijdsperiode wordt het ook niet gauw eentonig. Daarbij zorgen de paranormale krachten ervoor dat het niet alleen maar heel de tijd schieten is en er ook gekozen kan worden voor een stillere aanpak, met behulp van de sluipelementen. De krachten zijn ook nog eens multifunctioneel en worden dus lang niet alleen gebruikt om aan te vallen. Het enige minpuntje is de camera die niet altijd evengoed meewerkt, en hoewel het natuurlijk geen excuus is, zien we dat wel vaker in dit soort spellen.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Wisseling tijdsperioden missies
  • Paranormale krachten
  • Verhaal
  • Minpunten
  • Camera

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Lijkt me best vet. Alleen de camera is dan een egt minpunt want das toch best belangrijk!



    Mjah kga em denk tog kopen:D

  • lijkt me niet echt een hele denderende titel.

  • Ik huur 'm wel!!

  • Hij is goed hoor NEDgamer. Ik dacht ook eerst gewoon simpele loop schiet titel, maar dit is echt een heel diepgaand spel. Zeker het kopen waard.

  • Is dit niet net zoiets als PSI-Ops?

    http://www.insidegamer.nl/content.php?id=2293

  • Het heeft er wat van weg, Second Sight is wat uitgebreider en heeft wat meer variatie.

  • ok, thanks! ik vond PSI-ops leuk spel opzich.. misschien toch ook maar is kijken naar deze dan! ;-)

  • Heb ook de demo gespeelt. En is zeker een leuk spel. Vooral als je een beetje van de personages houdt uit de Timesplitter serie deel 2.

  • timesplitters vind ik niks maar second sight is DA BOM

  • Reviewers op andere sites en tijdschriften raden allemaal aan om voor psi-ops te gaan als je twijfelt. Dit is ook de eerste review die ik lees die zo positief over second sight is.

  • Moet je de OPM eens halen :D daar krijgt Second Sight 94%!!!

    Dat blad is niet eens goed genoeg voor WC papier.. ze gaven de game voor graphics op 1 punt na de maximale score :P (19/20)

    OPM koop je dan ook alleen maar als er een boeiende demo bij zit..



    Ik heb alleen de demo gespeeld. Vind de stijl niet zo mooi. Voor de rest wel een aardige game, maar niets voor mij..



  • Psi-Ops is volgens mij veel meer op de actie gebaseerd, terwijl Second Sight ook echt een avontuur is

  • "Ik dacht ook eerst gewoon simpele loop schiet titel, maar dit is echt een heel diepgaand spel. Zeker het kopen waard."



    —> gesponsorde recensie Sander? ;-) –> gezien die banner bovenin. nee, we doen een thema week over second sight. De recensie is wordt door zoiets niet beinvloed ofzo.

  • wel grappige game lijkt me vooral de kracht Projection is stoer

  • ik zou hem graag winnen

    lijkt me echt zo vet

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren