1. Geist

Geist

Tussen al het standaard schiet, knal, ren en vecht werk op alle verschillende platformen, staat er soms een apart spel op dat zich onderscheid door vernieuwende inhoud. Geist is zo’n spel. Tijdens de vorige E3 (2003) dook het voor het eerst op, juist op het moment dat schietfanaten met een GameCube een traantje wegpinkten door het vertrek van Rare. De volgende E3 zal ons nog meer informatie verschaffen over Geist, maar tot die tijd hebben we toch al de globale inhoud van het spel weten uit te pluizen.

Geist wordt ontwikkeld door N-Space, een studio die voor de rest los staat van Nintendo. Hoewel N-Space nog geen toptitels heeft weten te produceren – ze zijn ondermeer verantwoordelijk voor Duke Nukem: Time to Kill – maakte hun nieuwste spel toch een heleboel indruk. Het concept is immers deels gebaseerd op Messiah, dat een hele tijd geleden door Shiny voor de PC werd uitgebracht. De hoofdpersoon in Messiah was een engeltje dat lichamen over kon nemen. Ook in Geist is dit een optie, maar de speler speelt hier met een soort klopgeest.

Het verhaal van Geist is nog niet bekend, waardoor het nog gissen is naar de verschillende omgevingen waarin het spel zich gaat afspelen. De beelden die getoond werden tijdens de E3 speelden zich af in goed bewaakte gebouwen met verschillende beveiligingen. Pas dan komt het van pas dat de speler een geest is. Stel: de speler stuit tijdens het spel op een beveiligde deur die alleen met oogverificatie geopend kan worden. Doel is om met de geest een personage te zoeken dat deze deur kan openen met zijn of haar ogen. Daarvan moet het lichaam overgenomen worden en zo komt de speler weer een stapje verder in het spel.

Gelukkig maakt N-Space het niet te gemakkelijk. Een personage kan niet zomaar overgenomen worden. Vaak moet er eerst met stoelen geschoven worden of kortsluiting ontstaan voordat een personage bang wordt en dus kwetsbaarder is voor overname. In deze overname van andere personages is heel wat diepgang aangebracht. Zo is het niet alleen mogelijk met een ander karakter een deur te openen, maar krijgt de speler ook andere wapens tot zijn beschikking. Op de E3 waren al enkele wapens zichtbaar zoals een handgun, shotgun en een assault rifle.

Hoewel er dus wel met heel wat verschillende wapens geschoten kan worden, is Geist niet per definitie een klassiek schietspel. Integendeel, volgens N-Space is het spel eerder te vergelijken met bijvoorbeeld Metroid Prime: de speler ziet alles gebeuren vanuit de ogen van de geest, maar beleeft meer een avontuur met puzzels en dergelijke dan dat hij gewoon maar wat tegenstanders vloert. De makers noemen hun spel dus liever een First Person Adventure dan een First Person Shooter.

De puzzels zijn in overvloed aanwezig. Zoals eerder gemeld, is het de bedoeling dat sommige personages worden overgenomen om een beveiliging te kraken. Andersom is het ook mogelijk, bijvoorbeeld als een overgenomen lichaam te groot is voor een bepaalde doorgang. De bedoeling is om zoveel mogelijk na te denken en het overnemen van lichamen goed te plannen en niet zomaar een sterke kerel over te nemen om de hele boel aan gort te knallen.

Tel bij deze interessante spelopties op dat Geist er enorm goed uit ziet, een grimmige sfeer bevat en bovendien met meerdere mensen te spelen is. Helaas is over dat laatste nog weinig bekend gemaakt door noch Nintendo, noch N-Space, maar de komende E3 zal een heleboel dingen nader toelichten. Wij kunnen alvast niet wachten om dit innovatieve spel onder handen te nemen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ^_^ Dit soort reacties worden niet gewaardeerd The Legend!

  • Idd, zeg dan gewoon dat het je een erg leuk spel lijkt waar je erg naar uitkijkt :).

  • Is wel een leuk spel. Maar zal wel denk ik lastig zijn.

  • Als t lastig is, is t toch juist een grotere uitdaging om het uit te spelen ? :)

  • had hem gespeeld op de E3 vorig jaar, en was een van de betere GC games aanwezig bij Nintendo vond ik.

  • Maar wat is nu de grootste vernieuwing ten opzichte van andere spellen? Dat je een soort poltergeist bent die allerlei lichamen over kan nemen? Zoals Messiah?



    Of speelt het gewoon als een trein en boeit de hele geestervaring voor geen meter?

  • OMG GOLDEN EYE

    soort van dan

    die wil ik standaard hebben als je gameplay een beejte chill is

  • Maar wat is nu de grootste vernieuwing ten opzichte van andere spellen? Dat je een soort poltergeist bent die allerlei lichamen over kan nemen? Zoals Messiah?



    Of speelt het gewoon als een trein en boeit de hele geestervaring voor geen meter? nee, het is echt wel vernieuwend, want ik was ook ff bezig om door te hebben wat nou de bedoeling was. Maar versie die ik speelde had irritante bug dat sommige knoppen je naar links lieten lopen wat niet de bedoeling was. Het is geen hersenloze shooter, althans niet van wat ik tot nu toe gezien/gespeeld heb.

  • Het enige vernieuwing die ik zover zie is het bang maken van mensen. Voor de rest is het concept al gebeurd in Messiah. Maar die spel was troep dus Geist spel kan ermee door als "vernieuwend". Dus hoge verwachtingen bij mij.



    De multiplayer lijkt mij interessant (al hoewel ik geen flauw idee heb erover, ik speculeer maar effetjes met de info die er beschikbaar is).



    Ik hoop dat het een Half-Life style leveldesign heeft. Geen levels, gewoon één groot gebouw.


  • Dat laatste hoop ik inderdaad ook, zou geweldig zijn. Maar er zijn al details losgelaten dat je een karakter kunt overnemen en hem vervolgens van een gebouw af laten springen. Dan zou het dus toch één groot gebouw zijn?



    Over die mplayer optie is het nog gissen. We hebben wel een screenshot in de database waarop een splitscreen te zien is, maar een LAN optie behoort ook tot de mogelijkheden. Ik hoor bovendien geruchten over een co-op, maar dan vraag ik me af hoe ze dat willen plaatsen in het concept.

  • ik vind lan zo nutteloos ,doe het dan ook echt online. Ze hebben die onlineadapter toch zelf op de markt gebracht, gebruik hem dan ook :S

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren