1. Europa, het vergeten continent

Europa, het vergeten continent

Maandagochtend, 8.15 uur. Masahiro Sakurai, Lead Director van de game Super Smash Brothers Brawl, zit in zijn kantoor. Er wordt geklopt op de deur. Vervolgens komen een flinke hoeveelheid ontwikkelaars het kleine kantoortje binnen stromen. "Mannen, ik moet met jullie praten over de releasedatum," zegt Sakurai met een zware stem. "We weten allemaal dat we ons vaderland niet in de steek kunnen laten, Japan moet ongetwijfeld de eerste zijn die deze geweldige game te spelen krijgt!" Er wordt geklapt, iedereen is het eens met de beslissing. "Maar ook onze Amerikaanse vrienden moeten de kans krijgen om het spel te spelen." Doodse stilte. "Maar waarom dat?" Klinkt er uit de hoek. "Geld! Snap je het dan niet, oelewapper. Er zijn dan wel veel Japanners, maar nooit genoeg om ons écht stinkend rijk te maken. Moest je eens kijken hoe veel mensen er in Amerika wonen. We worden hartstikke rijk!" Sakurai glimlacht. "En dan de rest van de wereld...ach laat hun maar wachten. Europa, Australië, het zijn maar kleine markten. Er valt niks te halen. Misschien dat we hun de game nog eens geven als we niks meer te doen hebben... En nu allemaal weg uit mijn kantoor, ik moet nog plannen maken voor het nieuwe zwembad in mijn tuin. Allemaal eruit, ERUIT!"

Achja, misschien ging het ook wel niet zo. Maar hé, het had goed gekunt. Want het is altijd Europa die weer als laatste de topgames in de schoot geworpen krijgt. Ik begin het zo langzamerhand een beetje zat te worden. Uitgevers zien Europa niet als een belangrijke markt, zo lijkt het uit het verschil in releasedata van sommige games. Het is nu misschien Brawl waar we lang op moeten wachten, maar ik had nog tientallen andere voorbeelden kunnen nemen. Het is altijd Europa die de restjes krijgt, de broodkruimels van na het eten. Denk maar eens aan de huidige generatie consoles (nee next-gen is het al lang niet meer). Overduidelijk was natuurlijk de dramatisch lange wachttijd voor de PlayStation 3, die we pas maart dit jaar konden gaan kopen. Japan kon al aan de slag gaan op 11 november 2006! Dat is nog eens een verschil. Bij de Xbox 360 waren we het tweede continent, na Noord-Amerika uiteraard. Niet verwonderlijk als je weet dat vrijwel niemand in Japan die console zou kopen en daar dus als laatste uit kwam. En dan komen we weer bij Nintendo, niet alleen Brawl maar ook de Wii kwam bij ons als laatste aan. Amerika kon al 19 november 2007 gaan zwaaien met de WiiMote, wij 8 december 2007.

De wereldkaart volgens vele uitgevers. Ze weten gewoon niet wat ze aan moeten met Europa, Japan en Amerika it is!

Ik weet dat er nu mensen zijn die denken: maar er zijn ook games die eerder zijn uitgekomen in Europa. Klopt, maar dat weegt lang niet op tegen die enorme berg games die eerder zijn uitgekomen in andere werelddelen. Zo enorm vaak hebben wij de games als laatste toegeschoven gekregen. Ik kan maar weinig games bedenken die hier eerder zijn uitgekomen. Mario Strikers voor de Wii is eigenlijk de enige die me nu te binnen schiet. Deze kwam wel een hele maand eerder uit dan bijvoobeeld in Amerika. Een stortvloed van protest uit dit land volgde. Dit geeft maar weer eens aan hoe gewoon men het al vindt dat een game daar eerder uitkomt, en natuurlijk hoe verwend ze daar zijn in de Verenigde Staten.

De boodschap lijkt me duidelijk: Uitgevers van de wereld, doe wat aan de late releases! Ook al ben ik vrijwel zeker dan geen enkele uitgever dit stuk tekst ooit zal lezen, ik heb tenminste mijn hart gelucht aan de mensen op InsideGamer. De mensen die in hetzelfde schuitje zitten als mij. Maar mensen treur niet, we gaan roeien met de riemen die we hebben. Denk aan de games die wel speciaal eerder uit zijn gekomen in Europa. We hopen op de dag dat er eindelijk eens rechtvaardigheid zal zijn. Dat elke game die gemaakt wordt een wereldwijde release kent. Maar tot die dag zullen we ons moeten blijven inzetten (lees: boze mails naar uitgevers sturen) om ons gelijk te krijgen.

Dit artikel delen

Over de auteur