1. DTM: de ontknoping

DTM: de ontknoping

Dit weekend strijkt de Deutsche Tourenwagen Masters voor de vierde keer op Circuitpark Zandvoort neer. De race op het duinencircuit staat traditioneel garant voor veel spektakel. Zo zagen we al harde gevechten om de overwinning - tot de laatste bocht aan toe – en mooie zeges in de vorm van het kampioenschap voor Laurent Aiello in 2002 en een mooie dagzege voor Christijan Albers in 2003. De race op Zandvoort is de achtste van de in totaal tien races in het kampioenschap. Daardoor is de race altijd belangrijk voor het kampioenschap. Tijd om een kijkje te nemen wie er nog belang hebben bij veel punten dit weekend.

Albers won vorig jaar op ZandvoortDe leider: Mattias Ekström (51 punten)

De 26-jarige Mattias Ekström (Zweden) rijdt voor het Audi Sport Team Abt in Audi A4 DTM. Ekström won de races op Adria International Raceway en EuroSpeedway Lausitz. Die laatste race overigens pas na diskwalificatie van Gary Paffett. Aan Zandvoort heeft Ekström ongetwijfeld alleen goede herinneringen; de Zweed won er twee jaar geleden zijn eerste DTM race ooit. Ekström is dus pas 26 jaar oud, maar ziet, in tegenstelling tot veel andere jonge coureurs, de DTM niet als mogelijke opstap naar de Formule 1. Daarvoor vind hij de hoogste autosportklasse van de wereld niet spectaculair genoeg. Volgens Ekström is de DTM veel feller. Hij meent dat er in de DTM veel meer gevechten zijn op de baan, waardoor de race spannender is en het ook leuker is om naar te kijken.

De (beste) Nederlander: Christijan Albers (42 punten)

De 25-jarige Christijan Albers begon het seizoen veelbelovend. Nadat hij al tweede was geworden in de openingsrace op de Hockenheimring, won hij de race op Estoril, Portugal. Na die overwinning volgde een reeks tweede plaatsen, tot hij op de Nürburgring en op MOTOPARK Oschersleben (races zes en zeven van het kampioenschap) geen punten wist te behalen. Daardoor heeft Albers nu een achterstand van negen punten opgelopen ten opzichte van Ekström. Met nog drie races te gaan zal het lastig worden om dat nog in te lopen. Albers won echter vorig jaar nog op Zandvoort (en zorgt er daarmee voor dat de huidige nummers één en twee ook de laatste twee winnaars van Zandvoort zijn) en mag dus hoopvol zijn voor zijn thuisrace. Behalve met de DTM is Albers ook bezig met het bemachtigen van een stoeltje in de Formule 1. Albers zou zelfs op 15 september voor Jordan een test gaan doen, maar dat is verschoven naar het eind van het seizoen omdat Albers zich volledig op het DTM kampioenschap wil richten.

De coming man: Gary Paffett (40 punten)

Gary Paffett is zonder twijfel de grootste verrassing in de DTM dit jaar. Rijdend in AMG-Mercedes C-Klasse voor team C-Klasse AMG-Mercedes bezet hij momenteel de derde plaats in het kampioenschap, met slechtst twee punten achterstand op nummer twee Christijan Albers. Paffett geldt als een van de grootste talenten binnen de autosport. Waar Albers met Jordan bezig is, lijkt Paffett kandidaat voor in zitje in de renstal van Peter Sauber. Paffett won de openingsrace op de Hockenheimring, wat zijn eerste zege in de DTM was, en won daarna nog de Norisring en op de Nürburgring. De stand zou er heel anders hebben uitgezien wanneer Paffett zijn overwinning in Lausitz had mogen houden. Hij werd na de race gediskwalificeerd omdat hij zich niet aan de parc fermé procedure had gehouden. Hij stapte te vroeg uit zijn auto, wat de officials de kans ontnam om hem met auto en al te wegen, zoals staat voorgeschreven in de reglementen. Daarop ontnam de organisatie hem de overwinning, waardoor Ekström won en Albers tweede werd.

Dit weekend zullen de drie opnieuw de strijd aangaan. Ekström bevindt zich in een zetel in de strijd om het kampioenschap; hij zou aan twee tweede en één derde plaats in de resterende races genoeg hebben om het kampioenschap binnen te halen. Zelfs als Albers (naaste concurrent) dan drie keer wint, is de titel voor Ekström. Zo lijkt het erop dat de ‘nullen’ voor Albers in race zes en zeven en de diskwalificatie van Paffett in Lausitz het seizoen wellicht al beslist hebben. Wij wachten met spanning af. Wil je zelf eens in een virtuele DTM-bolide stappen? Doe dan mee aan de prijsvraag.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Erg leuk allemaal… Maar wtf heeft dit met games te maken?

    Edit: ben btw wel benieuwd hoe dit afloopt ;)

  • Titel game: DTM Race Driver 2

    Eerste woorden text: Dit weekend strijkt de Deutsche Tourenwagen Masters

  • !!!Toppie Christiaan….ga zo door.Shumacher kampioen!!!!!!

  • ah, een kenner… 8|

  • lol idd Amed Jim…sorry maar "shumacher" rijdt formule 1 niet dtm…maar idd dit heeft niks met games te maken en ook heeeel erg weinig met dtm race driver…maar goed

  • Het artikel is een beetje bedoeld als wat achtergrond over de DTM zelf.



    InsideGamer is de hele week al bezig met de DTM, eerst natuurlijk met de prijsvraag van de de DTM afterparty, nu nog met 10 exemplaren van DTM Race Driver 2. Dit is om een beter idee te krijgen waar je eigenlijk naar kijkt; het is toch leuker om te spelen / kijken als je ongeveer weet wie de hoofdrolspelers zijn, toch?

  • ik vrees dat christijan het niet gaat redden en dat paffet er ook nog eens langsgaat in het klassement.



    Jammer maar helaas…

  • Komt straks naar aanleiding van Pro Evo 4 ook een verslag van Ajax in de champions leauge?

  • Ik was vorige week bij de F! race in Spa…..was werkelijk geweldig.

  • Christiaan eindigt dit jaar denk ik als tweede, Paffet houd ie wel achter zich. Dit heeft inderdaad weinig met games te maken, maarja……

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren