1. Free Radical Design

Free Radical Design

Second Sight, het spel dat Mark gisteren met een 8 beloonde, wordt ontwikkeld door Free Radical Design. Nou is de portfolio van deze Engelse ontwikkelaar niet zo heel groot. Sterker nog: alleen TimeSplitters 1 en 2 zijn nog maar op de markt verschenen. Toch kun je als liefhebber van computerspellen niet zomaar om het bedrijf heen; ze mogen dan nog wel geen echte klassiekers hebben gemaakt, maar de liefde voor hun werk blijkt uit alles.

Free Radical Design werd in 1999 gestart en heeft zijn hoofdkantoor sinds die tijd al in Nottingham. Het toen erg kleine, maar zeer ambitieuze bedrijfje werd opgericht door vijf personen die al langere tijd in de industrie meedraaiden. De overeenkomst tussen de groep mannen? Ze zijn allen rechtstreeks afkomstig van Rare en waren deels verantwoordelijk voor het succes van Goldeneye en Perfect Dark.

De vijf oprichters hebben echter nog wat meer titels achter hun naam staan. Zo is David Doak (design, productie en support) bezig geweest met Donkey Kong 3 en heeft Graeme Norgate (geluid en design) aan de basis gestaan van spellen als Killer Instinct, Diddy Kong Racing en Jet Force Gemini. Verder maakte Lee Ray (graphics en geluid) deel uit van het team achter Banjo-Kazooie en Blast Force, ook zeker niet de minsten.

De oprichters van Free Radical Design waren allen mede-verantwoordelijk voor Goldeneye

De overstap

Overigens zijn er misverstanden ontstaan omtrent het vertrek van de mannen bij Rare. Er is nooit ruzie geweest met Nintendo of Rare over bepaalde technische zaken. Integendeel, de oprichters van Free Radical Design geven nog steeds aan veel geleerd te hebben bij Rare. De echte reden van opstappen was dat ze vonden dat ze met Goldeneye en Perfect Dark al aan hun top zaten binnen dat bedrijf en graag voor zichzelf een geheel losstaande studio wilden oprichten.

Vandaar de naam Free Radical Design. Free staat bijvoorbeeld voor de vrijheid in het kiezen voor welke uitgever men een spel wil maken. Zo werden de TimeSplitters-titels ontwikkeld voor Eidos, maar zal het derde deel onder Electronic Arts vallen. Bovendien wordt Second Sight uitgegeven door Codemasters. Free Radical Design bekijkt per spel welke uitgever zich ermee moet bemoeien en dat verloopt vooralsnog prima.

Het woord ‘Radical’ in de naam staat uiteraard voor het Nederlandse woord radicaal en wil niets meer of minder zeggen dan dat het doel is originele spellen met een eigen, radicale stijl te ontwikkelen. Tot nu toe is dat gelukt want alleen al aan het zien van Second Sight beeldmateriaal valt af te leiden dat het gemaakt is door dezelfde ontwikkelaar als TimeSplitters.

TimeSplitters 3 komt begin 2005 uit

Met liefde gemaakt

In een tijd dat elk spel technisch gezien in orde is en alles er prachtig uit ziet, moet een ontwikkelaar zich op een ander gebied kunnen profileren. Het wordt bijvoorbeeld steeds belangrijker dat blijkt dat een spel met liefde is gemaakt. Het plezier in het maken van een spel moet blijken als de speler het onder handen neemt. Hij of zij moet er eigenlijk niet meer omheen kunnen. Wat dat betreft zijn de spellen van Free Radical Design altijd topmateriaal. Second Sight mag dan wel geen ultieme klassieker zijn, de kleine details die erin zitten zijn werkelijk briljant en vaak hilarisch.

Zo is de scène dat John Vattic de lift in gaat, en na de flashback er uit stapt, geniaal. De bewaker betrapt John en eist dat hij op z’n knieën gaat zitten en zich overgeeft. John doet dat, maar op dat moment ontwikkelt zich de kracht ‘psi-power’ waarmee hij de bewaker plotsklaps vermoord. Om verder te komen zul je een computer moeten gebruiken, maar naast de daarvoor benodigde applicatie vonden we ook een chatprogramma terug. Daar was een chat bezig waaruit blijkt dat het om de vriendin van de bewaker gaat (de liefdesuitingen vliegen over en weer). De vriendin begint meerdere keren te typen waar haar vriend nou is, of er iets gebeurd is en als je het programma afsluit en weer terugkomt, zal ze boos reageren. Dit terwijl haar vriend dus al vermoord is. Door jou. Je zou bijna medelijden krijgen.

Sowieso is het gebruik van computers goed uitgewerkt. Wanneer je een camera met telekinese uitschakelt en je bekijkt later de monitoren dan zul je boodschap ‘Hardware problems’ terugvinden. De betreffende camera laat alleen nog een ruis zien en heeft alleen zicht op de grond.

De toekomst

Bovenstaande elementen zijn nog maar een kleine greep uit het assortiment. Dezelfde grapjes en leuke details vonden we daarnaast ook al terug in de beide TimeSplitters delen. Free Radical Design is inmiddels bezig met TimeSplitters 3: Future Perfect en heeft bovendien op hun officiële website aangegeven met andere, geheime titels bezig te zijn. Wij houden het bedrijfje (dat inmiddels uitgegroeid is tot vijftig medewerkers) goed in de gaten want we verwachten nog heel wat toppers van ze.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ben blij dat er toch nog een par kleine bedrijfjes komen opzetten in de slechte tijden voor game makers.

    Steeds meer worden overgenomen door de grootte wat ik zelf geen goed teken vind.

  • Free Radical Design zorgt voor erg soepele game play hopelijk blijven ze dat doen :)

  • Het is wel een goleneye screenshot van het eerste level. Alleen is het een hele vroege build zo te zien.

  • Golden Eye, ow die vele potjes in de multi player zal ik nooit vergeten. Hoop dat die Nintendo DS versie net zo goed wordt :)

  • timesplitters2 heeft me nooit zo kunnen boeien.

  • Ik heb ooit Timesplitters 1 gekocht, maar had 1 groot nadeel. Ik werd misselijk van dat spel en ik bedoel niet dat ik 't een kutspel vond, want 't was een goeie fps, maar ik werd er duizelig van. Erg raar want met andere spellen heb ik dat nooit gehad. Ik heb deel 2 daarom nooit aangeschaft. Maar misschien toch nog eens proberen.

  • Ik vind gewoon de look van hun spellen ubergoed. De personages, hun stijl. Prachtig.



    TS2 is het enige spel dat zij gemaakt hebben en dat ik heb gespeeld. Ik vind het supergoed, 98 was de score hier zker, als ik me niet vergis. Nu nog een 8, mooi. TS:FP komt eraan, die gaat zker met hoge punten bekroond worden. Vooral de levels zien er uitgedokterder uit. De graphics ook, kijk naar die lucht, super



    Goldeneye is ook supergoed, maar ik heb die alleen op rom en da's niet dezelfde gameplay.



    NADEEL: hun site





Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren