1. TimeSplitters 1&2

TimeSplitters 1&2

Het is een regenachtige novemberdag wanneer de PlayStation 2 en meer dan tien verschillende titels verkrijgbaar zijn voor de consument. Doordat het apparaat al snel uitverkocht raakte, extreem duur was en de levering van Sony niet op rolletjes liep, vergeten we vaak dat de lancering niet eens zo’n heel slechte spellen met zich mee bracht. Behalve SSX, Tekken Tag Tournament en Smuggler’s Run debuteerden de mannen van Free Radical Design met een verrassend schietspel; TimeSplitters. Later zou deze titel nog een beter vervolg krijgen, maar laten we eerst eens naar het eerste deel uit de serie kijken.

TimeSplitters werd, zoals vermeld, ontwikkeld door Free Radical Design, een klein bedrijfje met briljante ideeën en goede vakmensen. Dat laatste blijkt wel uit het feit dat een aantal personen uit het team ook gewerkt heeft bij Rare en wel aan Goldeneye, het legendarische schietspel voor de Nintendo 64. Toen ze eenmaal voor zichzelf begonnen, kon het feest beginnen want ja, ze mochten hun eigen ideeën en denkbeelden toepassen op een schietspel dat daarnaast de beste kenmerken van Goldeneye met zich mee kon krijgen.

De beginnersfoutjes

Toch was het wel eventjes wennen. De PlayStation 2 controller en een FPS leken voor elkaar gemaakt door de twee analoge knuppeltjes, maar deze vereisten wel wat oefening. Als je daar eenmaal aan gewend raakte, bleek TimeSplitters een enorm vermakelijk spel te zijn dat ten onrechte door sommigen niet gewaardeerd werd. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de opvolger, die twee jaar later volgde en ook verscheen voor de Xbox en GameCube. Beide titels lijken met zorg gemaakte schietspellen die vooral draaien om plezier en niet om het betere nadenkwerk of het fantastische levelontwerp. Ook visueel gezien is het niet slecht, maar het is tevens niet nodig er een bakje bij te houden en daarin het kwijl op te vangen. Verwar TimeSplitters niet met een topper waarin elk element voor een fantastisch schietspel zit verwerkt. Daarvoor laat het teveel mogelijkheden liggen.

TimeSplitters was voorzien van een zeer matige singleplayer optie die dan ook alleen dienst deed om de veel betere multiplayer optie te ondersteunen. Want hoewel het spel in je eentje weinig vernieuwend is, bracht het wel lekker snelle actie en kon echt elke speloptie vrijgespeeld worden. Denk aan nieuwe karakters, nieuwe wapens, nieuwe multiplayer opties, nieuwe speelvelden en ga zo maar door. Dat maakte de titel dan ook interessant; er waren zo verschrikkelijk veel multiplayer opties dat je als speler gewoon nooit uitgespeeld raakte. Dit kenden we al uit Goldeneye, maar in TimeSplitters gaat het nóg verder. Bovendien zorgde de ultrasimpele mapmaker ervoor dat spelers hun eigen speelvelden konden ontwikkelen en het hierin met elkaar konden opnemen. Plezier gegarandeerd!

Het tweede deel

De basis was dus gelegd. Free Radical Design kreeg lovende kritieken en besloot uiteraard verder te gaan met het maken van een goed schietspel dat vooral erg leuk was om te doen. Wat ontbrak in het eerste spel was een soort verhaallijn die ergens op sloeg en enkele toffe werelden om in je eentje af te werken. Het streven was om daar verbetering aan te brengen en helaas is dat niet helemaal gelukt. TimeSplitters 2 had nog steeds een flinterdun verhaal, de vijanden waren nog steeds niet al de slim en doordat elke wereld zich in een andere tijd afspeelt, heb je het gevoel een slechte compilatie af te werken. Enkele tijdzones waren namelijk niet zo heel goed verzonnen en die levels werden dan vooral saai of gewoon niet uitdagend genoeg.

Wat het spel echter wel had, was de optie om in hogere moeilijkheidsgraden ook andere missiedoeleinden te spelen. Net als in Goldeneye dus eigenlijk. Dit concept zien we nog steeds niet vaak genoeg in de huidige schietspellen, terwijl het o zo goed werkt en de replaywaarde omhoog laat schieten. Daarnaast is TimeSplitters 2 gewoon erg goed speelbaar, zag het er goed uit en blijft het voor InsideGamer nog steeds één van de beste schietspellen voor de spelcomputers.

De toekomst

Free Radical Design kiest voor elk spel een eigen uitgever en vond dat TimeSplitters 3: Future Perfect het beste bij Electronic Arts in het profiel paste. En dat kan misschien wel kloppen, maar voor ons dat is dat niet zo belangrijk. Het gaat er vooral om dat de titel zich nu kan ontpoppen tot een schietspel dat niet alleen meer leuk is om te spelen, maar ook gewoon extreem goed in elkaar zit. Wat wij ervan zagen is in ieder geval positief te noemen. Er wordt een online optie toegevoegd aan het concept en de sfeer lijkt ietwat duisterder te worden. Het spel komt echter pas in het eerste half jaar van 2005 in de winkels te liggen, dus we zullen nog een tijdje moeten wachten. De impressie kun je hier lezen. Mocht je niet kunnen wachten op TimeSplitters 3, dan kun je naar het andere pareltje van Free Radical Design kijken, namelijk Second Sight.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • vette game

  • lol vindt je? ik vindt hem niet zooo top…

  • Ik had deel 2 voor de PS 2 , imo wel grappig maar niet meer dan dat .

  • Spel lijkt veel op Golden Eye en Perfect Dark.

  • Ik heb deel twee ook voor PS2 en heb er veel achter gezeten. Eerst de singleplayer even afwerken en daarna urenlang, co-op en deathmatch. Masterlijk.

  • TS2 coop was wreed, second sight lijkt me wat minder…

  • Die apen…

  • Ts2= beste FPS shooter op consoles. Koop em zeker als je van shooters houd of twijfelt

  • Ik heb TimeSplitters 2 zoveel gespeelt en vind de game zelfs een stuk vermakelijker dan bijv. Halo 1 die ging mij te sloom en de levels hadden een teveel copy - paste gehalte hebben (vooral de binnenlevels) en had TS2 echt veel humor.

  • euh was ts1 niet door andere mensen gemaakt dan de mensen die ts2 hadden gemaakt?

    ts2 was door mensen van rare gemaakt die weggingen toen rare was overgekocht, toen was ts1 allang uit toch

  • timesplitterz 2 rulez, egt ein vette game

  • vind timesplitters wel een goede serie. Het blinkt niet uit, maar dat hoeft ook niet.

  • Second Sight is niet te vergelijken met Time Splitters, hooguit de grafische stijl. Het is geen FPS, en is verder ook totaal anders. Second Sight is nu al een klasieker door haar unieke gameplay elementen, jammer dat het spel niet meer in de media is geweest, beetje hype had wel gemogen.

  • lache toevallig gister nog potje TS2 gespeeld co-op met mijn vriendin :D

    bestuuring blijft gewoon geweldig (soepel) laat ze snel komen met een online vervolg :)

  • Ik vind dat er niks mis is met de besturing… Zet de besturing gewoon op Radical B en het lijkt net de besturing van Goldeneye en PD (en die besturing ownde). TS2 is imo echt een goed spel, na PD en Goldeneye beste shooter ooit :).

  • Timesplitters vind echt een top-spel, single player is geweldig, maar multiplayer is echt super!!! :D

  • ik heb erg veel van deel 2 genoten, super leuke en verslavende gameplay..een van de beste multiplayer games imo

  • ik heb zin in deel 3

  • Ik heb TS 2 indertijd gehaald omdat het nogal perfect dark/ goldeneyeachtig is qua feeling, heb hier geen spijt van gehad:).

  • hmmm als ik op die Second Sight linkje klikt gaat ie naar Zoo Tycoon :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren