1. Over Heavy Rain gesproken..

Over Heavy Rain gesproken..

De discussie over emotie in games bestaat al weer een aardig tijdje. Na plezier, verhaal, inlevingsvermogen en realisme, moet een game de speler nu ook kunnen emotioneren. Toch denk ik dat we het vooral over slechts één emotie hebben in al deze discussies. Verdriet. En dan met name intens verdriet, dat je echt voelt.

Tuurlijk, duizenden mensen waren ‘verdrietig’ toen Aeris doodging in FF7, en ook ik heb een heleboel games meegemaakt waarin de gebeurtenissen die zich voordeden me allerminst vrolijk maakten. Maar echt huilen om een game? Nee, zoveel heb ik nog nooit met de personages meegeleefd.

Een game waarin ik momenteel echter erg in geïnteresseerd ben is Heavy Rain van Quantic Dream. Ik weet nog goed dat de presentatie op de E3 van 2006 me compleet wegblies. Watereffecten, textures, particle-effects en ga zo maar door; ze kunnen allemaal nog zo mooi zijn maar een game lijkt pas echt realistisch als je de emotie in een gezicht kunt lezen. Zelfs bij Mass Effect, waarin de gezichtsanimaties echt prachtig zijn, komen de emoties niet altijd even goed naar voren. Ok, de animatie van de mond klopte niet helemaal in de E3-presentatie van Heavy Rain maar mijn interesse was in ieder geval gewekt. Toen ik deze techdemo echter zag kreeg ik echt het idee dat we hier met iets heel speciaals te maken krijgen.

Als mensen op zo’n realistische manier in filmpjes verwerkt worden, waar is dan de grens gebleven tussen film en game? En neem daarbij ook nog eens het gegeven dat je zelf invloed hebt op deze ‘interactieve film’! Ik ben van plan om deze game in ieder geval goed in de gaten te houden, want dit zou wel eens die game kunnen zijn die emotie pas écht goed weet over te brengen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Rob