1. Second Sight '2'

Second Sight '2'

Second Sight wordt gedragen door de speciale krachten die in het spel verwerkt zitten. Hoewel wij het spel zeker kunnen waarderen, denken we wel dat het nog voor verbetering vatbaar is. Niet zozeer verbetering in de zin van techniek, maar meer in de vorm van extra, nieuwe opties. Dus: kladblok erbij, fantasie op maximum en eens kijken hoe Second Sight 2 er uit zou kúnnen zien.

Let op: Second Sight 2 is een verzinsel, een niet bestaand spel en alles wat volgt is louter gebaseerd op ideeën vanuit de InsideGamer redactie.

De Setting

Het spel begint in het heden. Je bent Sandra Fort, een onafhankelijke hack(st)er die een grote beerput heeft aangeboord in de regeringskringen. Je bent in een mysterieuze basis beland waar je van alle kanten wordt belaagd. Je hebt dan al allerlei krachten tot je beschikking. Daarna ga je via flashbacks door het verhaal heen dat dus al (chronologisch gezien) geweest is. In de flashbacks zijn de krachten steeds beperkt, omdat je ze simpelweg nog niet volledig ontwikkeld hebt. Nadat je via de flashbacks weer in het heden bent beland, speel je ook nog een stuk verder om op die manier richting het einde van het spel te gaan.

In de verschillende omgevingen (niet alleen binnen!) kom je allerlei verschillende dingen en personen tegen. Zo zul je niet alleen maar in vijandelijke gebieden lopen. Er is bijvoorbeeld een level dat zich afspeelt middenin een park. Je zult daar vijanden zien, zij zien jou ook, maar er zal geen gevecht ontstaan omdat het een openbare plek is. In dat geval zul je ze moeten afschudden. Wanneer je gezien bent, is het ook niet zo dat er oneindig vijanden zullen blijven toestromen. Je kunt via de computers uitvinden hoeveel manschappen er in de buurt aanwezig zijn. Je kunt dus ook de afweging maken om gewoon het gevecht aan te gaan, hoewel dat niet echt een slimme oplossing is. Ze zijn dan wel niet oneindig, ze zijn nog wel zwaar bewapend en tactisch vrij slim, waardoor je overlevingskansen miniem zijn.

Nieuwe Krachten en Vaardigheden

In Second Sight 2 vinden we uiteraard een aantal nieuwe speciale krachten. Deze zul je in de buitengewoon ‘onaangename’ wereld waarin je terecht bent gekomen hard nodig hebben. Net als in Second Sight zijn alle krachten in fases opgebouwd. Dit geldt dus ook voor alle nieuwe krachten. Zo kun je veel meer doen met hersenen. Je begint daarmee met de simpele kracht dat je het korte termijn geheugen van bewakers kunt laten verdwijnen. Zo vergeten ze bijvoorbeeld dat ze jou aan het zoeken waren, maar ook belangrijke codes. Je kunt zelf bepalen hoe lang je de kracht gebruikt. Het is essentieel om goed te timen. Als de bewaker de voor jou belangrijke informatie vergeet, zul je het op een andere manier moeten bemachtigen.

Je kunt daartoe gebruik maken van het computernetwerk. Gezien jouw achtergrond als hacker kun je via de computerterminals vrij eenvoudig het netwerk in komen. Door via allerlei puzzels codes te breken kun je leuke informatie te pakken krijgen. Zo kun je inbreken in chatgesprekken van bewakers. Jouw hacker skills nemen naarmate het spel vordert toe wanneer je steeds verder in het verhaal komt via flashbacks.

Behalve bovengenoemde krachten en vaardigheden zijn er nog een aantal nieuw in Second Sight 2. Zo kun je vrijwel alles wat je ziet meenemen (oftewel: stelen). Denk bijvoorbeeld aan documenten die voor een interactief karakter in het spel belangrijk kunnen zijn, of een blikje cola dat je zelf kunt opdrinken, maar ook aan een dorstlijdende bewaker kunt geven. Dit soort vrije keuzes zorgen voor bepaalde wendingen in het verhaal. Je kunt op die manier bijvoorbeeld niet noodzakelijke delen overslaan. Als je dat blikje aan die bewaker geeft, maakt hij een deur voor je open die je anders zelf na veel moeite had moeten openmaken. Dit geeft ook al aan dat puzzels een belangrijke rol spelen in het spel. Er zijn veel situaties die je op verschillende manier kunt oplossen, allemaal met een eigen resultaat in hoe het spel verder gaat.

Het zou te ver gaan om alle mogelijke krachten daadwerkelijk te benoemen. Wel leuk om te noemen is nog de kracht die je hebt om de zwaartekracht te beïnvloeden. In het begin kun je slechts kleine stootjes geven, maar later kun je in een bepaald gebied of een bepaalde ruimte de zwaartekracht versterken, of juist helemaal laten wegvallen. Dit heeft uiteraard meer effect op je vijanden dan op jou. Dit ook omdat je niet persé uit vaste stoffen bent opgebouwd. Een van de meest sterke krachten is de mogelijkheid jezelf te kunnen veranderen in een gasvormige stof of een vloeibare stof. Dit is echter zeer kostbaar (kost veel kracht) en kan dus niet al te vaak gebruikt worden. Je merkt aan deze krachten dat Second Sight 2 praktisch onmogelijk zijn. Het spel heeft dan ook een zeer surrealistisch karakter, de nadruk ligt niet per se op realiteit.

Zoals gezegd is dit slechts ons idee wat het ongeveer zou kunnen zijn. Voor de duidelijkheid: het betreft hier een Dromenland artikel, niet een op de realiteit gebaseerde impressie. Voorlopig kunnen we ons prima vermaken met de krachten die Second Sight ons biedt. Als bovenstaande een beschrijving zou zijn van een daadwerkelijk te realiseren spel, zouden wij daar echter niet ongelukkiger van worden.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • even met z´n alle brainstormen is altijd leuk ;)

    nice done!

  • Zeker, best grappig hoe een idee bij iemand ontstaat en dan door iemand anders weer verder uitgewerkt wordt etc.



    Ik ga denk ik toch maar spelletjesmaker worden ;-) ;-) ;-)

  • Zucht.. reclame deals..

  • so

    de revieuw e.d. zijn imo niet beinvloed

    dus wat maakt het uit?

    verder best aardig, alleen vloeibaar????

    Daar kan ik me niks bij voorstellen.

    Geef eens wat voorbeelden a.u.b.




  • grappig

  • Denk bijvoorbeeld aan veranderen in een plas 'water' zodat bewakers je niet kunnen vinden…

  • amai, jullie hebben een pak meer fantasie dan mij

  • was weer leuk om te lezen dit

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren