1. EA op Xbox Live

EA op Xbox Live

Ik ben sinds 23 februari 2003, dus een drietal weken voor de Europese lancering, geabonneerd op Xbox Live. En in die tijd heb ik met gemak vijfhonderd uur op Live gespeeld. Spellen als Moto GP, Phantasy Star Online, Counterstrike, Wolfenstein, Topspin en Rainbow Six 3 hebben mijn sociale leven flink wat klappen gegeven. Het enige wat ik miste op Xbox Live waren spellen van Electronic Arts. Maar na het spelen van Burnout 3 vraag ik me af wat EA op Xbox Live te zoeken heeft.

Een stukje geschiedenis

Vorig jaar rond deze tijd waren spellen van Electronic Arts alleen maar op de PlayStation 2 (en natuurlijk op de PC) online te spelen. De reden hiervoor was dat Microsoft uitgevers verplichtte dat Xbox Live spellen alleen via Microsoft’s eigen servers gespeeld konden worden. Electronic Arts zag hier niks in en ging vervolgens in zee met Sony. Op papier had Sony dus een goede deal gesloten, maar al snel bleek dat EA zijn zaakjes niet voor elkaar had. Spelers konden elkaar niet joinen, spellen crashten zo nu en dan en de fans hadden er de pest in. Uiteindelijk kwam EA met een oplossing, maar het kwaad was al geschiet.

Op de E3 van dit jaar kondigden Microsoft en Electronic Arts trots aan dat EA Xbox Live zou ondersteunen. Fans van Xbox Live konden zich verheugen op spellen als Need for Speed Underground 2, Fifa 2005, Timesplitters 3 en Burnout 3. Helaas voor diezelfde fans zullen deze spellen niet gespeeld worden over Microsoft’s servers, maar over servers die door Electronic Arts beheerd worden.

Burnout 3

Het eerste spel dat op deze servers losgelaten wordt, is Burnout 3. Een uitstekend spel, met een aantal leuke mogelijkheden op Live. Er kan geracet, gecrashed en gebeukt worden. Klinkt allemaal leuk, maar dat is het helaas niet. Ten eerste is er het probleem van de 50 en 60 hertz gebruikers. Het schijnt namelijk onmogelijk te zijn om spelers die gebruik maken van 50 hertz te laten racen tegen spelers van 60 hertz. Een probleem dat ik niet bij spellen als Moto GP ben tegengekomen. Hierdoor valt de gemeenschap in tweeën en zal het onmogelijk zijn om tegen sommige vrienden te spelen.

Het tweede probleem is het zoeken van een juiste kamer. Hiervoor heeft Microsoft de Opti-match modus geïntroduceerd. Hiermee kan de speler bij het zoeken naar een kamer een aantal voorkeuren instellen, waarna de computer de juiste kamer zoekt. In Burnout 3 is de Opti-match modus ook aanwezig, maar die werkt allerminst. Negen van de tien keer wordt er aangegeven dat de kamer die jij zoekt niet bestaat. En dat gebeurt ook als er geen enkele voorkeur wordt ingegeven en je dus met elke bestaande kamer genoegen neemt.

Als je dan eindelijk een juiste kamer met een aantal medespelers hebt gevonden en eindelijk kunt racen, dient zich het grootste probleem aan. Bij het opstarten van de race heb je namelijk een grote kans dat Burnout 3 blijft hangen, waardoor de hele zoektocht opnieuw kan beginnen.

Heb je ook dit probleem overleefd, dan kun je je eindelijk opmaken voor een vermakelijke race. Want het racen zelf is heerlijk. Je hebt weinig lag en je kunt met alle medespelers tegelijk praten. Voor even vergeet je al de problemen die Electronic Arts heeft. Maar al snel ná de race wordt die droom weer wreed verstoord. Bij het bijwerken van de statistieken dient zich een nieuwe crashmogelijkheid aan, waardoor je de gewonnen punten mist, en nog vervelender, uit de kamer wordt geschopt waarin je net een geweldige race hebt gereden.

Kortom, Burnout 3 is een zeer, maar dan ook zeer slechte vuurdoop voor Electronic Arts op Live. En dat ligt echt niet alleen aan mij. Ik heb zoveel mensen al gesproken die er zwaar pissig om worden en verlangen naar een spel als Forza. Laten we hopen dat deze fouten zich beperken tot Burnout 3, want als dit met alle EA spellen zo gaat, laat ik ze in ieder geval links liggen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hmm ja EA heeft dus "weer" niet geleerd van hun fouten…

  • Ze hebben de zooi inmiddels al geupdate, naar het schijnt. Het moet nu dus wat beter gaan werken. Ik hoop 't, want het was een hele grote domper, aangezien de Live functionaliteit voor mij de doorslag was om deze game te halen.

  • lol hopelijk voor jullie werkt dat dan met die updates…lol

  • EA is zwaar klote bezig ik weet niet wat ze allemaal doen hoor, ik was laatst op de Gameplay ( 12. sept. ) en bij de EA stand stond ik een half uur in de rij om need for speed te kunnen spelen… Tering wat was dat echt, het spel bleef 5 keer vastlopen ( niet overdreven ) en in het spel zag je de landscape gewoon ineens veranderen… Totaal geen respect voor EA meer. Maar Burnout 3 haal ik alsnog ik las dat er al een upgrade voor komt ofzo ?

  • Het schijnt dat E.A. de servers nu offline heeft gehaald voor onderhoud werkzaamheden in een poging de xbox-live functie te repareren

    Maar als je het mij vraagt had E.A. gewoon servers van microsft moeten gebruiken, dan was dit helemaal niet nodig geweest

  • ik speel heel veel op live maar ik heb nog nooit van die gekke

    problemen ondervonden. ik heb burnout 3 ook ik vind het echt

    een super spel maar ik heb hem nog niet oonline geprobeert.

    kben benieuwd hoe dat loopt.


  • slecht ;)

  • Jullie zijn gewoon een stel jankerds… Okee, ik geef toe dat het niet allemaal vlekkeloos is verlopen Burnout 3 via Xbox Live en de servers van EA, maar tot op heden heb ik zéér weinig problemen ondervonden met het online racen. Soms is het "gewoon" een kwestie van een paar poorten openzetten als je in een netwerkje aan het gamen bent… Het is wel vervelend wanneer je wilt gamen en je wordt een room uitgeknikkerd na 10 sec. spelen. Dat is bij mij in 5 uur spelen zeggen en schrijven 1 keer gebeurd… Dus het is gewoon allemaal veel minder erg… Jullie zeiken EA graag af, waarom?

  • wel ik heb een tijdje Burnout 3 live gespeeld en kwam tot te conclusie dat.

    1 vrienden kunnen niet joinen via invite je moest het spel gaan opzoeken in de lobby select.

    2 sommige vrienden konden gewoon niet joinen en werden altijd gekick uit de lobby.

    3 meestal naar aantal race's loop de boel vast of soms word de score niet op gedate.

    4 en nu het allergrooste probleem Burnout 3 maakte de rest van u online spellen onstabiel waardoor ik nu op rainbow 6 mij vrienden niet meer kon joinen waardoor ik belde naar xbox live en mij zegde om mij account te verwijderen en een account recover te doen zo ik heb dit dus gedaan en ik kon weer joinen op rainbow met mij vrienden waaronder 1 vriend ik zelf niet meer hoor spreken in de lobby of in de game.



    zo dat was mij onder vinding van burnout 3 live de single player is super en zal ik uitspelen maar ik zal nog beetje afwachten dat ze die online gemaak hebben vooral ik nog online ga met burnout 3.





  • Tja, dan komt er straks een patch en is alles weer koek en ei, toch?

  • Dus wordt FIFA online ook crap?

  • tja dat verwachtte ik al zo'n beetje toen ik hoorde dat EA zelf de servers gingen runnen. Dus, met zen allen naar PES 4!! FIFA go to hell!

  • De software update heeft niet geholpen. Ik had gisteravond precies dezelfde problemen als hierboven beschreven.



    Mensen kunnen EA verdedigen en BO3 online ophemelen, maar het is gewoon waardeloos. Ik heb vele Live titels, en ze doen het allemaal goed of perfect. BurnOut 3 online is gewoon ronduit slecht. De gameplay is super, maar de infrastructuur is compleet verrot. En dat alles omdat EA zo eigenwijs is zijn eigen systeem te willen gebruiken in plaats van het beproefde Xbox Live netwerk. En uiteindelijk zijn wij daar de dupe van. Uitermate teleurstellend. Gelukkig is de singeplayer wel geweldig, dat maakt het wat dragelijker.

  • @ Double Unit



    Het kwaad was al geschiet is een Nederlandse uitdrukking, dus hou even je grote mond met opfriscursus Nederlands.



    Dit artikel is geschreven voordat het bericht dat er een updat zou komen, maar die zogenaamde update, als die er al is geweest, heeft nog niks verandert en daardoor kon het artikel gewoon geplaatst worden.



  • Idd die homo's van EA mogen dan van mij allemaal omgeremde celgroei over hun hele lichaam verspreidt krijgen.

  • EA zijn bitches!

  • Ik hoop niet dat het bij de ps2 ook gaat gebeuren. Maar dat zal natuurlijk wel weer wel. En als het al op xbox live slecht is. Dan is het al helemaal erg op Playstation network gaming.

  • haha idd…kwaliteit op dat netwerk is ver te zoeken

  • wel Harpijn ik speel al 6 maanden met zelde vrienden en we onder vonden nooit problemen alles werkte perfect met SC PT ,RB6 tot we Burnout 3 vrijdag probeerde online kregen we allerlei rare melding in SC PT en RB6 of nu aan burnout 3 ligt ben ik ook niet 100 % zeker maar ik vind het toch een toeval dat die problemen begonnen achter burnout 3.

  • Ik ga morgen de PS2 versie halen, als dat maar goed gaat :/

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren