1. Burnout 3: Takedown

Burnout 3: Takedown

Toen Electronic Arts op de E3 van dit jaar aankondigde eindelijk Xbox Live te gaan ondersteunen, ging er een geluid van blijdschap door de Xbox Live gemeenschap. Eindelijk zou het mogelijk worden het tegen elkaar op te nemen in een potje voetbal met FIFA 2005 en kon in Need for Speed: Underground 2 het nachtelijke straatracen online ervaren worden.

Nu kunnen we eindelijk een voorproefje nemen op wat er ons te wachten staat. Burnout 3 maakt volop gebruik van alle Live-mogelijkheden. Zo is het nu eindelijk mogelijk om het in een race tegen elkaar op te nemen waarbij de straten overspoeld zijn met verkeer. Dit verkeer kun je onder andere gebruiken om je boost op te laden, door er bijvoorbeeld vlak langs te scheren. Daarnaast kun je het verkeer ook gebruiken als hulpstuk voor de zogeheten takedowns. Een takedown is het uitschakelen van je tegenstander. Dit kun je doen door hem zo hard mogelijk in zijn flank of van achteren te beuken, maar ook door hem bijvoorbeeld tegen het tegemoetkomende verkeer te drukken. De tegenstanders zijn behoorlijk slim en zullen dus op hun beurt jou weer proberen uit te schakelen. Mocht ze dit lukken, dan kun je doormiddel van het ingedrukt houden van de A-knop de tijd vertragen. Terwijl de tijd vertraagt is het mogelijk je auto in de lucht te sturen. Het klinkt heel nep maar werkt echt heerlijk. Zo zul je moeten proberen je auto tegen een voorbijrazende tegenstander te sturen, waardoor je boostmeter volledig gevuld is zodra je race enkele seconden later kan worden hervat.

Iedere keer als je een tegenstander uitschakelt wordt je boostmeter een stukje langer en loopt hij vol. Deze verlenging van je meter vindt maximaal vier keer plaats. Wanneer je zelf een fout maakt of wordt uitgeschakeld zal er weer een stuk van je boostmeter verdwijnen. Groot voordeel ten opzichte van deel 2 is dat je op ieder gewenst moment je boost kunt gebruiken, mits je meter gedeeltelijk of volledig gevuld is. In deel 2 was het pas mogelijk je boost te gebruiken wanneer de meter helemaal gevuld is. Doordat dit nu op ieder gewenst moment kan ligt de snelheid in Burnout 3 een stuk hoger. Tevens zul je door de hoge snelheid waarschijnlijk veel meer fouten maken. Gelukkig is het ditmaal een stuk makkelijker om je boostmeter op te laden waardoor je na een ongeluk niet direct kansloos bent. Het komt er dus op neer dat Burnout 3 niet al te moeilijk, maar gewoon een lekkere arcaderacer is. Een slimme tactiek voor het gebruik van je boost en het geluk dat er bij het uitkomen van een bocht geen tegenligger op jouw lijn ligt zijn vaak net zo belangrijk als jouw behendigheid.

Dit betekent echter niet dat Burnout 3 een saai spel is. De kick van het straatracen op de belachelijk hoge snelheden in Burnout 3 zal er voor zorgen dat je moeilijk je controller naast je neer kunt leggen. Steeds zul je weer die ene uitdaging willen halen, die je op het nippertje vlak voor de finish niet op goud haalde door een tegenligger die je net even te laat had gezien. En als je de uitdaging dan hebt gehaald zul je al snel geneigd zijn er nog maar weer een race aan vast te plakken. En uitdagingen zijn er genoeg in Burnout 3. Van een standaard race tot een crash event, alles uit het voorgaande deel is aanwezig, alleen ditmaal dus nog sneller en vaak beter. Ik zeg vaak beter omdat Burnout 3 toch ook wat steken laat vallen. Zo is de menu-interface wat onduidelijker dan in Burnout 2. Het is namelijk moeilijk in één oogopslag te zien op welk continent, Noord Amerika, Europa of Azië, je welke uitdaging nog niet op goud hebt gehaald. Daarnaast mis ik ook het overzicht in de zo populaire crash events, die ook al in Burnout 2 aanwezig waren. Daar waar je in Burnout 2 altijd precies kon uitkienen waar je een bepaalde auto op een bepaald kruispunt moest raken om de meeste schade te veroorzaken, heb ik het idee dat het in Burnout 3 meer op geluk aankomt. Dit doet echter weinig af aan het plezier dat ik aan Burnout 3 heb beleefd.

Afgaande op wat ik tot nu toe in deze recensie heb geschreven zou je een dikke 9 als beoordeling verwachten. Het spel werkt verslavend, heeft een heerlijke besturing, is visueel prachtig en ook het geluid van het ontsteken van je boost en een aanrijding klinkt als muziek in de oren. Helemaal afgaande op het feit dat Burnout 3 Xbox Live ondersteunt waarbij je het in verschillende speltypes tegen je tegenstanders kunt opnemen zou een 9 meer dan verdiend zijn. Helaas slaat hier de teleurstelling toe. Daar waar de meeste spellen de zaken op Xbox Live prima voor elkaar hebben, blijkt Burnout 3 jammerlijk te falen. Over de exacte details hierover verwijs ik je naar een speciale column hierover.

Conclusie en beoordeling

Al met al is Burnout 3 een heerlijke arcaderacer die je als snelheidsduivel zeker gespeeld moet hebben. Vrijwel alles is tot in de puntjes verzorgd. Mocht je niet beschikken over Xbox Live, dan kun je deze titel ook blind aanschaffen. Wil je echter vooral op Xbox Live racen, dan is het misschien niet onverstandig te wachten totdat Electronic Arts met een update komt die de huidige Live-problemen zal verhelpen, mocht deze update er ooit komen.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Snelheid
  • Crash events
  • Takedowns
  • Nog meer snelheid
  • Minpunten
  • Xbox Live problemen
  • Soms onoverzichtelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Ik vind persoonlijk dat er niets mis is met Burnout op LIVE :)

  • Burnout 3 is sugoi!!

    Vooral de Takedowns!!! (ik heb het nu 1 dag en mijn record is 23 takedowns in 1 race)



    Sugoooooi !!!

  • Ik heb er anders meer dan genoeg problemen mee. Als hij helemaal correct werkt via Live vind ik overigens dat dit spel een dikke 9 verdiend. Hij maakt al mijn verwachtingen waar en is de ideale burnout 2 opvolger geworden.

  • Totaalcijfer ben ik het mee eens, en het cijfer voor de multiplayer ook. Het is allemaal wel leuk, maar inderdaad blijft hij bij mij vaak fouten geven bij het updaten van de scores bijv.

  • ik heb deel 2 echt helemaal uitgespeeld maar die auto's die je dan kreeg vondt ik niet zo cool lol dus nu speel ik haast niet meer :)

  • De muziek in Burnout 3 vind ik stukken minder geworden. In Burnout 2 ging de muziek met je boost mee, wat het hele boosten veel meer feeling gaf. Verder erger ik me aan het laden. Waarom moet je tussen races op dezelfde track steeds weer laden? En elke keer als je een auto wint (en dat is nogal vaak) moet je weer naar het hoofdmenu om je auto te bekijken voordat je verder kan racen. Beetje irritant.



    Voor de rest is alles aan dit spel he-le-maal briljant. Precies wat ik ervan verwacht had, en inderdaad een waardige Burnout 2 opvolger. Kan niet wachten op Burnout voor de PSP.

  • @ AJ—> Naruto FAN!!!



    hehe ok gaan we zo beginnen.. kep'm voor de ps2 en heb ondertussen 388 takedowns op mijn naam staan, 30 in 1 race.. en 409 slams en dan zit ik pas op 16% van de game :D Echt super game, dacht na 1 en 2 dat kan niet beter.. maar het kan..

    en @ K2 de muziek is jammer zeker dat het niet meer veranderd met boosten.. verder vind ik het allemaal super..

    de RoadRage mode Ruled gewoon! ;)


  • Dat van die muziek die niet verandert als je boost is logisch te verklaren. In BO2 kon je pas boosten als je meter helemaal vol was. Nu kan het op ieder gewenst moment. Ik heb het grootste gedeelte van de race dan ook continu m'n A-knop ingedrukt terwijl m'n meter helemaal leeg is. Steeds als je dan langs het verkeer scheert loopt ie weer een klein stukje vol waardoor je de hele tijd zo'n klein boost-schokje krijgt. Als de muziek bij elk schokje verandert kan dit volgens mij behoorlijk irritant worden. Denk dat ze het daarom weg hebben gelaten.

  • Ik denk niet omdat burnout 3 op de Gamecube dat niet aan kan hij is zelf sterke dan PS2 is gewoon dat Gamecube niet online kan of wilt gaan Nintendo geloof niet in de online toekomst. Denk ik

  • Burnout 3 is wel n oke spel, ik heb alleen nog helemaal niks gemerkt van de slechte multyplayer op xbox live. Mischien dat dat nog komt mja ik merk het allemaal wel, het spel is zeker een 8 waard… een dikke aanrader voor diegene die het spel nog niet hebben

  • @ Maxcre8



    :) cool dude!



    En idd ik vind het laden mateloos irritant!!!


  • de eerste dagen had ik nergens last van op live maar er speelde toen nog geen 450 mensen.

    nu dat er over de 10000 mensen live speelde kwamen de problemen.

    de servers kunnen het gewoon niet aan.



    maar voor de rest is het spel opzich wel cool



    oja die 50 htz 60 htz slaat nergens op, bij andere spellen kan het toch ook gewoon.




  • de cube is in alle opzichten de opvolger van de N64 daar kwamen

    op den duur ook geen toffe games meer voor uit behalve de echte

    N titels dan maar daar wacht ook niet iedereen op :)

  • @K2: Als je de Xbox versie hebt, kan je toch gewoon je eigen soundtracks maken :)

  • Ik weet niet wat het is, maar ik ben het gewoon met AJ—> Naruto FAN!!! eens…..zal wel aan mij liggen

  • Ik heb 'em op de PS2, dus geen eigen soundtrack voor mij helaas, anders wist ik het wel.



    Verschillen de laadtijden veel tussen de Xbox en PS2 versie?

  • Net zoals een paar andere gamers hierboven aangeven: ook ik heb weinig problemen met de Xbox Live optie. Okee, soms gaat het joinen wel eens fout, maar dat is binnen een mum van tijd verholpen. Ik vind het echt onzin om de multiplayer maar een 5 te geven vanwege wat vage probleempjes die eigenlijk snel uit de weg geruimd zijn. EA had misschien het LIVE-gedeelte beter aan Microsoft over kunnen laten, dat vind ik ook, maar over het algemeen wordt er schromelijk overdreven over de zogenaamde matige LIVE-functie van de game. Ik speel het spel al dagen en het gaat voor 95% goed.

  • Dat het bij jou goed gaat heb je geluk mee. Bij heel veel mensen gaat het fout. Moet ik dan een hoger cijfer geven omdat het bij veel mensen wel goed gaat? Nee, ik geef een laag cijfer omdat EA de zaakjes gewoon niet goed voor elkaar heeft. In tegenstelling tot andere Live spellen gaat het bij BO3 bij mij en andere gamers erg vaak fout, en bij jou en een heleboel gamers af en toe fout. Een 5 is dus een terecht cijfer.

  • yep, trouwens niet zoooveeel mensen hebben xbox live

    bij microsoft denken ze dat iedereen dat heeft en promoten meer en meer het multimlayer gedeelte. Bij mij blijft de reden dat ik een spel koop de SP. Als er dan een goede MP bij zit dan is dat mooi meegenomen of zal de doorslag geven bij een twijfelgeval.

  • Die 5 voor multiplayer vanwege wat Live probleempjes is sowieso onzin.



    En hij heeft ook splitscreen toch? Daar lees ik niets over, of ik het het gemist. And what about system link? Live vind ik toch de minst interessante multiplayer optie.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren