1. Importeren en waarom spelcomputers regiovrij moeten zijn

Importeren en waarom spelcomputers regiovrij moeten zijn

Veel mensen zullen het gevoel kennen. Terwijl je uit je neus zit te eten kijk je bedroeft naar de Amerikaanse (of Japanse, voor de taalvirtuozen) fora. Verdomme, zij kunnen al genieten van Crisis Core: Final Fantasy VII en zijn al lekker aan het vechten in Super Smash Brothers Brawl. Gelukkig is er in veel landen sprake van vrije wereldhandel, waardoor spullen gemakkelijk naar Nederland kunnen worden vervoert. In het geval van Crisis Core: Final Fantasy VII is dat een zegen. De PlayStation Portable is (net zoals de PlayStation 3 en Nintendo DS) regiovrij, waardoor je spellen uit andere werelddelen probleemloos (ervan uitgaande dat je de daar gebruikte voertaal beheerst en de douane meewerkt) kunt spelen.

Dat het ook anders kan maken de Xbox 360 en Nintendo Wii pijnlijk duidelijk. Een spel uit Japan of Noord-Amerika wordt simpelweg niet gelezen en blijkt dus meer een dure frisbee als je enkel een Europese spelcomputer bezit. Zowel Microsoft als Nintendo zullen er hun redenen voor hebben, maar feit is dat een deel van de gebruikersgroep gefrustreerd naar zijn spelcomputer staart. Vooral de Wii-releases wekken veel irritatie op. Negen van de tien keer is Europa het afvoerputje, komen wij als laatste aan bod en kunnen we – door de verdomde regiocodes – een enorm lange tijd wachten. Het is tergend, het is ronduit naar! Bij de Xbox 360 zijn die late releases gelukkig minder vaak aan de orde van de dag, al wil het hier en daar voorkomen dat je ellenlang moet wachten op de door jouw begeerde titel.

Wat wij Europeanen voorgeschoteld krijgen smaakt dan ook meer naar oude koek, dan naar een heerlijke hoofdmaaltijd. Het is ook niet verwonderlijk dat mensen hun spelcomputer laten ombouwen om geïmporteerde spellen te kunnen afspelen (al zijn er natuurlijk ook de downloaders, iets wat InsideGamer ten zeerste afkeurt), het is niet gek dat de Wii Freeloader van Datel zo’n populair product blijkt te zijn. Het geeft de Europese gamer kans een titel eindelijk eens wat eerder te spelen, en los te geraken van de rare tijdsduur tussen de verschillende releases. Bovendien zorgt de lage dollarkoers voor voordeel in de Eurolanden, waardoor je de nieuwste titels voor een prikkie naar de Europese Unie kunt laten verschepen (mits de douane het spel niet onderschept en een fikse invoerboete oplegt).

Het is gewoon frustrerend om te moeten wachten en het importeren blijkt (mede vanwege de lage dollarkoers) een bijzonder aantrekkelijke optie. Wat de beweegredenen van de hardwarefabrikanten ook moge zijn, het is ergens wel logisch dat men er geen respect voor heeft. Ik was het wachten zat, en velen met mij! Dit gezegd te hebben ga ik eens lekker verder met God of War: Chains of Olympus en Super Smash Bros. Brawl! Die spellen zijn dermate tof dat het importeren mij niets anders dan tevreden heeft gemaakt. En tot de tijd dat Nintendo en Microsoft hun spelcomputers regiovrij maken of ontwikkelaars wat meer vaart zetten achter een Europese release (wat geldt voor meerdere spelcomputers), laat ik het niet na mijn spul over te laten vliegen uit Noord-Amerika en Japan.

Dit artikel delen

Over de auteur